Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-14, 22:09   #1
Ania_ Ania_ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 11
korsttmönster + material

jag vill så gärna lära mig sy korsetter.
jag vet att jag i en tidigare tråd för ca ett halvår sedan läste om olika tips på bra "nybörjar" korsetter där man kunde beställa ett kitt med både mönster + allt material som behövs till.
kan inte hitta den tråden nu och mins inte sidans namn.
någon som vet vad jag menar? eller har tips på något mönster med bra beskrivning till?
Ania_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-15, 07:14   #2
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag tror Wicked Alice skrev ung samma fråga i sin tråd "Första korsetten".
Morrflickan startade tråden Jämförande av korsettmönster där det varit flitig diskussion om olika korsettmönster.
Läs också tråden om Linda Sparks korsettbok.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-15, 10:25   #3
Ania_ Ania_ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 11
jag har läst igenom forumen
men vad jag är ute efter är ett ställe där man med korsettmönstret också får med allt man behöver, tyg, planchet osv.
vet att jag har sett det på en sida och vet att det länkades från sysidan till den sidan. men jag kan inte hitta det nu. har för mig att det var laughing moon, men de verkar inte ha det nu så jag vet inte om jag minns fel, kankse var nån annan sida.
så jag undrar om nån vet något om det?
Ania_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-15, 10:41   #4
kattis kattis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 18
http://www.venacavadesign.com/

De säljer iaf ett kit, som går att beställa med mönster, tyg och allt som behövs.
De har även rabatt på viss saker om man komponerar ihop och beställer själv, har jag för mig.
Har köpt ett kit därifrån själv som start och är nöjd
kattis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-15, 10:44   #5
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Eftersom du tjatar så himla ....( ) ...

VenaCavaDesign
Farthingales
PastPatterns

Notera
PastPatterns har fler satser men den här modellen är bäst.
Du måste kolla upp vad som ingår - riktiga stål eller plast? Typ av öljett osv. Farthingales skickar med ett riktigt bra tyg. Osv osv ..
Frakt tillkommer och utanför EU tillkommer dessutom moms (25%) och ev tull (3%) om försändelsensvärde (inkl frakt och försäkring!) överstiger 500kr.

Jag har ibland när jag varit snäll plockat ihop sömnadspaket (mönster, planschett, stål, öljetter) för den som inte velat "roa sig" med att beställa/betala över nätet.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-15, 10:46   #6
Ania_ Ania_ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 11
tack så jäte mycket för svaren
nu är jag nöjd och ska inte tjata mer
Ania_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-15, 10:53   #7
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Ei olle probleemii ... jag antog att du ville ha svar sådana de såg ut i de andra trådarna.

meddela gärna vad du ställer till med bara!
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-15, 13:03   #8
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
leningrad skrev:Frakt tillkommer och utanför EU tillkommer dessutom moms (25%) och ev tull (3%) om försändelsensvärde (inkl frakt och försäkring!) överstiger 500kr.[/B]
Om tullavgiften är 3% som du säger vet jag inte men jag utgår ifrån det, i vilket fall som helst så får man väl betala 25% moms, 3% tullavgift och 64kr i expeditionsavgift. På mitt köp ifrån hongkong eller vad det var verkar det dessutom som om de lade på någon form av växlingsavgift på dollarvärdet.

Så minst (vara+frakt)*1.25*1.03+64 kr om man inte har tur och slipper den helt.

Det är bara gåvor från privatpersoner med ett värde under 500kr som är fria från alla former av avgifter. Så ett köp från en butik med ett värde under 500kr borde man behöva betala för.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-15, 15:26   #9
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Tullverket:
Citat:
Vid importen ska du i allmänhet betala tull och moms. Hur hög procentsats som du ska betala i tull varierar mycket, vanligtvis mellan 0 procent och 20 procent. Tullsatserna på livsmedel blir ibland högre än så på grund av att de beräknas på varans vikt.
Om gåva - läs här
Enligt samtal gäller 500kronorsgränser för varor. Notera att om man tillsammans köper från utlandet kan man om maxbeställning/köpare understiger 500kr slippa undan avgift OM det tydligt framgår i de dokument som medföljer godset att varan/varorna är till flera personer och att det också framgår hur mycket var och ne beställt (namn på beställarna är då obligatoriskt).
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-15, 15:38   #10
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
leningrad skrev:
Tullverket:


Om gåva - läs här
Enligt samtal gäller 500kronorsgränser för varor. Notera att om man tillsammans köper från utlandet kan man om maxbeställning/köpare understiger 500kr slippa undan avgift OM det tydligt framgår i de dokument som medföljer godset att varan/varorna är till flera personer och att det också framgår hur mycket var och ne beställt (namn på beställarna är då obligatoriskt).
Bra att de blandar gåva och "maxbeställning", hur ofta är beställningar gåvor?

Jag fyllde i vilka datorprylar jag hade på Suns HCL och fick ett par strumpor, boxershorts osv som gåva per hårdvarugrej jag hade fyllt i. Jag vill minnas att det totala värdet på gåvorna enligt specarna var under 500kr men jag fick ändå betala tull på 160kr eller vad det var, men på det paketet var inte gåva ikryssat vilket man kan tycka att det borde varit för jag betalade ju inget för det.

I vilket fall som helst ringde jag tullverket och han på andra sidan sade gåva från privatperson, så i det fallet hade det ju inte spelat någon roll och jag skulle ju få betala tull hur som helst. Kanske skulle ringa o hetsa dem om det där igen =P
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-15, 16:52   #11
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Du noterade att det belopp man räknar moms/tull på är inklusive alla kostnader som skatt/emballage/försäkring ...
Sedan ska gåva/vara behandlas lika. En gåva för 700kr ska skattas t ex.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-15, 17:13   #12
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
leningrad skrev:
Du noterade att det belopp man räknar moms/tull på är inklusive alla kostnader som skatt/emballage/försäkring ...
Sedan ska gåva/vara behandlas lika. En gåva för 700kr ska skattas t ex.
Minns inte vad värdet på mitt kuvert är, visserligen var det väl typ en t-shirt, två par strumpor o tre par boxershorts eller något så för mig är de ju värda en del, men jag tror inte de räknade med så högt värde per vara så jag är väldigt tveksam till att det skulle ha varit över 500kr. Skickades i ett vanligt kuvert med.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-15, 17:19   #13
Frida_L Frida_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 93
Ibland har man otur.
Frida_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons