Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (3 röster). Visningsalternativ
Gammal 2009-04-02, 15:54   #1
memmemem memmemem är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 9
Smile Tyllkjol

Jag har planer på att sy en tyllkjol över påsken (eftersom jag inte kan få tag i den H&M sålde på barnavdelningen i somras).

Känner redan nu lite panik över det jobbiga tyget och alla rynksömmar jag måste göra haha. Tänker mig att jag syr varje lager i tre volanger.

Men nu till det jag har lite funderingar över, hur skall jag få till en snygg linning på kjolen? Jag vill kunna ha linnen och toppar innanför så det är är viktigt att den är snygg. Vill även ha resårband i midjan.

Sedan vill jag att den ska vara mjuk och inte stå rätt ut. Inte vara sådär stel som det billigaste tyllen. Jag borde alltså köpa något mjukare?

Och nummer tre, hur mycket tyg kan man tänkas behöva? I hur många lager behöver jag sy kjolen för att mina små trosor inte ska lysa igenom tro?

Ah project!
memmemem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-02, 18:26   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
"Sådan där styv tyll" blir väldigt snabbt oerhört mjuk. Den kommer _inte_ stå rakt ut bara för att du använder sådan tyll. Däremot så om du inte ser till att du gör i så många lager så att den nästan står rakt ut från början kommer den ge väldigt lite vid senare.

För att den inte ska vara det minsta genomskinlig behöver du nog väldigt många lager. Jag hade tre lager spets (som var mycket mindre genomskinligt än tyll) i en kjol av tyllkjolsmodell och jag behövde ändå ha heltäckande strumpbyxor/leggings för att det inte skulle vara genomskinligt.

När det gäller modeller och sådant och i allmänhet faktiskt rekommenderar jag att du söker i forumet. Det finns mängder av trådar om ämnet och mycket som du kanske undrar över kan du nog hitta där.

Här har jag skrivit lite om konstruktion: http://www.sysidan.se/forum/showthre...ighlight=tyll*

Lite andra trådar:
http://www.sysidan.se/forum/showthre...ighlight=tyll*
http://www.sysidan.se/forum/showthre...ighlight=tyll*
http://www.sysidan.se/forum/showthre...ighlight=tyll*
http://www.sysidan.se/forum/showthre...ighlight=tyll*
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-02, 19:56   #3
memmemem memmemem är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 9
Tack så mycket för synpunkterna. Jag har nu skissat och funderat lite och kommit fram till att jag vill göra som på bilden jag bifogat. Alltså i tre volanger. Kjolen på bilden tycks vara gjort i två lager och ha en underkjol. Så jag får väl satsa på något liknande.
Bifogade bilder
  
memmemem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-02, 20:15   #4
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Ja, det tror jag kan bli bra... Ett tunt fodertyg kan göra enormt mycket för att det inte ska bli genomskinligt utan att känslan av tyllkjolen försvinner.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-04, 18:37   #5
memmemem memmemem är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 9
Underkjolsmodell

Som jag tidigare nämnt ska jag sy en tyllkjol. Har precis klippt till 18 våder i brudtyll som ska bli volanger på en kjol med tre lager (det var lite jobbigt). Jag tänker dock ha en underkjol också så att det inte blir genomskinligt.

Nu till min fråga; vilken modell borde jag göra underkjolen i? Jag ska ha resår i överkanten.
memmemem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-07, 00:52   #6
Trollfot Trollfot är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 23
Jag tror också på underkjol; det blir inte genomskinligt och skönare mot benen än tyll.
Trollfot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 17:34   #7
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Underkjolen bör ha tillräckligt med vidd för att det ska vara lätt att röra sig i den... Det enklaste är att göra den i samma modell som det understa lagret av själva tyllen. Då smälter den oftast in bäst. Dvs, gör lika många volanger som i tyllen. Det du möjligtvis kan göra är att inte göra de lika långa som i tyllen. Se bara till att de är tillräckligt långa för att fylla upp. (Säg att du gör varje underkjolsvolang 0.75 gånger så lång som motsvarande tyllvolang, eller något liknande. Det beror mycket på material.)
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons