Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-09-24, 20:13   #1
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Glipan i ryggen?

Jag håller på med min första provkorsett. Jag undrar lite när jag ser alla fantastiska vackra korsetter, hur bred glipa i ryggen skall det vara? Eller skall den gå precis kant i kant här den är helt åtsnörd? Jag har Laughing Moon mönster Dore.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-24, 20:26   #2
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hejsan.
Nej då, den behöver absolut inte ligga kant i kant.
Glipan bak kan vara av olika bredd beroende på hur hårt man snörar den.
Här kan du se hur olika korsetter ser ut i ryggen.

http://www.farthingales.on.ca/corset_comparison.htm

Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-24, 20:47   #3
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Ibland kanske man inte vill snöra ihop hela vägen, och då kan glipan vara bredare. Man kan också välja om man vill ha en skylt eller ej. Jag brukar ha skylt då det ofta bildas ett lodrätt veck i huden mitt i glipan om man snör åt riktigt hårt, det tycker jag är fult, alltså väljer jag skylt. Men smaken är som baken, gör det du tycker ser bra ut.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-24, 22:16   #4
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Ja, så gör jag också. Jag syr korsetten med glipa i ryggen, och sedan lägger jag till en tygruta under som döljer det där vecket som ofta blir av överskottshuden, det är också bekvämare att snöra korsetten om man har något mellan huden och själva snörena. Eftersom jag alltid är ute i sista minuten hinner jag inte alltid sy den där sista rutan dock.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-25, 02:18   #5
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
personligen tycker jag inte det ska vara nån glipa alls. men det är ju en smaksak.
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-25, 09:33   #6
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
När man klipper ut mönstret kan man förlänga mittbakstycket 4 cm (vardera sida) - tips från MantuaMaker. När man kommit så längt att man ska ska sy kanalerna på just detta stycke kan man prova korsetten och låta folk dra ihop den bak. Då ser man hur mycket man ska vika in (alt klippa bort) för att få en lagom stor glipa.
Nackdelen med att korsettn går ihop helt är att en veckas maginfluensa gör att korsetten blir mycket för stor...
Sy en skylt (kallar ni det så?!) och lägg in.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-25, 13:52   #7
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
Här är en gammal tråd från Truly Victorian där de ställer samma fråga. Observera att folket på denna sida oftast avser att bära korsetterna under historiska dräkter och inte syr korsetterna för att de ska synas. Själv tycker jag också att det är mest praktiskt att ha en ca 5 cm glipa, då spelar en eventuell viktpendling ett par kilo hit och dit ingen roll.

http://www.trulyvictorian.netfirms.c...topic.php?t=69
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-25, 15:27   #8
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Leningrad; En skylt är lite som en plös, d.v.s. en bit tyg som man har innanför en snörning eller t.ex. innan för gylfen på ett par byxor, för att skydda huden och för att det ser snyggare ut. Folk kallar det säkert olika saker, men skylt fick vi lära oss på S.t Göran när jag gick Klänningsskrädderi och på mina Korsettutbildningar Det finns säkert andra termer också.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-25, 15:40   #9
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
"modesty panel" brukar det nog kallas på engelska (går också att googla på).
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-25, 16:10   #10
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jo ,men det visste - har sytt ett antal sådana. Svårt att hitta relevant svensk benämning. "Rygglapp" brukar det bli.

En liten detalj som delvis har med det hela att göra är detta med en korsett som "passar perfekt". Det kan säkert finnas de som tycker och tror att har man väl snörat sin korsett så den sitter som den ska behöver man inte snöra upp den när man tar av den - den är perfekt snörd.
Det här är dock bästa sättet att ha ihjäl sin korsett - man sliter sönder sömmar och planschett på nolltid.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-26, 11:59   #11
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Det där håller jag verkligen med om!! Själv brukar jag gå och småsnöra lite i taget innan korsetten är riktigt på plats. Jag snör på lite, sedan går jag runt och gör lite annat, sedan snör jag lite till. Känns som att allt inombords liksom "halkar" undan lite bättre då,
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons