Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-04-20, 22:01   #1
hepatica88 hepatica88 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 50
beställningsfråga

hej
jag vill gärna ha råd och tips på hur jag ska göra.
Jag vill gärna beställa tyg från usa.
sammanlagt ca 6yards för strax över 300kr
Jag har haft mailkontakt med dom och frågat angående frakten
Man kan tydligen välja om man vill att de ska skicka allt i ett paket eller om man vill att det ska skicka det i flera mindre.
Vilket är bäst för att undvika att kostnaderna utöver själva tygpriset ska stiga.
Nån som har erfarenhet av tullen.
Vet inte vilket som är bäst för om jag ska betala massa postavgifter, tull och moms för uppdelade paket blir det dyrt.
hepatica88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 22:11   #2
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Min erfarenhet säger att det är bättre med flera småpaket eftersom det verkar finnas en gräns för värdet i försändelsen när det gäller extra avgifter som t.ex. tull.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 22:30   #3
hepatica88 hepatica88 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 50
tack

tack för ditt svar!
tänkte även på det här med speditionsavgigt:
Står på tullverket att man måste betala speditionsavgift på varor som posten levererar
"Postens administrations- och expeditionsavgifter tillkommer, dvs om du valt att Posten ska leverera dina varor"
Vad innebär egentligen detta?
Måste man betala detta om man betalar med kort i förväg?
hepatica88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 19:29   #4
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Det har ingen betydelse om du betalar med kort i förväg när det gäller senare avgifter som t.ex. tull.

Det verkar vara lite "slumpens skördar" om det blir extra avgifter eller inte. Det är tråkigt att inte veta innan hur slutsumman blir, så kanske är det bäst att ta med extra avgifter i beräkningen när man beställer tyg från USA, så blir man inte besviken i alla fall.

Jag har köpt en hel del tyg från Fabric Shack och hittills har jag bara betalat vanlig frakt och inget mer, men jag kan ju ändå inte veta hur det blir nästa gång. Företaget kan ju heller inte lova något.

Jag känner att jag ändå kommer att "chansa" snart igen och beställa tyger. Jag tror personligen att det lönar det sig i längden, trots allt.

Vet inte om man kan bestämma själv hur man vill ha försändelsen levererad, jag tror att företagen har avtal med post eller speditionsfirmor.

Hoppas du förstår något av mitt "svammel" och att du blir nöjd om du nu bestämmer dig för att beställa tyger från USA.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 21:05   #5
hepatica88 hepatica88 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 50
okej

alla regler är så luddiga.
det här med postens avgifter, har läst att man ska betala det när man hämtar ut paketet.
Men alltså kommer inte tyget i brevlådan?
(många här på sidan som skriver det)
jag ska bara beställa 5-6 yard.
hepatica88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-22, 20:16   #6
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Jag håller med dig, reglerna är luddiga, mest för att dom inte tillämpas till 100% så att man vet vad man har att vänta sig. Ibland blir det avgifter och ibland inte.

Om det är avgifter på paketet så kommer det inte i brevlådan, då får man en "lapp" i brevlådan att ett paket finns att hämta.

Många säger att om värdet på paketet understiger 500 kronor så blir det inga avgifter, medans andra säger att det visst kan bli avgifter även då.

Erfarenheterna är alltså väldigt olika för var och en verkar det.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-24, 12:14   #7
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Jag får alltid en lapp hem även om det inte kostar nåt extra eftersom paketet inte går att pressa in i min brevinkast. Så det i sig betyder inget..Lapparna med avgift ser annorlunda ut bara.
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-25, 16:06   #8
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
När jag beställer tyger från USA (quilttyger, alltså vanliga bomullstyger) så skickar de alltid ca 9-10 yards per paket (en del får i mer) för $9.50 i porto. Då skickar de i ett slags kartongkuvert. En del affärer har av någon underlig anledning påstått att det kostar mer i porto, men det ska det alltså inte göra. Jag har aldrig behövt betala tull eller avgifter (men det kan man ju alltid ha otur med, och jag tror att det är svårt att gardera sig mot).
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-25, 16:07   #9
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Jag tycker alltså att du ska ta det i ett paket (eller är det extremt tjocka tyger?), och det borde absolut inte kosta mer än $9.50 i porto.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons