Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-01-16, 15:20   #1
siana siana är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 23
1700-tal stängning överdel

Spinner vidare på min tidigare tråd en om alternativa stängningar av överdelar eftersom jag _fortfarande_ inte gillar att sy i hyskor och hakar.

På en del liv till 1700-talsklänningar har jag sett att det står att de nålas ihop. Jag förstår att det fungerar om man har en stomacher för där överlappar väl klänningen stomachern lite, men det verkar förekomma även på klänningar och jackor som har ett helt liv och där styckena ligger kant i kant mitt fram. Så frågan är nu - hur kan man nåla in sig i klänningen om delarna är kant i kant? Är det lite överlapp i alla fall? Nålar man fast klänningen i korsetten direkt? eller hur fungerar det egentligen?
Jag har inte sett någon bild på en klänning där man kan se att den är stängd genom att vara ihopnålad, varken nysydd eller historisk.
siana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-16, 15:39   #2
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Funkar jättebra! Man petar in nålen i kanten på ena sidan och Sticker över in i andra. Har man nål kvar mecklar man tillbaka. Sen brukar jag sätta nästa nål tvärt om.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-14, 14:21   #3
Keit Keit är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2013
Inlägg: 1
Här är en jättebra video för hur man kan nåla ihop ett klänningsliv i framkant. Hoppa fram till 5:00.
https://www.youtube.com/watch?v=wUOWP_6FDws

Lätt som en plätt!
Keit är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons