Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-02-16, 16:00   #1
toddywoddy toddywoddy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 2
köp av sax

jag har nyligen kommit över en symaskin å tänkte börja sy lite kläder. hade en helt ny sax å tänkte att den kanske skulle funka, men tji fick jag, den mest sliter i tyget å klipper inte rakt.

har kollat runt lite och inser att det bästa kanske är en sån där dyr sak, men det har jag inte riktigt råd med just nu. så, min fråga är alltså;

duger ikeas tygsax? eller om någon skulle ha tips på någon annan bra sax av den billigare sorten..?

jag kommer mest använda mig av stretchiga tyger, men sånt kanske inte spelar någon roll?

tack på förhand!
toddywoddy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 16:11   #2
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Jag använder mest fiskars saxar och dom funkar bra, köpte en fiskars saxslip oxå som funkar helt okej när saxarna har slöat till sig.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 16:29   #3
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Jag kan också rekommendera fiskars saxar. De är helt klart prisvärda.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 16:38   #4
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Ja, Fiskars är bra. Och använd dem bara för att klippa tyg så håller de sig skarpa bättre. Använd en annan sax för att klippa papper m.m.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 16:39   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Köp fiskars har bra saxar. Saxar du klipper tyg med ska inte använda till något annat. Att klippa papper med sin tygsax gör den slö och att den hakar i tyg.
En bra stor sax av god kvalitet är guld värt. Och även en liten supervass sax till att klippa tråd är vad man behöver.
Tyvärr så är nog Ikea sax bortslängda pengar. En dålig sax kan klippa bra första gången man använder den, men den blir snabbt slö.

Andra sysaker kan man köpa av lite sämre kvalitet, men inte saxar.

Jag är jätterädd om mina sysaxar och vill helst inte låna ut dom, och det är helt tänkbart att använda som till något annat än textil.

Fiskars saxar är inte så jättedyra heller Bibbis textil tar 100 kr för en vanlig tygsax.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 17:35   #6
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Kan bara hålla med tidigare inlägg. Fiskars saxar är jättebra - köp ingen IKEA-sax, helt värdelös enligt min mening. Testade att slipa min - men det tålde den inte.
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 19:10   #7
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Jag använder Stoff och stils svart/röda tygsax för 79kr. Funkar kanon och har inte behövt slipa den en ena gång på 6 år (och jag syr mycket!).
Det börjar iof bli lite tungklippt i flera lager jeans, så kanske dax för en ny snart.

Som tidigare nämnts så är det jätteviktigt att vara rädd om sin sax. Tygsaxen är till tyg och inget annat. klipper man mönsterpapper, tråd och annat med tygsaxen så spelar det ingen roll hur myckt pengar man lagt ner - den är ändå förstörd.

Jag tycker att de "riktiga" tygsaxarna är bra men lite väl känsliga - ett tapp på golvet och de riskerar jack i skäret.Min billiga sax har jag tappat hur många gånger som helst och inte en repa.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-17, 12:08   #8
toddywoddy toddywoddy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 2
tack tack för alla svar!

stoff och stil har jag ju relativt nära så det blir nock den, men ska kolla upp dom andra oxå.

självklart ska den inte användas till något annat ^^ är väldigt noga med mina saxar =) har haft en liten vass tygsax som enbart används till hår, päls och textil. har rutit högt när någon försökt använda den till papper.
den börjar dock få några år på nacken och så är den för liten för å klippa tyg.
toddywoddy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-17, 12:53   #9
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Glöm inte att en sax behöver slipning. En gammal sax som kan verka dålig blir som ny (ja ibland tillochmed bättre än ny) efter att en professionell knivslipare har fixat till den!
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-17, 16:14   #10
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Ett tips om man har dessa affärere i närheten...ÖB säljer fiskars saxar till ett riktigt bra pris. Gekås/Ullared är riktigt billiga, köpte ett set där med både tygsax och liten broderisax för typ 80 kr.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-17, 16:35   #11
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Se till att det står fiskars på saxen, det finns många billiga kopior som är ena rama skräpet.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-17, 16:46   #12
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Se till att det står fiskars på saxen, det finns många billiga kopior som är ena rama skräpet.
Är nog ingen större risk att missa det då bägge ställena säljer en hel del ur fiskars kniv/sax och kökstillbehörs sortiment. Särskilt gekås har ett utbud som heter duga.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-12, 19:20   #13
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag rekommerar Kai saxar. Dom klarar många lager tjocka tyger. Svindyra i inköp här. Bättre pris i USA. http://www.kaiscissors.com/

Har själv skickat saxar efter där ifrån. En timme efter min beställning fick jag mail att mina saxar var packade och hade på börjat hem till mig. Det tog drygt en vecka så låg dom i min brevlåda.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-12, 21:49   #14
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Jag köpte en så´n här:
http://www.fiskars.se/Kok-Hushall/Pr...61-Skraddarsax

...för att den vinklade formen gör det lättare att klippa ett tyg på ett bord. ...och långa skär är trevligt.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-13, 07:20   #15
lielta lielta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 81
Bra val! Jag har en likadan. Den är behaglig att klippa med, oavsett hur tjockt det är. Lycka till med klippandet!
lielta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons