Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-06-05, 14:56   #1
Bubblan Bubblan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 12
Vilken provdocka ska jag välja?

Jag funderar på att köpa en provdocka och har hittat två som verkar bra: från stoff och stil och allt om handarbete. Vilken av dessa ska jag välja? vilken är bäst i kvalité? är de vadderade? tycker det är bristande information om produkterna på sidorna så skulle va bra att få ett omdöme av någon som testat någon av dessa provdockor.
Tacksam för svar
Kram Johanna
Bubblan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-13, 11:13   #2
avslut110208 avslut110208 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 169
Nu vet jag inte hur den från stoff och stil ser ut men ang allt om handarbetes kan jag nog svara.

Min modell är några år gammal (kanske fem-sex år) men misstänker att materialet är detsamma. Dockan består av en stomme om är höj och sänkbar samt en "kropp" med skal av hårdplast och ytan är lite lurvig för att kunna nåla mot (så inte vadderad alls tyvärr).
Erfarenheten talar för att du ska skippa Diana (allt om handarbetes) då den inte håller i längden.

Om du har möjlighet tycker jag att du ska känna på dockan innan du köper den för att slippa felköp.

Lycka till
avslut110208 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-22, 13:09   #3
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Även Stoff och Stil har Diana. Min väninna har en sådan och den är inte bra. På hennes gick foten sönder väldigt lätt, den är ostadig, det gåt inte att nåla på den.

Jag har en Lady valet ock är supernöjd, det gå att nåla på den om man nålar på snickan, annats ska du nog välja en Stockman, men då är priserna i en klass för sig och dessa gåt inte att ställa in. På min blogg har jag lite bilder på min docka.
http://babushkadockan.blogspot.com/ annars kan di säkert googla fram den, jag beställde från England, men jag vet att Bergam & Johnsson funderade på att ta in den.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-22, 20:35   #4
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Jag har också köpt en Lady Valet från England. Fick ge ca 2000 kr inkl frakt. Det blev mycket provdocka för pengarna. Känns som det är en robust provdocka.
Nu har jag inte hunnit "använda" den än, men den står och ser väldigt snygg ut i vardagsrummet
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-22, 21:19   #5
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
Jag har en Diana, (den som allt om handarbetet har) som är ställbar på alla håll och kanter. Har kunnat ställa in mina exakta mått på den, så det är jag supernöjd med. Det är väldigt lätta reglage att ställa in storleken med.
Det är tyvärr så att den är svår att nåla i, man får liksom nåla med två nålar i kors, annars tycker jag att den är jättebra. Inte världens stabilaste kanske, men den fungerar för mitt behov.

Katarina
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-22, 22:03   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Har också Diana

Hej på er alla!

Jag har också Diana. I och för sig så har jag inte provat någon annan men för min del så funkar den jättebra.

Jag har inte upplevt att jag behövt nåla så mycket. Tyget fastnar bra på dockan sedan ritar jag med krita eller tråcklar ihop det.

Det kanske beror nog på vad du använder för tekniker.Mina dockor är 20 år nu och jag kan inte klaga på dem. De är bägge intakta helt och hållet.


Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-23, 13:51   #7
Annadep Annadep är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 1
Jag är ny här och kan inte låta bli att lägga mig i trotts att jag inte kan svara på frågan. Jag tycker det viktigaste när man gör mönster är vinklarna och inte måtten i sig och jag har trott att sånt är svårt att ställa in. Jag svankar mycket tex. och har sned axel. Istället gjorde jag en provdocka av polyuretanskum baserad på en gipsavgjutning av mig själv som min pojkvän hjälpte till med. Fördelen är att den har ben också så byxor blir lätta att prova in. Den är ju en nåldyna i sig men kanske inte så snygg.
/Anna
Annadep är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-23, 17:49   #8
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Att fixa måtten

Hej!

Jag är prat i kvadrat. Med mycket svank, sned axel. För att få det efter mig så har jag tråcklat på skumgummi runt om och lagt på mera på baken för att få den efter min kroppsform och mina mått. På axeln har jag satt axelvadd med självhäftande kardborreband. På så sätt har jag format den till en Gumpan.

Sedan har tagit muddväv som jag sytt ihop upptill vid axlarna, lämnat hål för halsen och dragit muddväv över hela dockan och fixat. Klart

Om du sätter ett tunnt lager diskskumgummi och muddväv så kan du ju nåla direkt på dockan om du vill.

Jag har inte haft några som helst problem med dockorna.

Vi använde den till en god vän till mig när hon gifte sig. Hon är smal över ryggen men bystig.
Så då "tuttade" vi till den. De var ingen skillnad på dem när de stod i profil brevid varandra.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons