Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-07-03, 21:23   #1
Sillsoda Sillsoda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 3
Exclamation Krångel med Singer Tradition *suck*

Fick en symaskin (Singer tradition) för några veckor sedan. Har hunnit sy en pläd, några vimplar och gjort några lagningar på den. Den har i princip fungerat felfritt fram tills nu. Övertråden lyckas fastna i griparen och nålen fastnar till slut. När jag plockar bort tyget får jag klippa bort en hel bunte med tråd undertill. Trådarna sitter som berget, helt inkilade i maskineriet. För att få bort dem måste jag plocka bort griparen helt.
Jag trär maskinen enligt konstens alla regler, undertråden flyter felfritt, jag har smort maskineriet enligt anvisningarna i manualen och trätt om maskinen ca 5000 ggr. Jag använder vanlig, hederlig sytråd. Samma tråd både uppe och nere. Jag har provat olika typer av söm och felet uppstår oberoende av vilken typ jag använder. Jag använder uteslutande tunna bomullstyger.

Är det någon som har någon aning om vad det här felet kan bero på och i så fall, hur kan man gå till väga för att bli av med problemet?
Sillsoda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-03, 21:55   #2
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Bra att du redan smörjt! Förutsätter att du rengjort också? Små luddbitar kan ställa till det otroligt.

Har du bytt ut nålen? Det kan vara en helt osynlig liten bockning på den som ställer till det. Det finns olika syn på saken, men jag har fått lära mig att den bör bytas efter ca 8 timmars effektivt symaskinskörande+ när man misstänker att det behövs. (Det utesluter inte att det kan fungera mycket längre än så )
Har du redan bytt nålen: Har du kollat att den sitter i så högt den kan innan du skruvade fast den.

Ditt problem kan vara ett nålproblem i första hand, tror jag. I andra hand ett luddproblem.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-03, 23:05   #3
Sillsoda Sillsoda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 3
Hm, men det kanske har med nålen att göra då. Ska kolla det. Det är det ända jag inte har pillat på. Tack för tipset! Lovar att återkomma.
Sillsoda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-12, 18:25   #4
Sillsoda Sillsoda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 3
Hej igen! Det blev bättre med ny nål! Yes! Men krånglet har dessvärre inte försvunnit, bara ändrat karaktär något. Nu fastnar tråden bara sporadiskt och när den fastnar så sätter den sig i "tänderna" under pressarfoten, där undertråden kommer upp. Det är fortfarande övertråden som fastnar. Oftast kan jag få loss den om jag vrider lite bestämt med handhjulet och sedan syr för hand några stygn. Så det går ju att sy men det känns som att man borde åtgärda det ändå.

Vad tror ni om det?
Sillsoda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-11, 15:11   #5
Edaa83 Edaa83 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2015
Inlägg: 1
Question

Gaaaah... jag har precis samma problem. Vad ska man göra? Hittade du någon lösning?

Hjääälp önskar från en inte sytt på 20 år och har klumpiga fingrar och inget tålamod 😉

Ja jag ska nog hitta en ny hobby, haha.
Edaa83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-11, 19:25   #6
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

De här plastmaskinerna kan ställa till med problem.

Har följande förslag:

1) Om maskinen är nyköpt, får du kontakta återförsäljaren.
2) Om maskinen inte är ny, får du leta efter händelser innan problemet uppstod. kontrollera att nål och tråd och undertråden sitter i, enligt manualen.
3) städa damm och rester med en dammsugare.
4) droppa ett par droppar olja i varje hål( som är till för att oljas därifrån).
5) Om efter dessa åtgärder återstår problemet, får du kontakta den närmaste reparatören.

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-12, 12:32   #7
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Jag är inte bekant med Singer Tradition. Har den liggande, top-matad spole, som många moderna symaskiner har? Jag hade fått problem med trassel på en maskin med en sådan spole, efter jag hade städat under spolkapseln (dit spolen läggs in). Efter jag hade tagit ut spolkapseln och sedan lagt in på plats igen och börjat sy, så fick jag liknande trassel. Fick ta ut igen - och det såg ut som spolkapseln låg rätt där. Stoppat in den igen, kände lite så den passar verkligen där - och inga problem med trassel. Tydligen är det inte så tydligt var det rätta läge är. Det räckte med mindre än millimeter åt något håll -så blev det trassel
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-13, 15:39   #8
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Om du är säker på att det är övertråden som strular är det med mycket stor säkerhet ett trådspänningsproblem. Börja med att kolla att det verkligen finns ett motstånd på övertråden då den är nyträdd. Lyft på pressarfoten och trådspänningen skall vara borta. Är detta OK?
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-22, 11:03   #9
tyg tyg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2020
Inlägg: 1
Talking trassel singer tradition lätt lösning

När rullen med övertråd är full blir det för lite motstånd vilket ger trassel. Vi löste det genom att trä tråden under handtaget på symaskinen vilket ger ett lite extra motstånd och sedan sydde vi våra båtdynor utan problem.
tyg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-26, 12:12   #10
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Citat:
tyg skrev: Visa inlägg
När rullen med övertråd är full blir det för lite motstånd vilket ger trassel. Vi löste det genom att trä tråden under handtaget på symaskinen vilket ger ett lite extra motstånd och sedan sydde vi våra båtdynor utan problem.
Ett annat sätt är att öka trådspänningen på övertråden.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-26, 12:14   #11
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Lämna tillbaka maskinen till försäljaren. Be honom fixa den. Säg inte att du varit och pillat i den själv.

Om den fortfarande inte är bra maskinen. Tillbaka med den. Du har även rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka eller ny maskin om de repat den två eller tre gånger (kolla med konsumentvägledare).

Är det en ny maskin så ska den fungera UA.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons