Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-06-08, 22:56   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Hur använda stenmangel?

Hallo!

Jag har tröttnat på att vi inte har någon modern mangel i vår tvättstuga här... Bara ett rum som kanske används av 1 hyresgäst av 40, med en stor otäck sak som kallas stenmangel. Inga instruktionstavlor, ingenting som kan ge hintar om hur man använder sig av den skräckinjagande besten... (man får mardrömmar om att klämma sönder armarna eller mer till oigenkännlighet så fort man ser den)

Är det någon här som vet hur man använder en sådan? Eller ännu bättre: kanske någon har tillgång till manual med symboler och bilder och kan scanna eller länka till...

Jag trodde att vår hus var för ung för att ha stenmangel, men nej tydligen inte. Förmodligen en av de sista då, eller vad vet jag, jag var ju inte ens född på den tiden då huset byggdes, 1966..
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-09, 07:17   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag undrar om inte hyresvärden faktiskt har skyldighet att tillhandahålla bruksanvisning. Det är en arbetsmiljöfråga om säkerhet så gå till värden och kräv information om hur den hanteras.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-09, 10:11   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jo du har rätt.. och det är "allmännyttig" hyreshus dessutom.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-09, 11:19   #4
mkel mkel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 65
Lyckans dig som har en stenmangel. Dagens morderna manglar kan inte fixa dukar lika fint som denna stanåldersmangel. Men visst ska det finnas en bruksanvisning. Hur din funkar tekniskt vet jag inte, men sakerna man kör igenom skall vara halvfuktiga för att det skall bli riktigt fint. Priva dig fram och akta fingrarna och om det finns vev, veva SJÄLV så du har full koll. Utnyttja mangeln om du kan och känn vilka underbara lakan man får, det blir svårt att sluta när man väl har vant sig vid stenmanglade lakan (beroendeframkallande).
mkel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-09, 12:01   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Hur fungerar de egentligen, finns det värme? Eller är det bara tyngd som plattar till?

jag vill mest mangla tygbitar (tänk fat quarter storlek) jag tvättat före användning.. vissa tygbitar blir skrynkliga och vägrar bli släta ens om man stryker i 100 timmar. Det gick mkt bättre då jag hade tillgång till modern mangel i förra huset.

Och hur går det om man manglar kläder? På en modern mangel kan man mangla kläder och saker om man vill, bara man ser till att det inte finns vassa kanter och tryck och sånt som kan smälta...

Vi använder inte ens underlakan, vi kör med dra-på-lakan.. Går inte med annat. Men visst kanske man ska testa o mangla påslakan då men det känns inte SÅ viktigt att få dem släta...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-09, 14:59   #6
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
Det är jättetrevligt med manglade påslakan också. Är du medlem i hyresgästföreningen kan du kolla om inte hyresvärden är skyldig att tillhandahålla en elmangel till tvättstugan, alt fixa en bruksanvisning till stenmangeln.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-09, 16:09   #7
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Jag har försökt mangla kläder - en gång.
Knapparna krossades och stansade tyget ...
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-09, 19:45   #8
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Jap det var därför man på lakan och kläder förr hade så kallade mangelknappar, som syddes av tråd. Vi fick lära oss det i skolan när jag pluggade till skräddare, och efter det har jag lagt märke till att man alltid ser dem på gamla lakan, mamelucker, örngott o.s.v.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-09, 20:26   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag är för snål för att vara medlem i hyresgästsföreningen, haha. Men jo, man ska nog säga till hur man skall göra om man vill mangla saker. De vill nog inte att man skadar sig eller så.

Mangelknappar.. Knappar av tråd? Måste allt ta mig en titt på någonting sådant...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-09, 21:49   #10
Andy Andy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 239
Minns när jag hjälpte mormor med hennes tvätt och mangling. "Tanterna" i kvarteret satt i tvättstugan och väntade/skvallrade medans maskinerna gick. Morfar kom med dricka.

Kommer tyvärr inte ihåg hur man gjorde, men minns väl hur vackera hennes linnen och lakan var. Däremot tror jag inte hon manglade kläderna.

Tror inte du behöver vara medlem i hyresgästföreningen för att kräva din hyresvärd på en instruktion. Det finns något som heter fastighetsägaransvar, vilket bl a innebär att maskiner måste besiktigas. Då brukar det krävas att det finns dokumentation och skötselinstruktioner. Kommer inte ihåg om just stenmangel faller in bland de maskiner som måste besiktigas. Men det skadar ju inte att ringa til hyresvärden och kolla.

/Andy
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-10, 10:04   #11
kaisu kaisu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 10
Hej det är inte svårt att mangla på en stenmangel men lite svårt att beskriva i ord men det går till så att du använder trärullarna som ligger mellan stenarna du kan rulla lakanen på dem eller lägga tex. örngott på steen och låta rullarna rulla över ett antal ggr.det finns en spak som du stannar mangeln med och en spak som man för fram och tillbaka för att få upp valsen, det är inte svårt det ända är att det måste alltid finnas en rulle på varje sida det går inte att mangla kläder bara tyg tex. lakan dukar eller liknande hoppas det klarnar lite för dig nu
lycka till Kaisu
kaisu är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons