Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-04-03, 18:02   #1
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Overlock/Coverlock ?

Hej!
Jag har funderingar på att börja sy lite kläder igen efter många års uppehåll, och tänker att då kanske jag ska köpa mig en overlock eller coverlock. Vad är skillnaden? Varför väljer man den ena resp den andra? Tänker mig en Brother maskin från SMD, har sett här att många är nöjda med 3034D till exempel.
Är van sömmare, quiltning och maskinbroderi, men har aldrig sytt på en overlock i hela mitt liv, är det svårt att lära sig?

undrar Gunnel
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-03, 18:30   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Covermaskinen är en maskin som syr raksöm på framsidan och overlock på baksidan. Typ fållen nedtill på en T-tröja. Covermaskinen kan sy 1-3 raksömmar i bred samtidigt på ramsidan.

Overlocken syr overlocksömmar som den skär bort överflödigt tyg från. Overlocken klarar bara i stort sett sy raka overlocksömmar och rullfåll. Men den är jättebra på det.
Dom flesta börjar med att köpa en overlock, det är den maskinen man har mest nytta av. Tycker man sedan att man behöver en cover så kan man komplettera senare.
Fuskcoversöm kan du göra på din vanliga symaskin med tvillingsnål
Det finns även andra alternativ att fålla på den vanliga symaskinen, elastiskt söm, trestegs zigasack, våffel söm, med flera.

Sedan finns det kombimaskiner, dessa är både overlock och cover. Dessa måste man bygga om, flyta nålar, byta bord ta bort delar och göra en massa inställningar. Prismässigt så skiljer det inte särskilt mycket på att köpa en kombi eller köpa två maskiner. Enda fördelen är att man har en maskin mindre i syhörnan. En del billigare combimaskiner kan vara svåra att ställa in och få fin cover.
(Jag själv har nu en Combimaskin Babylock Evolution, svindyr i köp men helt underbar att sy på)

Ska man effektivt sy behöver man ha både overlocken (även covern, om har den) och den vanliga symaskinen framme. så man kan växla mellan maskinerna och sy det varje maskin är bäst på. Är det sömmar jag är osäker på brukar jag sy den men långa stygn först på den vanliga symaskinen för den sömmen är betydligt lättare att sprätta än overlocken.

Brothern är en perfekt nybörjare vänlig maskin, med jättebra bruksanvisning och DVD som en normalkorkad nybörjare brukar fixa. Min första overlock var just en Brother 3034D. Jag var nybörjare och efter en halvtimme hade jag trätt om maskinen och var i gång och sydde.

Jag ser att du varit inne SMD det finns två filmer på sidan Brother 3034D, titta på dom får du svar på en massa frågor om maskinen.

Det är inte svårt att sy på overlock.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-03, 18:30   #3
emmbra emmbra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 10
Hej, jag är också rätt van att sy men jag har haft det lite kämpigt med min overlock, det är en helt annan sak att sy på en overlock än en vanlig maskin. Nu tror jag iofs att det är maskinen som det är nåt lurt med och har lämnat in den där jag köpte den (pfaff coverlock 3.0) men de gånger den funkat bra har det ändå inte blivit särskilt snyggt.

Iallafall, hade jag vetat för ett år sen vad jag vet nu om att sy med overlock hade jag köpt en brother från SMD och struntat i täcksömmen, där kan man köra med tvillingnål istället, och om/när jag hade saknat täcksöm hade jag köpt en till separat maskin som man även kan bandkanta med.

Det är svårt som sjutton att sy rundade yttre hörn och eftersom jag sytt mestadels tygblöjor så har det blivit många fula hörn hittills, men det är väl bara att öva öva öva. Och lite irriterande att man alltid måste provsy för att få till trådspänningen korrekt men hellre det än att sprätta för det är inget kul!
emmbra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-03, 19:04   #4
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Tack för era svar!
Jag var nu inne på SMD, kollade på filmerna som var informativa o bra. Men såg ju också att det finns en 4234D, låter som en efterföljare till 3034-an, men jag förstår inte skillnaden på dem. Är 4234-an ett bättre köp? Inte någon större prisskillnad på dem. Vilka extra pressarfötter är bra att ha?
Gunnel
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-03, 19:45   #5
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Kom på en fråga till; om overlocken bara syr raka sömmar, kan man inte sy
t ex grensömmen på byxor eller ärmar med en sådan, det är ju svängda sömmar??
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-03, 20:03   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Du klarar dig bra med standardfoten. Vill du ha fler fötter så kan du alltid köpa det senare. Det brukar räcka att beställa en för att komma upp i portofritt (20 pund).
Däremot är det bra att ha en extra uppsättning knivar. Dom lägger nästan alltid av när man är uppe i ett projekt. Trist att behöva vänta på att få dom omslipade. Nålar som gömmer sig är ofta en bov till pajade knivar.

Visst kan du sy lite svängda sömmar. När du syr dessa lägger du tyget så att du syr rakt. Så både byxbakar och ärmar och muddar går bra att sy.

Brother har dessutom friarm. Men så stor nytta har man inte av den. För det det man skulle vilja ha den till är för tjock för. Jag använde aldrig friarmen på min. Och på den har har nu saknas den och jag har inte heller saknat den.

4234 är ganska likvärdig, det är några småsaker som skiljer. Till den kan du köpa till ett bord och på så sätt få större arbetsyta.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-03, 20:14   #7
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Tack igen Birgit!
Nu har jag lite att fundera på... får gå in o kolla på SMD igen också.
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons