Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-01-18, 19:21   #16
Celos Celos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 398
Vilken söt sköldpadda
Celos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-18, 19:59   #17
irene28 irene28 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 59
KATTEN

HEJ!!
Ulrika du kan gå in på www Hittekatten.se där finns goda råd hur man skall göra om man har egna
katter och vill ta hand om en hittekatt, jag har själv en hittekattunge (4mån) som jag hittade när hon var 3 veckor o vägvde 300 gr mamman hade tyvärr övergivit de små, men 2 dog av svält troligen. Jag har varit inne på sajten o lästdet var faktiskt lärorikt.Jag rekomenderar att du kikar in på sajten.
lycka till
Irene
irene28 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-18, 20:28   #18
Victoria_AB Victoria_AB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
Vilken fantastiskt söt katt! Och vad härligt med människor med hjärtat på rätta stället! Vad jätteroligt att läsa att du försöker lösa det för Hjalmar, jag blir så glad.

Ett forum där det finns andra likasinnade är på www.katten.nu . Där finns det många djurvänner som försöker rädda katter som far illa, och tar hand om hittekatter. Många av dem som är aktiva på forumet är aktiva på olika katthem.

Om du har ca 6-8 timmar ”över” så kan jag rekommendera läsningen av följande tråd på kattforumet:
Kenzos tråd på www.katter.nu
Det är en kvinna som tillsammans med sin man hittar en vildkatt med ungar i sin lada på lantstället. Spännande och engagerande läsning utlovas.

Jag håller alla tummar för Hjalmar, och för dig och din man som försöker hitta en hållbar lösning.
Victoria_AB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-18, 20:28   #19
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Vill bara önska lycka til med Hjalmar! Tror hon och maken kan bli ett oslagbart team ute i garaget!!
Såg förresten tassen och klorna direkt! Riktigt känner henne kloa genom byxorna!!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-18, 22:21   #20
Stilla Stilla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 23
Jag är så glad när jag läser att det finns människor som bryr sig så starkt om katter. Jag har själv haft två. Lucy kom till oss när hon var 8 veckor, nu är hon 6 år. När Lucy var ca 4 månader gammal hittade jag en hankatt, en hemlös och skadad sådan. Han fick bo med mig, barnen och Lucy. Lucy och Tusse fräste och morrade åt varandra i två dygn. Sedan blev de riktiga vänner. Under sina 6 år hos oss var Tusse enbart en innekatt. Han var rädd för att gå ut. I våras fick jag avliva Tusse. Han var gammal och sjuk, reagerade på minsta förändring i hans tillvaro och jag skulle flytta till Eskilstuna. Lucy fick följa med, hon är mer anpassningsbar. Trots det var jag så orolig för henne. Hon har genomgått en total miljöförändring. För det första så kan hon gå ut precis när hon vill (hon har varit en innekatt hela sitt liv) och för det andra så delar hon bostad med två stora bullmastiffer och tro mig, Lucy härskar över dom.
Att avliva Tusse var inget lätt beslut och det var nog det hemskaste jag har varit med om. Jag skrev om det i min blogg http://annastilla.blogspot.com/2006/04/sorgfglar.html
En väldigt känslosam beskrivning om hur det kändes att vara med Tusse när han dog.

Så jag hoppas att det ordnar sig för Hjalmar.
Stilla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 15:15   #21
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Hjalmar-uppdatering

Ja, nu har vi haft svinkallt i fyra dag, mellan -20 och -30!! Stackars alla hemlösa katter.. Hjalmar såg vi inte till på ett dygn, hon låg väl någonstans det var "varmare" fast svinkallt ändå.
Men vi har ändå fått i henne en avmaskningskur.. och det är skönt, det hängde gulvita grejer från baken på henne, dom är borta nu. Hon fick kuren i fyra dar ist.f tre för att vara på den säkra sidan.

Nu har hon sovit i vårt garage inatt. Hon gick ut i ca 15 sek igår kväll och kissade, sen in igen.. Vi har gått ut varje timme och kollat henne, och goats med henne förstås.. Hon vill INTE ut igen
Idag köpte jag en låda till henne, fyllde sand och herregud vad skönt det var för henne att få kissa inne.. hon satte sig direkt!

Vi har satt in annons på Blocket och nu i annonstidningen, så vi får väl se....

forts. följer
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 15:49   #22
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Tack och lov att Hjalmar träffade er. Behöver du nåt till Hjalmar så säg till, hjälper gärna till om det går. Lycka till med att hitta ett hem till Hjalmar, synd att jag bor så långt borta.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 16:06   #23
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Ja, det är verkligen synd! Det är svårt att få tag i hem till vuxna katter.. jag ska ringa till ett katthem ikväll, för att få lite råd.
Bl.a till varför Hjalmar har "mjäll". Hon verkar ha nåt mjäll-liknande i pälsen, är bara lite rädd att det är nå parasiter..

Hon är ju så go´. Jag är så himla blödig också. Jag kan börja gråta mitt som det är, bara av tanken på alla hemlösa katter som det finns. Läste på hittekatten.se att det finns visst 20.000 bara i Stockholm.. Det är ju j-la fruktansvärt!! Upprörande.

Hjalmars tidigare öde vet vi ju inte. Klart är ju att hon har varit inne tidigare, ingen helt vildbatting med andra ord. Hon kommer numera när vi ropar på henne, om vi ser henne förstås..

Och ja, Asawi, maken och hon är ett team i garaget. Våra egna katter föredrar ju mej, synd nog, men se Hjalmar hon är tacksam för alla intresserade.. så henne kan han goas med hur mycket som helst..

Imorgon ska vi sätta in en kattlucka i garaget. Hon ligger på ett rensbord, på en matta, filt och en av mina tröjor.. det fläktar från luftvärmepumpen, hon har blötmat, torrfoder, och friskt ofryset vatten på golvet.. Och nu har hon en kattlåda också, så hon behöver ju inte ut om hon inte vill . Och hon vill ju INTE alls ut. Nu har vi -23 grader och det är ju inte mysigt det minsta..!
Imorgon ska det dock bli varmare, inte mer än -10 så då blir det ju lite mer humant. Maken är sjuk och har just blivit feberfri så imorgon kan han sätta in kattluckan, och då kan man ju andas ut lite.. det är jobbigt att ränna ut i garaget hela tiden och varje gång ligger hon ju och mår gott, men man måste ju ändå kolla...
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 19:23   #24
irene28 irene28 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 59
Hittekatt.....

Men Ulrika, vilka fina människor ni är,, vilken tur att Hjalmar träffade er. Vart så rörd när jag läst om Hjalmars öde!!! Va skönt att ni angagerar er!!! Fick du ut något av Hittekatten.se som jag rekommenderade? Visst är det många hemlösa stackars katter som far illa, för många människor är en katt inte mycket värd!!! Har en liten 4 mån hittekatt, som vi hittade i min systers vedbod, mamman hade tyvärr övergivit 3 ungar. 2 dog, men en överlevde som min syster gjorde kontstgjort andning och hjärtmassage på o droppa in vatten, 2 timmar tog det inna katten var riktigt vid liv, hon vägde 300 gr o var ungf 3 veckor.Men nu mår hon toppen,
Får vi höra fortsättningen???? Ge Hjalmar en kram från katten Sotis o oss!!!!!Har tårkat tåratrna nu, min man var uppe med kaffe till mig o undrade om det var såååå ledsamt på sysidan??!!
irene28 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 20:35   #25
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Som du Irene så är jag också lättrörd jag har mått så dåligt pga Hjalmar och hennes ödeskompisar.. Speciellt nu när det är så kallt, jag förstår att många fryser ihjäl och det är ju så himla hemskt.
Som det står på många kattsidor, att höja statusen för katter till hundars.. Ingen slänger ut en hund att klara sig själv... många plågar hundar också, men själva statusen är högre.
Har läst endel på hittekatten.se.. samma på katthemmens sidor, och allt är så deprimerande..
Att läsa om katter som fått nya ägare är ju kul, men jag tänker på alla andra.
Och det att det är så svårt att få nya ägare till äldre katter, är också himla trist..

Sen om vi är speciellt snälla.. jag vet inte. Jag hoppas att någon gör samma för mina katter om olyckan skulle vara framme.. Är man kattvän så är man

Jag har undrat om Hjalmar kan vara med smått, att hon därför sökt upp oss.. men vi har aldrig sett några slagsmål eller ungkatter härikring nånsin så det känns som om hon är kastrerad.
Men jag vet inte, hon känns lite tjock, men hon har ju å andra sidan fått mat av oss hela tiden så hon har ju inte svultit de senaste två åren iaf..

Vad roligt att höra att ni också tagit hand om hittekatter och gett dom livskvalitet igen. Det värmer mitt hjärta..
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 20:50   #26
irene28 irene28 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 59
Hittekatt

Hej igen Ulrika!
Det är kanske troligt att hon skall ha smått, kanske därför hon vill ha värme o ömhet !!! Du märker väl snart om hon börjar att "bädda" och fixa till det..., vi skall sterilisera våran Sotis om 2 mån. Det är ett måste, var på katthemmet i Oskarhamn o där fanns en affich som talade om att EN hona kan föda 102 ungar under sin livstid, imponerande!!! Kramar till er
NI TVÅ ÄR HJÄRTEGODA människor!!!
Glöm inte att krama om Hjalmar varje dag från
Sotis o oss!!!!!!!!
irene
irene28 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 20:51   #27
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Ulrika, du kanske tycker att ni bara gör det självklara. Tvärr har du fel där! Jag är så glad för Hjalmars skull att hon valde just ert garage!
Jag hör också till de blödiga. Här är jag just nu nere i rekordlåg nivå med bara en hittekatt och en omplaceringshund i familjen. Med den i och för sig underbara med krävande jycken är det inte läge att ta in fler djur, så jag försöker att stänga öronen lite när jag hör om katter som far illa. Jag är glad att ha lästa om Hjalmar i alla fall!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 21:00   #28
irene28 irene28 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 59
hittekatt

Glömde säga att veterinären sa till oss att innan Sotis är sterilliserad, så måste hon gå i koppel en stund ute, för det kan hända "i en handvändning bakom vedhögen," när hon börja löpa om hon är ensam ute. och i regel så ser man inte av någon hankatt,men ändå har det hänt......,,
Jag vet kattägare som funderar kring "jungfrufödsel"
irene28 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 23:22   #29
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Jag har ju ingen aning om havande katter, vi har alltid kastrerat våra snabbt, men det som är lite konstigt med Hjalmar är att hon är så kraftig.
Ikväll när jag var ute och sa Godnatt () så ville hon klösa och småbitas när jag tog henne på magen. Inte hårt men ändå. Kanske var hon bara kittlig, som vår Homer är, eller kanske dom blir lite mer känsliga i havandets tid? Som sagt ingen aning. Vi får väl se..

Men vi är som nyblivna föräldrar. Jag rafsade i kattlådan hennes och med pigga och uppskattande ord berömde jag henne för att hon hade skitit i lådan Vi skrattade sen som besatta maken och jag..
Hon har nog skitit förr, hehe.. men att hon gjorde det på lådan, som om hon aldrig gjort annat. Jag tyckte det var jätteskönt. Ville också kolla så avföringen var maskfri.

Ingen av våra katter har haft mask trots deras fyra månader/års uteliv och musätning. Men Hjalmar hade gulvita grejer hängande ur baken, såg ut som droppar eller trådar, antar det var mask. Nu är dom borta men jag ville ändå kolla i lådan.
Nu känns det lite lättare att lämna henne därute, hon sover ju hela tiden, och att hon går på lådan känns ju skönt, hon lider då inte av nödighet och inte kommer ut för att göra av sig..

Jag önskar ibland att jag kunde stänga öronen och strunta i alla hemlösa stackare, men det är svårt. Vi hoppas på svar på våra annonser, vi har diskuterat många gånger vad som händer om vi inte får nåt svar men vi får väl avvakta lite.

Fick inget svar på katthemmet ikväll, får prova på nytt imorgon..
Undrar bl.a om mjällen är nåt kvalsterliknande och kan smitta vidare, eller om det bara är mjäll.
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-26, 16:43   #30
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Hjalmar-uppdatering nr 2

Idag tog vi och sågade hål i garagedörren och satte in en kattlucka!! En timme senare ringde en kvinna, 80 år, och ville ta hand om vår flicka.. yippiiii
Så imorgon ska vi åka med henne till grannstaden.

Jag hoppas bara att allt klaffar. Där blir hon en innekatt, och jag hoppas det går bra ändå, men lite orolig är jag ju innerst inne.. Murphys lag ni vet?

Så har ni solskenshistorier om hittekatter som trivs som innekatter så bombardera mig gärna med dom endel har jag ju hört här på tråden och dom klamrar jag mig fast vid.
Jag vill ju så gärna att detta ska funka. Men kvinnan är ju äldre, pigg och van vid katter. Hon har tagit hand om hittekatter förr, och hon har avlivat sin sista katt för ett litet tag sen. Då bestämde hon sig för att aldrig skaffa katt igen, för det är ju så jobbigt att bli ensam igen...
Men så läste hon om Hjalmar och fastnade...

Så håll tummarna för att Hjalmar får sig ett gott hem.
Hon har ju nu också börjat visa bustendenser, och med dom klorna så är det ju att passa sig. Hon verkar också vara kittlig, vill småbita när man tar på vissa ställen på magen. Hoppas bara hon inte har ont..

Nu har hon ju inte mask heller, hon är som en hund, vi "rastar" henne på vår gård, hon springer glatt med, men lämnar oss aldrig.. så vi får lura henne när vi vill gå in till oss..

Men som någon sa, hon kanske har varit ute tillräckligt för resten av sitt liv, nu är det kanske bara närhet hon behöver.. Vi får väl se..

Dock blir resan hemsk, vi provade bur idag och se, det gillade hon INTE! men det är ju bara 40 minuter..suck..

Jag hoppas.......
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons