Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-08-06, 21:27   #1
alo alo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 10
Sy jeans - några tips?

någon som har nått bra tips till en som ska sy ett par jeans? funderar på att sprätta ettpar gamla eftersom jag inte hittar nått snyggt mönster. Vad ska man tänka på, har någon annan hittat ett bra mönster? jag vill ha ett par stuprörsjeans. smala
alo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-07, 07:02   #2
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Ottobre hade i sitt nummer höst/vinter 2007 hade ett par modeller på jeans, kanske några där som kan passa?
http://www.ottobredesign.com/lehdet_.../index.html?se bara att klicka på länken alla modeller för att se hur de ser ut.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-07, 10:42   #3
alo alo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 10
tack

tackar, ska kolla där!
alo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-24, 11:17   #4
Lita Lita är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 18
Använd jeanstråd (lite grövre sytråd) till fållar och sömmar på utsidan av plagget är mitt tips om du ska sy jeans, så att det ser "proffsigt" ut, men tänk på att man kan behöva ändra trådspänningen och jag fick tipset att använda "vanlig" tråd till undertråd för att itne behöva ändra på undertrådsspänningen som är krånglig och lätt att göra fel, fast jag har aldrig testad det själv så provsy först.

Lita är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-01, 14:01   #5
Annika_Liljedahl Annika_Liljedahl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 5
Mönster från Stoff och Stil

Hej!

Har hittat ett mönster för smala jeans hos Stoff och Stil som har fungerat jätte bra. Har sytt både i jeanstyg och ett svart tyg till lite finare byxor. Mönstret heter 20002 och du hittar det på www.stoffochstil.se om du inte kan åka till butiken.

Hälsningar
Annika
Annika_Liljedahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-04, 18:04   #6
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Haj.

Annika hade ju sytt ett par jeans från Stoff o Stil.
Jag har funderat på det mönstret och undrar:
Blir de jättelåga i midjan? (jag har lite svårt för låga midjor)
Är de tajta upptill? (över baken)

Hälsningar
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-04, 20:18   #7
Annika_Liljedahl Annika_Liljedahl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 5
Hej!

Enligt beskrivningen har dom låg midja men jag tyckte den var normal, Tycker inte heller om för låg midja. Min mamma har också sytt dom och hon la till några centimeter så att hon fick en hög midja. Tycker att passformen är bra. La till lite vidd nertill eftersom jag tyckte att dom var för smala. Har även sytt både med och utan bakfickor.

Hälsningar
Annika Liljedahl
Annika_Liljedahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-05, 06:09   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Citat:
Lita skrev:
Använd jeanstråd (lite grövre sytråd) till fållar och sömmar på utsidan av plagget är mitt tips om du ska sy jeans, så att det ser "proffsigt" ut, men tänk på att man kan behöva ändra trådspänningen och jag fick tipset att använda "vanlig" tråd till undertråd för att itne behöva ändra på undertrådsspänningen som är krånglig och lätt att göra fel, fast jag har aldrig testad det själv så provsy först.

En del maskiner har svårt för den grövre tråden. Då är ett bra tips att använda vanlig tråd och sy med förstärkt raksöm (den som syr tre gånger på samma ställe). Resultatet blir nästan som om du använt den grövre tråden, det är bara om man kommer riktigt riktigt nära som man ser skillnaden.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-05, 18:54   #9
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Jag brukar justera jeans en del... bl.a. i sidorna o fållarna där "fina" sömmar. Jag använder grövast nål för jeans eftersom jeanstråd går igenom nål mindre krångigt. Undertråd används vanligt o starkt tråd.

Det hänt att jag var tvungen att använda lädernål till de svåra platser, typ fålla i korset av underdel.. Ibland sy för hand!

Nål ska vara krom. Så det går inte av eller böjas! De svåra platserna - rekommenderar handrulla (sidan av symaskinen) där finns "hand wheel"

Detta är för att se proffigt ut då. Ett måste att arbeta med jeans går långsamt o omsorgfullt. Ha tålmodigt!

Många kompisar brukar behöva mig för det att justera jeans
Jag har gjort säkert över 200 jeans i 10 år

Senast redigerad av Addes den 2008-09-05 klockan 18:56.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-05, 19:06   #10
mathias.a mathias.a är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 13
vill och sy jeans men till herrar och är nybörjare.
mathias.a är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-07, 15:22   #11
aniobg02 aniobg02 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 166
Om du är nybörjare tycker jag att du ska försöka dig på någonting enklare än jeans eftersom det kan vara lite bök med att sy jeans.
aniobg02 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-07, 16:44   #12
Mrclay Mrclay är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 1
Jag registrerade mig här för att få tips/idéer/guider om hur man syr herrjeans. Är helt novis och läser att det är svårt med jeans, borde jag ge upp?
Mrclay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-07, 17:07   #13
artesaan artesaan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 163
Citat:
Mrclay skrev:
Jag registrerade mig här för att få tips/idéer/guider om hur man syr herrjeans. Är helt novis och läser att det är svårt med jeans, borde jag ge upp?
Tycker inte du skal ge upp,friskt vågat hälften vunnet Någon kan tycka en sak är svårt en annan en annan sak,sedan lär man sig ju alltid något nytt då man syr!!
artesaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-07, 18:45   #14
jennyisaksson jennyisaksson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 14
Jag har börjat sy kläder för ca ett år sedan och bland de första projekten jag hade var att sy ett par jeans till mig själv.( i januari tror jag att det var).
Visst var det lite svårt och jag har gjort en massa misstag på jeansen. Bl.a så klippte jag ut delarna i fel trådriktning och fick rusa iväg för att köpa nytt tyg. Gylfen är inte helt rätt sydd men ser bra ut utvändigt. Jag glömde även att tvätta tyget innan och de krympte massor på längden så jag fick förlänga de
Trots alla misstag så ångrar jag inte mig att jag gav på ett svårare projekt redan i början. Jag lärde mig massor på vägen och kände mig så stolt när de var klara. Jag har t.o.m. användt de en hel del. Man måste våga för att lära sig, så på det bara Våga utmana er själva!
Tror att det blir ett par jeans till när jag hittar ett snyggt tyg
jennyisaksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-08, 14:51   #15
mathias.a mathias.a är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 13
Citat:
mathias.a skrev:
vill och sy jeans men till herrar och är nybörjare.
är boxershorts lättare.
mathias.a är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons