Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-02-08, 21:47   #1
daggdroppe daggdroppe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 17
Question Hur lösa fållar utan täcksöm på overlocken eller elastisk söm på vanliga maskinen?

Jag har börjat sy barnkläder efter många års uppehåll och jag har stött på problem som jag inte vet hur jag ska lösa, eftersom min vanliga maskin inte har annat än raksöm och sicksack (+knapphål).
Jag köpte en enkel overlock (huskylock s15) för att komplettera den gamla vanliga maskinen men tänkte inte då på hur jag skulle lösa fållar eftersom jag inte har någon elastisk söm på den vanliga maskinen. Att sy med vanlig raksöm i till exempel halsen på ett bebisplagg är ju bara att glömma och snyggt blir det inte heller.

Har jag klantat mig och borde köpt en overlock som hade täcksöm eller helt annan vanlig maskin eller kan jag lösa det här?

Jag hörde något om att tvillingnål kan göra sömmen lite elastisk, stämmer det? Hörde även att stretchnål var bra till trikåtyger men gör den det elastiskt? Sicksack blir ju inte snyggt att ha i en halsringning.

Funderar på om man kan använda rullfåll om det nu kan bli snyggt. Har inte kommit så långt ännu med min maskin så jag hunnit testa det.

Senast redigerad av daggdroppe den 2012-02-08 klockan 21:48. Anledning: skrev tokigt.
daggdroppe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 22:30   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Fålla går bra med fuskmudd. Vik tyget och sy en vanlig overlocksöm på baksidan i den bredd du vill ha kanten. Sedan går det alltid vi halsringningar och sånt sy fast en liten dubbel remsa på avigsidan, får en liten kant på så vis. Remsan ska vara mindre än halsringningen. Testa hur stor den ska vara genom att prova så huvudet går igenom. Denna söm blir mer elastisk av riktig coversöm.
Att sy med med tvillingsnål blir inte så elastisk.
Att sy rullfåll i elastiska tyger är svårt att få en halsringen snygg. Eftersom tyget töjer sig olika beroende på vilken rikting man sy i och halsingen består i många olika riktingar.
Till trikåtyger använder man stretchnålar. Dom är inte så vassa som andra nålar. Detta för att de inte ska sticka sönder trådarna i tyget utan gå emellan. Sticker man sönder trådarna i trikå så blir det hål i tyget vid sömmarna, detta märks efter några tvättar.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 11:31   #3
daggdroppe daggdroppe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 17
Talking

Åh tack Bila för ditt svar. Jag hade gjort så på ärmarna som du beskrev så vet inte varför jag inte tänkte på att jag kan göra så i halsen. Det får jag prova. =D
daggdroppe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 13:37   #4
Denice Denice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 10
Hej, jag har sytt massor med tröjor i jersey och interlock till mina barn, och tvillingnål funkar alldeles utmärkt.

Jag har också kantat med mudd i halsen, då med vanlig sicksack. Jag har en precis som du en enkel maskin med i princip bara raksöm & sicksack, min overlock är helt ny och uppackad igår :-) Så jag får väl se om jag kommer på några nya roliga sätt framöver med den.
Denice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 11:40   #5
daggdroppe daggdroppe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 17
Jag köpte en tvillingnål och provade eftersom min kompis har en sån och tyckte jag skulle prova, hon har fått till det bra. Provadeoch det blev jättebra! Så jo, tvillingnålen löste faktiskt mitt problem.
daggdroppe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-02, 10:10   #6
Lattepappansyr Lattepappansyr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 7
Bra att tvillingnålen funkar för dig, det blir helt ok med en sådan. Jag tänkte bara komplettera med ett tips kring att sy i mudden i halsringningen. Klipp mudden 2/3 delar av hålets omkrets. Dela sedan upp fjärdedelar där du placerar nålar runt. Då får du enkelt rätt spänning av mudden och halskanten står inte ut/ uppåt.
Lattepappansyr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-05, 08:52   #7
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
i skolan syr vi med tvillingnål vid halsringning och fållning. på min trikåklänning jag gjorde gick inte det, mitt va för tunnt tror jag, så jag fick fålla för hand. Hade dock krage på min klänning så halsen va inga problem.
Men tvillingnål ska nog gå bra, då använder man ju sig av raksömmen
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-06, 11:19   #8
jyon jyon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 9
PRECIS detta jag skulle försöka få svar på Men vad menar ni med "fuskmudd"? Är det att man inte syr på en mudd av mer tyg, utan använder själva tröjan liksom?

Har sytt några plagg nu på overlock till dottern som jag blivit nöjd med-men ser ju efter någon användning el två att raksömmen t ex runt resåren i midjan på ett par tajts redan har spruckit.. Undrar om inte den overlocken jag syr på (lånad) kan göra täcksöm-det kanske är så krångligt att få till-får se till att få bort kniven bara
jyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-06, 11:32   #9
Josie Josie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 134
Jag tror Bila menar ungefär så här som Gekko visar http://gekko-attsyengecko.blogspot.c...-en-snabb.html
Josie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-06, 11:41   #10
jyon jyon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 9
aha Tack,Josie! Nu ska här provas..
jyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
elastisk söm, overlock, stretchnål, trikå, tvillingnål

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons