Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-09-12, 17:47   #1
Lena_Svensson Lena_Svensson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 23
Question Sömsmån?

Hej!
Jag har precis beställt min första overlockmaskin, en Brother 3034D från stället i England ni varmt rek här. Spännande! Men nu tänkte jag ju då vara smart o klippa till lite medan jag väntar på maskinens ankomst. Hur mycket ska sömsmånen vara vid overlock?? Tittade lite på youtube på en beskrivning över maskinens funktioner o det ser ut som de syr ut mot maskinens kant med tyget. Kan man själv bestämma sömsmån eller det är en fast bredd? Vill ju inte att det ska bli för stort eller för litet precis!

Tack på förhand! Mvh Lena
Lena_Svensson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 19:20   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Du bör ha bredsömsmån att så maskinen skär av ev bit. Maskinen fungerar bäst som den får skära minst en halv cm, men gärna lite mer. Blir det försmalt är det stor risk att det man skär av åker upp i sömmen istället för att hamna på bordet eller i papperkorgen.
Visst går att sy utan att maskinen skär, men då gäller hålla exakt och att båda tygstyckerna ligger exakt.
Jag brukar klippa minst 1,5-2 cm på de sömmar som jag syr med overlock.

Använd så lite knappnålar som möjligt och bara sådan med stora huvuden.
Knappnålar har en tendens att gömma sig i tyget. Syr du i knappnålar är det stor risk att du skadar knivarna. Och måste lämna in dom på slipning.
En ny slipad uppsättning knivar är bra att ha till hands om olyckan skulle vara framme och knivarna håller inte heller sig vassa i all evighet. Och sådana saker händer nästa alltid när man år mitt uppe i ett projekt.

Sömmar som jag inte är riktigt säker på brukar jag sy på den vanliga symaskinen först med långa stygn, innan jag syr dom med overlocken. Det är enklare att sprätta en vanlig söm än en overlocksöm och man riskera heller inte att skära bort tyg man behöver.

Du kan själv ändra stygnbredd och längd på maskinen. Du kan också fälla med kniven.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 20:20   #3
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Syr jag med en overlocksöm som är 5mm bred (den bredden använder jag oftast) så brukar jag nöja mig med en sömsmån på 1cm. Jag tycker att det är den bredden som är enklast att hålla, bäst markeringar på min maskin. Blir sömsmånen för bred tycker jag att det är svårt att hålla en jämn sömsmån.
Så vad som är en lagom bred sömsmån är individuellt och kan säker bero på vilken maskin man har. Jag syr på en 20 år gammal Brother.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-13, 18:24   #4
Lena_Svensson Lena_Svensson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 23
Tack för svaren. Verkar ju dock som jag får vänta o klippa till tills maskinen är här då det verkar skilja mkt från maskin till maskin. När man inte vet vad markeringarna står på... Jaja tålamod är ju en dygt sägs det

Om någon som har samma maskin (Brother 3034) som läser så berätta gärna vad ni har för markeringar på er maskin.
Lena_Svensson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-14, 08:58   #5
V@nja V@nja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 28
Hejhej!

Grattis till en toppenmaskin! Jag har också en brother 3034D sedan ca 2 år tillbaka, och än så länge har den bara behövt blåsar ur och oljas ett par gånger. Går som en klocka! Har inte slipat mina knivar än och dom tuggar på (nästan) lika bra som när maskinen var ny.

Jag klipper mina sömsmåner, efter rekommendationer på sysidan, 6mm breda.
Alltså samma bredd som sömmen så att kniven mest bara snyggar till kanten, den klipper inte av nånting. Då håller dem längst och så är det absolut enklast att hålla jämn sömsmån då jag tycker att det är dåligt markerat på denna maskin.

Lycka till!
V@nja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-14, 09:08   #6
Lena_Svensson Lena_Svensson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 23
Tack Vanja!
Det är inte några problem då om man inte har extra sömnsmån? Som Bila nämnde i det första svaret? Måste ju spara på knivarna också om man inte har extra sömnsmån...

Har du något annat tips att tänka på när jag börjar sy?
Lena_Svensson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-14, 10:45   #7
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
När jag syr på overlock-maskinen så "putsar" jag bara sömsmånskanten.
Finns ingen anledning att skära bort mängder med tyg.
Dessutom så "spar" jag på kniven.

Den maskin jag har nu, har jag haft i 7 år och än inte varken bytt eller slipat knivarna.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-14, 10:52   #8
Lena_Svensson Lena_Svensson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 23
Thumbs up

Tack. Så har jag gjort när jag sytt elastisk söm på vanliga maskinen, kört med 0,6 i sömnsmån så jag inte behövt sitta o klippa bort. Sparar ju dessutom tyg . Då kör jag på det o hoppas det funkar!!
Lena_Svensson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-14, 10:56   #9
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Har Du en 4-trådig overlock, så rekommenderar jag en vanlig söm innanför overlocksömmen.

Jag skulle klippa 1 cm sömsmån, sy en raksöm 1 cm in, och sedan overlocka kanten
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-14, 10:57   #10
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Du gör givetvis som du vill och på det sätt som fungerar för dig.
Jag vill bara tillägga att jag bara har slipat knivarna ett par gånger under de 20 åren som jag har haft maskinen (har använt den aktivt i kanske 7-8 år). Detta trots att jag för det mesta skurit av sömsmånen som jag beskrev i mitt första inlägg.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-14, 11:07   #11
Lena_Svensson Lena_Svensson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 23
Men jag ska väl inte behöva sy två gånger?? Alltså först sy ihop o sen sy overlocken?
Lena_Svensson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-14, 11:14   #12
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag gör så, för att få starkare sömmar.
Med bara overlockmaskinen är det risk att sömsmånerna "kryper ur"
Det är inte så mycket sömsmån.

Med en 5-trådig overlock, får man en söm innanför den overlockade kanten.
Men en 4-trådig får man inte den sömmen, så jag syr alltid en på min vanliga maskin.

Men Du gör som Du tycker är bäst.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-14, 11:17   #13
Lena_Svensson Lena_Svensson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 23
Tack för förklaringen! Jag får testsy lite o dra i sömmarna o se hur det går helt enkelt!
Lena_Svensson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-14, 11:48   #14
Lena_Svensson Lena_Svensson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 23
Nu hittade jag en gammal tråd om det där med att sy raksöm eller ej. De flesta var eniga om att då man har en fyrtrådig maskin OCH syr i elastiska tyger (vilket är det jag främst gör just nu)behövs BARA overlocken men då det är oelastiska tyg bör man sy raksöm med. Då vet jag det! Tänk vad man lär sig hihi...
Lena_Svensson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-14, 13:01   #15
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Problemet att med att sömmar kryper ut har jag råkat ut när jag sytt utan att skära, och när jag sytt i riktigt silkiga tyger. Annars har den 4-trådiga overlocksömmen alltid hållt för mig.

Hur längre knivar håller sig vassa beror på vilka tyger man syr i. Vissa tyger skämmer knivar mer än andra och man man klarar sig utan att klippa knappnålar. När knivara blir skämda är det bara att lämna in dom på ett riktigt sliperi. Där jag har slipat mina har det inte kostat mer än ett par tior stycket och då har dom blivit bättre än dom var som nya.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons