Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Bassymaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-07-27, 07:23   #1
olivian olivian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2012
Inlägg: 7
Symaskin från 2011 som inte syr! :(

Eller alltså ... den sydde fram till igår kväll men nu helt plötsligt vill den inte mer. Jag höll på att sy ett spjälskydd så det var tjockt med vadd och tyg och jag skulle bara fästa den näst sista tråden när den började brumma och nålen fastnade halvvägs ner i spohuset och sedan gick av. Jag kunde inte ens dra upp nålen när jag skruvade på ratten - den satt fast. När jag dragit loss alla trådar som fastnat i spolhuset bytte jag nål och samma sak hände - den fastnar halvvägs ner och går av. Imorse gjorde jag rent under plåten och bytte nål igen och testsydde i en provlapp men det bara fastnar en massa trådar i spolhuset och nålen halvvägs ner även om den inte går av. Det är en relativt ny maskin som är använd för lite klädsömnad och gardiner så slitaget har inte varit högt. Vad ska jag göra för att fixa den? Inköpsstället ligger 40 mil härifrån...
olivian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-27, 08:08   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Sitter spolhuset som det ska? Är spolen i satt åt rätt håll. Är spolen ordentligt spolad? Är nålen ok och rätt isatt? Testa med annan sorts nål, grovlek och typ.
Testa att du med kvalitetstråd typ guterman.
Trä om maskinen både uppe och ner? Den kan vara felträdd (dom kan trä som sig själva).
Är det en toppmatad maskin, tog du upp spolhuset och rengjorde under det?

Är det en topmatad maskin kan spolhuset vara skadat. Dom är i plast i nyare maskiner. Till mina maskiner kostar dom ett par hundra kronor. Dom håller inte i all evighet, sedan om man vill skruva och andra undertrådspänningen är det bra att ha en extra att leka med.

Här några tips. Du kan testa.

I värsta fall kan det vara någon mekansk del som har tagit styrk, tex nålstången som blivit sned.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-27, 08:33   #3
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Det var bra att Bila hjälpte till.

Jag får också tillägga att namn på symaskinen underlättar vårt deltagande i förslag om åtgärder.

Du kan göra följande:
1)Filma spolhuset med en kamera så att du vet var varje del sitter ifall du är ovan med en symskins kropp. Denna film hjälper till senare att sätta på plats avtagna delar.
2) Ta av alla delar av spolhuset och leta efter små bitar av tråd som kan ha gått av och nu sitter mellan två delar och hindrar deras rörelse( vet du inte hur spolhuset demonteras, kan du söka en film om detta på Youtube).
3) Berätta för oss andra hur det gick.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-27, 09:54   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
En bra investering när det gäller städning av symaskin är datamunstycke till din vanliga damsugare. Finns bla på Biltema och kostar några tior. Gör att du kommer åt där det är trångt. Borsta och sug, så får du bort skiten. Borsta du bara så är det stor risk att du bara flyttar på skiten. Råttor (damm) ligger inte still ut vill röra på sig. Om man inte utrotar dom så är snart tillbaka igen och bråkar till sammans med ett gäng nya.

Senast redigerad av bila den 2013-07-27 klockan 10:06.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-27, 18:31   #5
olivian olivian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2012
Inlägg: 7
Tack snälla för er hjälp! Jag glömde visst bort att skriva vad det är för maskin: Husqvarna Emerald 118. Jag gjorde rent spolhuset, dammsög, trädde om och spolade om och ändrade både trådspänning och pressarfotstryck och vips funkade det som vanligt. Så tack för er hjälp Tyvärr vet jag inte vad det var som var fel så att jag enkelt kan åtgärda det nästa gång, men å andra sidan har jag nu en uppsättning tips på saker jag kan pröva. Så tack igen!
olivian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-27, 20:55   #6
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Har du provat att sy med nålen längst till vänster eller längst till höger? Jag funderar på om synkroniseringen kan ha påverkats så att griparen inte kan fånga upp tråden pga att den är för tidig eller för sen. Om man då ändrar nålläge så kan det motverka. Snurra runt för hand först och kontrollera att nålen inte går emot något.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-31, 23:50   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
För att testa synken kan du också temporärt (dvs det här ska man inte göra normalt utan det är bara för att felsöka. Man ska alltid ha nålen maxialt upp) sänka nålen lite aning. Skruva ur nålen, sänk den 1 millimeter åt gången och skruva fast.. Om det går bättre då är det dags för sydoktorn att ställa om symaskinen så den går rätt igen. Felet som hänt kan eventuellt vara då att nålstången "halkat" upp ur sitt läge pga att maskinen t.ex. råkat sy på en synål eller någonting annat hårt. Nålstången sitter nämligen inte helt fast utan den är bara fastskruvad så man kan justera läget (som serviceperson) och kan därmed halka ur läge om motorn vill fortsätta sy men det inte går pga hinder.

Inte helt ovanligt att det händer och det som ska kosta är själva servicekostnaden för att lämna in till doktorn då det bara är fråga om att skruva på skruvar och ställa in rätt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons