Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-04-29, 12:08   #1
Nyman Nyman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 13
Tips om mönster på coctailklänning

Hej.
En kompis till mig ska ha födelsedagsfest med tema "coctailparty" eftersom jag aldrig använder klänningar annars tänker jag inte köpa någon dyr bara för detta tillfälle eftersom den inte kommer bli använd igen. Det är om 2 veckor och jag känner att jag nog kan hinna sy en på den tiden. Om någon har ett mönster man kkunde få "låna" vore det kanon. Det måste vara en väldigt enkel modell både att sy då och så själva modellen för jag passar inte i saker med en massa onödiga detaljer. Tack på förhand.

Ps. om det är till någon hjälp, för att ni ska "veta" vilken slags modell jag kanske skulle passa i, så är jag ganska smal, har inte så stor byst och är medellång (1.70). Vill helst inte ha en hellång men den får gärna gå nedanför knäna.
Nyman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-29, 12:14   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Titta på den jag har i mina album, kanske en idé. Något mönster till den har jag inte, den som skulle ha den tog tillbaks alla. Jag har gjort den efter 4 mönster!!!!!
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-29, 12:18   #3
Nyman Nyman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 13
Citat:
Dahlia skrev:
Titta på den jag har i mina album, kanske en idé. Något mönster till den har jag inte, den som skulle ha den tog tillbaks alla. Jag har gjort den efter 4 mönster!!!!!
Aina
Tack, deb var väldigt fin men kanske lite för "krussidulligt" för mig. Och hur som helst är det inte till mycket hjälp när du inte har något mönster
Nyman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-29, 15:29   #4
adora adora är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 116
Varför inte bara gå till en tygaffär och kolla vad de har för modeller? Eller till biblioteket.
adora är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-29, 16:45   #5
AnnaEff AnnaEff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 33
Mitt förslag är att gå till bibblan och kolla i Burda-tidningar - de går ju att låna hem. Då kan man rita av ett mönster. Gratis är bra! :-) Lycka till.
AnnaEff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-29, 19:53   #6
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Köp ett tyg som är glansigt och med mycket stretch i sig. Då är det hur enkelt som helst att sy ett "fodral" som dessutom sitter bra. Och för dig som är smal är det ju ännu lättare. Jag har hittat satinliknande tyger (men det var några år sedan) som har varit stretchiga men ändå inte sladdriga och mycket lätta att sy i och arbeta med.

Gör ett rakt fodral, med en hög slits i ena sidan eller i båda, det är en smaksak. I ovankant formar du den som vilken överdel som helst (rita av ett linne eller likn.), om du inte vill att den ska vara rak. Och sedan är det bara att välja axelband, om du vill ha det, och då finns det ju hur mycket färdiga band som helst som glittrar och glimmar, typ strassband, paljettband, pärlband eller varför inte sätta tre smala satinband på varje axel i samma färg som klänningen...!

Rynka tyget tvärs över bysten om du vill få en "fylligare" känsla.

Snabbt, kvickt och lätt - om du är lite haj på att sy...
Lycka till!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-01, 12:40   #7
Nyman Nyman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 13
Tack så mycket alla tre. Det där förslaget om att låna hem mönster från biblan låter ju super, har för mig att "mitt" bibliotek inte har Burda utan bara Ingelise (eller vad den nu heter) vet ni om det finns någon bra klänningsmodell i de senaste numrena av den? (vet inte hur länge de sparar gammla nummer av tidningar)

Camilla E: Du får ditt förslag att låta så himla lätt men är rädd att det inte är det för mig, har inte direkt någon syvana, förutom från slöjden och så när hjälpte jag min moster att sy min balklänning, det är dels därför jag är ute efter en enkel modell men det vore ju ändå kul att ha någon slags detalj som gör den lite unik...
Nyman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-02, 20:40   #8
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Det är faktiskt ganska lätt! Om du inte tror mig så kan du ju testa på ett annat tyg först, typ klipp sönder ett gammalt plagg, lakan eller liknande. Helst ska du testa med ett lite stretchigt tyg för det är allra enklast att få till bra passform på.

Gör så här:

1.Mät på dig själv var klänningen ska börja (ovanför bysten) och var den ska sluta = då får du fram klänningens längd.

2. Ta bystmått, midjemått och höftmått.

3. Nu har du grunderna till din klänning. Lägg ut tyget och nåla och/eller rita ut ett framstycke och ett bakstycke. Skillnaden på dessa är endast ovankanten - i bak kanske lite urringad och lägre och i fram högre och kanske formad, typ lite v-ringad eller annan urringning. Bara din fantasi sätter gränserna...

4. Nåla ihop räta mot räta och sy ihop försiktigt med en passande söm för stretchmaterial.

5. Dags att prova!! Dra på dig "fodralet" och ställ dig framför spegeln. Vad är bra resp. inte bra? Kanske behöver den sys in lite i midjan, kortas av, formas om i urringningen etc. Nåla och testa olika lösningar så ser du så småningom hur du vill ha det.

En cocktailklänning ska enligt mig vara väldigt enkel men kan självklart ha lite kul detaljer. Matcha axelbanden med en applikation eller liknande högst upp i sidoslitsen. Eller varför inte låta axelbanden löpa ner över bysten och mötas antingen mitt på mitt fram eller nedanför i ett V eller låt ena axelbandet ringla ner över framsidan ner till slitsen - designen kan varieras i det oändliga.....

Sedan återstår bara fållen nertill och runt den eventuella slitsen. Eller kanta med något kul, t.ex. en jäääättelång frans eller vanlig kort.

Hoppas att du har fått lite fler idéer!! Jag lovar dig att ingen kommer att ha en likadan klänning som du...!

Lycka till!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-03, 07:20   #9
Nyman Nyman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 13
Nej men gud, det där lät ju inte svårt alls! tack så mycket!! Jag ska nog försöka mig på det här, med lite hjälp av mamsen som har mer erfarenhet än mig ska det nog kunna bli rätt så lyckat! Tusen, tusen tack!! Undrar om det är mycket svårare om man vill få lite vidd och fall i "kjoldelen"...? Eller kanske lite assymetrisk skärning, börjar jag vara ute på djupt vatten då?

Senast redigerad av Nyman den 2006-05-03 klockan 07:23.
Nyman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-03, 08:13   #10
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Som skapare av egna kreationer kan man aldrig komma ut på för djupt vatten....

Kul att du uppfattade det som lika lätt som jag ville förmedla! Det är inte lätt att sätta ord på sin skaparglädje...puh....

Som sagt, om du testar med ett gammalt tyg först så är det bara att antingen

1. fälla in lösa tygkilar i kjoldelen (=klipp upp snitt nerifrån upp till höfthöjd och kilarna lika långa), vilket ju är väldigt poppis i dagsläget, och då är det busenkelt att få en assymetrisk linje. Du bara låter kilarna ha vilken längd eller form som helst nertill. Ibland är kilarna av spets eller annat tunnt tyg, halvtransparent eller heltransparent.

2. Eller så kan du göra framstycket och bakstycket i två delar istället (dvs. en söm mitt fram resp. mitt bak förutom sidosömmarna) och då kan du låta dom bli bredare och bredare från höfthöjd och hela vägen ner till underkanten. På så sätt blir kjolen lite klockad/utställd.

Hoppas att du förstår igen. Jag håller tummarna för dig!! Ta det lugnt och tappa inte sugen!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-03, 08:48   #11
Nyman Nyman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 13
Ja, jo något av det där ska nog kunna gå bra det med Nu återstår bara problemet att hitta ett tyg som passar

Men på det första alternativet, hur många kilar kan/bör man göra? och hur breda tycker du att de ska vara?

jag tror jag övergav idén med att ha assymetrisk skärning nedtill men tänkte mig att om man har ett randigt tyg så kan det vara horisontella ränder i själva klänningen och så använder man samma tyg i kilarna men då vänder man ränderna vertikala, dessutom tänkte jag göra ett skärp under bysten med ränderna åt samma håll som i kilarna? tror du det skulle se väldigt rörigt ut?

Och så kanske man kan kanta neder- och överkant med band i samma färg som någon av ränderna i tyget?

Och om tyget tillexempel är randigt i tre olika färger så har man ett axelband av varje färg på varje axel, eller kanske två av färgerna på en sida och en på den andra, då blir det ju assymetriskt där istället.

Vad tycker du? Skönt att ha någon att bolla sina idéer med!!

http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=12385

Senast redigerad av Nyman den 2006-05-03 klockan 10:01.
Nyman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-03, 14:03   #12
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Vilken fräck skiss du har gjort!! Verkligen häftig klänning!

Min spontana reaktion, och jag är nog ganska gammalmodig och lite "traditionell" i det fallet, är att cocktailklänningar inte brukar spraka av olika färger och mönster utan vara just enkla och ge ett svalt men elegant intryck. Så jag hade nog satsat på ett enfärgat mönster istället, men det är min åsikt.

Varför inte använda ett enfärgat glansigt tyg som bas och använda olika färger till detaljerna?!

Sedan kanske det är så att just för att tyget är färgsprakande så kan det bli jättehäftigt men tänk på att inte överdosera detaljerna och framförallt - matcha dig själv och smyckena med klänningen, dvs. inga stora smycken, komplicerade håruppsättningar etc. för då blir hela intrycket plottrigt och konstigt och betraktaren vet inte riktigt vad den ska titta på. Och det vill man ju inte om man har skapat den själv, utan då vill man att folk ska lägga märke till "kreationen" och inse vilket fantastiskt jobb man gjort... Oj, nu lät jag nog väldigt allvarlig men skaparglädjen kan ibland skutta iväg enormt fort och man vill kanske inte se för hemmasnickrad ut.

Ett sista råd: Om du inte är så sy-van så är det verkligen överkurs att ge sig på ett randigt tyg och dessutom använda det åt olika håll. Spännande men MYCKET tålamodsprövande..!

Väntar med spänning på resultatet!

Hej hopp!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-03, 14:27   #13
Nyman Nyman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 13
Åh, ja jag tyckte nog att det blev lite för mycket. Antar att jag kan använda alla de där idéerna som uppslag i kommande projket.. men borde jag då använda kilar i samma färg som resten av klänningen?
Nyman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-03, 14:58   #14
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Nej inte nödvändigtvis, men dom bör nog gå ton i ton...
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-03, 15:01   #15
Nyman Nyman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 13
hm.. okej, jag har svårt att tänka mig hur det där med kilar kommer att se ut.. vart bör de placeras och hur många och hur stora ska de vara?
Nyman är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons