Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Bassymaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-03-25, 23:10   #1
Jesper Jesper är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 15
Märkliga symakinstillbehör

Hej alla!

Jag är ny på Sysidan, och inte heller erfaren skräddare. Äger en fin gammal Husqvarna ZigZag från 50-talet som jag använt med viss framgång till och från nära tio år. Men jag har aldrig riktigt nosat på dess fulla potential. Det insåg jag när jag tittade ner i lådan med tillbehör, och inte begrep vad hälften är till för. Min begränsade fantasi sätter för snäva ramar. :P

Nu ska jag bli pappa, och därmed ska det sys babynästen, sängkläder, mjukisdjur och amningskuddar mm. Det är inte utan att min nyfikenhet vaknat när jag fått så mycket nytta av maskinen. Mest är det väl tal om enkla sömmar, men jag är ändå väldigt nyfiken på vad de olika oidentifierade föremålen har för syfte. Jag har tagit reda på vad de flesta gör, men dessa gäckar mig än:
Bifogade bilder
 
Jesper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-25, 23:12   #2
Jesper Jesper är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 15
Vill fö påpeka att jag har plockat pressarfötter från en Husqvarna 2000 också, det är möjligt att någon av de skumma prylarna kommer från den maskinen.
Jesper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-26, 04:15   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Plastbiten är en fantastisk grej när du vill hjälpa symaskinen över tjockare partier, t.ex. över en tjock söm, då lägger du den under pressarfoten så den blir jämn och inte blir som att sy uppför en stark uppförbacke.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-26, 05:14   #4
lielta lielta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 81
Plastbiten är också bra att lägga under knappen, för att få en "hals" så att knappen inte ligger så tätt mot tyget.
lielta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-26, 05:16   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Vid påsyning av knappar menar Lillemor.

Och om den luddiga rundeln är av filt och inte gummi eller något, så är det till att ställa trådrullen på så den snurrar lättare.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-26, 10:46   #6
Jesper Jesper är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 15
Oj, vad roligt att se så många svar redan efter några timmar!

Ja men då så, en till pryl jag förstår vitsen med, tack så mycket. Gillar ahaupplevelsen. Gillar även idén; smart och enkelt, en elegant lösning.

Tyvärr är den lilla rundeln varken luddig eller av filt, utan just av gummi. Jag inser att jag brustit i beskrivningen av de andra rundlarna också. Den ena är extremt tunn, nästan så man är rädd att böja den när man plockar upp den. Den andra är ungefär lika tjock som gaveln i undertrådspolen. Alla tre metallföremålen verkar vara i rostfritt.
Jesper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-26, 11:10   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Just den plastbiten verkar inte många fatta vitsen med. De flesta vet att den är till för att sy på knappar med, men att använda den till att överbrygga tjockare partier vet de flesta inte. Men det är det den är bra för tycker jag! Jag har inte husqvarna men jag ville ha något liknande så jag gick o köpte en. Inte så jättedyr heller, bara en tjuga eller något. Och det finns ju miljoner av såna i gömmorna hos folk som inte vet vad de är för något!


Ja, gummirundeln kan då vara utbyte till spolmekanismen om det är till en gammal nog maskin att ha spole som drivs av "vevhjulet".

Metallbrickorna vet jag inte vad de kan vara, men KANSKE möjligtvis, jag gissar friskt, är att kanske använda som adapter om man använder spole av annan fabrikat som är tunnare? Har faktiskt aldrig sett förr.

Metallbiten som är plåtbit vikt i olika formationer kan eventuellt vara någon sorts hållare för pressarfoten eller något, t.ex. till frihandsbroderi, för att hålla upp foten tillräckligt hög för att tyget ska kunna passera fritt men ändå ha foten nere för att trådspänningen ska fungera (trådspänningen är i av-läge när pressarfoten är uppe)... eller något ditåt däromkring... gissar bara.. för min gamla pfaff har en metallgrej som är till för sånt, men av rund metallstav som vikts till i olika vinklar.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-26, 12:03   #8
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Jag har tittat i min gamla manual för Husqvarna CB-N och där finns inte metallföremålet med. Inte heller i senare Husqvarna-modeller.

Kan det vara en linjal eller distans? i så fall skall den sättas med skruv i plattan till höger om nålen.

Även en bra idé är att se om den skulle passa att sätta som en variant på pressarfot, som föreslås ovan.

Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-26, 13:54   #9
Odette Odette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Kan det avlånga föremålet vara en fållvikare? Prova om den passar på maskinen nånstans. De två runda plattorna påminner om underdelen på ett magnetlås, det kan vara en äldre variant för de som finns idag har ett hål i mitten men två avlånga hål istället för tre runda.
Odette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-26, 17:56   #10
Jesper Jesper är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 15
Många bra teorier att prova. Jag kommer att komma hem ganska sent idag så jag får se om jag hinner testa dem ikväll, men jag lovar att återkomma med svar så snart jag provat.

Jag kommer inte ihåg hur drivningen ser ut, det var länge sen jag behövde öppna kåpan. Ska kolla på det också. Jag förstår iofs inte riktigt hur du menar med att drivas av vevhjulet, men om det inte blir uppenbart när jag ser efter så hör jag av mig igen.

Lyckades faktiskt få tag på en manual till maskinen igår, det var den som rätade ut de sista frågetecknen på de olika pressarfötterna. Men de här prylarna fanns inte med. Det var en del andra saker som stod namngivna att de skulle/kunde finnas, men utan bild eller närmre beskrivning, så jag tänkte att de kanske inte tog med allt.

Hur menar du med magnetlås? Ett sånt där som man kan ha på vissa små väskor då eller? Alltså helt enkelt inte en del av maskinen över huvud taget? Det skulle förstås förklara varför ingen riktigt verkar veta vad de är bra för...

Tack alla för bra idéer! Jag ser fram emot att få testa dem allihop.
Jesper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-26, 18:29   #11
Odette Odette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Ja precis, sådana man kan ha på väskor. Det visar sig säkert vara något helt annorlunda
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av Odette den 2014-03-26 klockan 18:31. Anledning: Trodde inte bilden kom med
Odette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-26, 22:33   #12
Jesper Jesper är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 15
Ok, hemma och peppad på att lösa mysterier. Har inte hunnit plocka isär maskinen idag, får bli en annan gång, förhoppningsvis imorrn.

Har hunnit titta lite på hur den märkliga plåtbiten skulle kunna passa in. Har inte hittat nåt. Den är för tunn för att kunna ta nån riktig belastning, så jag tror inte att det är nån hållare eller distans. Kanske kunde vara nåt mått, men den verkar inte gå att skruva fast på nåt vettigt ställe, eftersom flänsen på endera sidan då skulle vara i vägen. Har funderat på om den ska användas tillsammans med nån av de andra pressarfötterna, ungefär som måttet som sitter fjäderbelastat i knapphålspressarfoten.

Har även funderat på om den inte ens hör hit... Den kanske har trillat ner i tillbehörslådan från någons arbetsbänk i samma veva som magnetlåsbrickorna. :P Om det nu är det de är. De här bilderna kanske är bättre för att se hur den egentligen ser ut.
Bifogade bilder
   
Jesper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 00:45   #13
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Det ser ut som ett tillbehör man använder tillsammans med en pressarfot, kanske den som sitter i, för att sy en dold söm (blindstitch). Det används väl vid t.ex. fållning.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 13:23   #14
Jesper Jesper är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 15
Ok, det låter ju intressant. Hur går det till isf? Jag vet inte hur man gör en dold söm, så det blir svårt för mig att prova om den skulle funka till det.

Det finns förresten ett par olika pressarfötter för fållning (både i manualen och i lådan), så om det inte är en specialvariant så känns det lite onödigt med ytterligare en sort. Iofs vet jag inte vilka specialvarianter mer avancerade sömnadsvirtuoser kan tänkas behöva...
Jesper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 14:10   #15
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Pfaff har en ganska bra bild och beskrivning av hur det går till att sy en sk blindsöm som det kallas.

Blecket används för att positionera den vikta kanten för att stygnen i den ska komma så nära kanten som möjligt.

http://www.pfaff.com/se/8141_8280.html
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons