Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-10-15, 18:57   #16
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Ta upp sömmarna och lägg delarna räta mot räta, då kan Du se "vad tyget vill ha".
Lite svårt att förklara, men man kan inte dra och forma "med våld"

Testa med lite upp i den övre delen av sidryggstycket, ovanför vecken.
Nåla eller tråckla så ser Du om det kan hjälpa.

Eller ta lite mindre sömsmån längre ner på det stycket, (där vecken är) och ta in mera i sömmen mot sidan.

Lite svårt att förklara, jag skulle vilja prova och sätta nålarna själv för att se.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-15, 19:49   #17
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Jag tänker som så - om du "släppte loss" de snedvridna sidostyckena bak så skulle de räta på sig och inte passa in på den plats du vill ge dem. Låt resten vara som det är och klipp nya delar som passar in. Kanske någon kan. hjälpa dig att rita av delen som den borde se ut medan du har den på dig?
Så skulle i alla fall jag göra.

Väldigt tjusigt ser då ut att bli!
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-15, 20:09   #18
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Lite knepigt, den enda jag har här är en sambo som är totalt okunnig vad gäller sömnad och passform och former överhuvudtaget.

Jag satte plagget på min provdocka som ju inte är som jag i formen.. Så den fylls inte ut, i synnerhet om höfterna. (och att min midja är mer cirkelformad om midjan på ryggen pga korsettens tryck och snörningen)

Men då ser man att delarna rätas ut och blir slät, men då blir mitt bak stycket mer "sladdrigt".

Men man ska ha i åtanke att jag har satt rigileneband på alla sömmar. Till "äkta varan" ska jag använda spiralstål som jag inte köpt ännu. (man ska ha stål i alla sömmar inkl insnitt, med mitt bak undantaget)

Vad säger ni om det här?

(tack dreamcatcher förresten )
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av ichigo den 2012-10-15 klockan 20:40.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-26, 21:41   #19
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Om du orkar kunde du kanske göra en provdocka som ser ut som du. Jag gjorde en efter mig själv och jag har stor glädje av den... och jag hoppas att jag aldrig går upp eller ner i vikt för det var gräsligt jobbigt att göra den. Så... jag både rekommenderar det och inte rekommenderar det.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons