Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-28, 11:21   #1
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Med eller utan sömsmåner? Vad tycker ni?

Hejsan alla och god fortsättning.
Jag tänkte, för skojs skull, höra vilka mönster ni gillar bäst- med eller utan inräknade sömsmåner.
Personligen gillar jag de mönster där sömsmånen redan är inräknad så jag slipper lägga till det själv.
De flesta amerikanska mönster (typ Butterick och McCall´s) har 1,5 cm sömsmån. Men Kwik sew har bara 1 cm eller om det var ännu mindre (minns inte riktigt)
Vad tycker ni?
Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-28, 11:26   #2
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Utan sömnsmån tycker jag, annars lär man ju iaf sitta och mäta ut var man ska sy, jag tycker det är lättare att lägga till sömnsmånen själv.
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-28, 11:27   #3
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Utan sömsmåner.

Då kan jag själv välja hur stor sömsmån jag vill ha, vilket varierar från söm till som och från plagg till plagg. Dessutom kan jag enkelt markera var någonstans sömmen ska sitta då det ibland är väldigt viktigt att det inte ens blir en millimeter fel.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-28, 12:28   #4
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Utan sömsmån är bäst tycker jag. Bättre att välja själv vad man vill ha för sömsmån och lättare att klippa ut också
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-28, 12:54   #5
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Utan sömsmån, definitivt. Men jag har vant mig vid 1.5 cm sömsmån nu eftersom jag hittade en pressarfot där man kan justera en pinne utefter hur mycket sömsmån man vill ha, så jag sätter den på 1,5 och gasar :-) Värre var det förut, alla plagg blev så jättestora eftersom jag gled in mot 7 mm sömsmån när det var 1,5 cm.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-28, 13:23   #6
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Utan sömsmån. Jag använder mig helst bara av den sömsmån jag behöver. Runt 6 mm om jag overlockar. Resten är slöseri med tyg. Fick spader på ett mönster från McCalls just pga 15mm sömsmån.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-28, 15:28   #7
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Jag föredrar utan sömsmåner, då jag lägger till så mycket som behövs för tex overlock. Jag tycker det är för stor sömsmån på många av sömmarna där de satta i förväg. Sen är det så att man måste iaf. prova och nåla om på vissa ställen för att det ska få en snygg passform.
/Ingrid
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-28, 20:31   #8
monicka monicka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 335
Jag föredrar utan sömsmån. Lägger till det som behövs, beroende på vad man ska sy. Är en sån som gärna "snålar" med tyg och pysslar ibland rätt länge med utläggningen...så ibland är sömsmånen liten.../M
monicka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-29, 08:08   #9
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag föredrar också utan sömnsmåner.

Man vill ju ofta ha helt olika mycket sömsmån för olika tyger och ibland till och med olika mycket på olika ställen i plagget.
Dessutom så är det ju bra när det är sömnadslinjerna man markerat på tyget. Större chans att upptäcka ev. fel redan när man syr då. (Har själv ett antal gånger lyckats klippa ut delar med en cm sömsmån för att sedan sy ihop dom med 7mm )
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-29, 18:27   #10
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Samma här, jag föredrar mönster utan sömsmån, jag vill själv bestämma hur stor sömsmån jag vill ha beroende vilket material, vilka sömmar jag tänker använda och var på plagget det är. Jag tycker det är jobbigt med mönster med sömsmån eftersom det ofta också är olika mycket sömsmån tillagt beroende var på plagget det är.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-29, 20:34   #11
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Den enda gången jag kan acceptera att sömsmånen är med i mönstret är som i KwikSews mönster för trikåtyg när man syr på overlocken och sömsmånen är 6 mm. Dock måste man ibland lägga till 1,5 cm i fållar på byxor så inget mönster är helt OK i slutändan.

Det är ett fasligt kollande på sömsmåner hur man än gör. Jag trivs bäst med att lägga till sömsmånen själv för då vet jag hur mycket jag har att leka med.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-03, 15:43   #12
Lita Lita är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 18
Utan sömsmån, jag vill kunna bestämma själv, och så är jag så van vid 1 cm, så när det ingår 1,5 cm i mönstret brukar jag glömma bort det och sy en centimeter ändå. Ibland har jag t.o.m. lagt till ännu 1 cm när det redan var inräknat i mönstret
Lita är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-04, 18:20   #13
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Jag tycker det är skönt att ha sömsmånen inräknad, har märkt att jag har svårt att få den jämn när jag ska rita ut den själv. Sen börjar jag dessutom mest bli van att sy McCall's så även om jag måste rita ut sömsmånen använder jag 1,5 cm.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-05, 01:03   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag går nog emot allt och föredrar som på de japanska mönster - med båda linjer ditritade! Dvs sömlinjen o sömsmånlinjen. Då slipper man fundera, och sömsmånen finns där redan fint. Och så har de cm-mått i Japan också.

ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons