Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-11-19, 08:44   #1
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Sömnad och försvunna sysaker

Ibland ofta känns som nästan halva tiden man syr går åt att leta efter sina sysaker, Måttbandet, saxen och knappnålarna, m.m. har ständigt en tendens att försvinna under tiden man syr.Inget finns när man behöver det. Jag hittar saker på strykbräda tillklippningsbordet, golvet, bakom symaskinen, under tyg tygstyckarna, m.fl. konstiga ställen. Allt försvinner från symaskinen.
Jag undrar om det finns någon osynlig som håller på att gömma saker för mig, eller håller jag på att bli glömsk? Är jag ensam om detta problem?
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 09:20   #2
lenmargret lenmargret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 108
Ingen fara, det hör till - när kreativiteten flödar som mest så får allt vingar, tycker jag att det verkar som.
Trots att jag satt upp div krokar o liknande för att var sak skall ha sin plats så fungerar inte det till 100%, måttbandet däremot har jag alltid hängandes runt halsen, precis som min mor när hon förvärvsarbetade med sömnad.
lenmargret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-20, 19:29   #3
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Idag har jag tillbringat 3 timmar för att leta efter olika mönsterdelar, skydd till strykbrädan och diverse sybehör. Jag har fortfarande inte hittat en av de viktigaste delarna och var tvungen att rita av mönstret igen.

Jag har fått nog...
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-20, 21:28   #4
Denice Denice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 10
Hahaha... jag brukar börja när barnen har somnat, hinna med att plocka fram allt och tappar bort det mesta, sy typ en söm innan sonen vaknar och jag måste försöka plocka bort allt. Så mesta tiden jag "syr" letar jag sax, mönster och lägger barn :-) Tips mottages med tacksamhet
Denice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-20, 21:34   #5
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Det är "lånaren" som är framme. Förstår bara inte varför han/hon ska använda sakerna sammtidigt som mig.. Lägger ju ALDRIG tillbaka sakerna på sin plats.. Tror inte du är ensam om att ha "lånaren" på besök, det drabbar oss alla när vi är lite kreativa.
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-20, 21:38   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Jaa, ibland kan jag så bli trött på mig själv. Då tänker jag på min stackars man. Ger honom en puss och tänker, -Du är bra himla tapper, att du orkar.

Eljest brukar jag se dessa mindre pauser då jag letar , saker att de är en bra minipauser med diverse rörelser som minskar min smärta. De får mig även att stanna upp, ta ett djupt andetag, öva upp mitt tålamod rent allmänt, för det är ju lite svårt att gruffa på sig sig.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-26, 08:14   #7
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Allt småpill försöker jag om möjligt fästa på kroppen. Det går ju inte med allt såklart men t ex så har jag en liten sax i ett band runt halsen. Måttbandet kan man också hänga över nacken... osv
Egentligen skulle man ha ett stort förkläde med en massa bra fickor på så att man inte "behöver lägga ifrån sig" något.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-26, 09:11   #8
Emmagjord Emmagjord är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 148
Jag tror att detta är ett olösligt problem. Hoppas fortfarande att två försvunna sprättknivar ska dyka upp, som har varit försvunna i ett par år. Efter rejäl storstädning av hela lägenheten känns det dock mer och mer osannolikt. Förmodligen stulna av tomte, vätte eller dylikt.
Emmagjord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-26, 09:49   #9
Bitte Bitte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 148
Man kanske skall investera i ett sådant verktygsbälte som snickarna brukar ha. Kan man ha sax, måttband, rullkniv mm.
För min del så blir jag mest irriterad på att allt skall ramla ner på golvet hela tiden, gör inte annat än och kryper runt och letar efter nålar, trådrullar som rullar ut och försvinner under något skåp...
Bitte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-26, 09:55   #10
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Jag vet precis... det försvinner grejer...Jag försöker och lyckas för det mesta att hålla rätt på grejerna men det är ett ständigt vaktande på mig själv att lägga tillbaka dem på plats medan jag fortfarande har dem i handen... men den där "lånaren" är framme i alla fall ibland. Då kryper jag kring möblerna och letar bland tygrester.
Jag har ett tips som jag hoppas kan vara till i alla fall viss hjälp. Många av mina saker har undgått upprepat försvinnade sedan jag köpte sånadär små lådor som på Ikea hette Mackis. Den modell jag har finns tyvärr inte kvar längre men det går nog att hitta något liknande någonstans om man tycker att min idé är bra. I dem förvarar jag allehanda sysaker. Lådorna är små och är lätta att ta fram och ha framme på sybordet medan jag arbetar. Det är lätt att bara släppa saxar eller knappar eller vad man nu arbetar med i dem för att de är till hands precis där jag vill lägga ifrån mig sakerna. Det är inte någon särskilt bra ordning i lådorna men jag vet i varje fall att chansen är god att jag hittar det jag söker i någon av dem.

Jag ska titta på sånadär verktygsbälten som du tipsade om Bitte... men jag undrar om inte fickorna och facken är för stora och fel format... man kunde sy ett eget kanske....
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-26, 16:06   #11
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Ökar symaskiner jorden dragningskraft? Eller är det möjligtvis tygerna som ökar jordens dragningskraft? Allt dras ju till golvet, när man syr och håller på med tyger. Varför?
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-26, 18:37   #12
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Kul att höra att man inte är ensam om att vimsa runt efter alla saker, tänker många gånger att jag ska sortera och ha bra ordning på alla grejor medans broderimaskinen syr. Men det slutar bara vid tanken, en dag kanske jag kommer igång.

Några saker som jag däremot brukar göra är att rita av mönster och klippa till tyg den ena dagen och sy nästa, då är jag utvilad och det är inte lika stor risk att jag gör fel.

Har också funderat på att sy ett överdrag till stolen i mitt syrum där jag gör fickor på baksidan av ryggstödet, som man kan stoppa det nödvändigaste i.
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-26, 19:50   #13
väskan väskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 243
Angry

Det försvinner grejor hos mig med. Jag har försettt mig med flera sprättar, många saxar av mindra typ, flera måttband mm.
Då behöver jag inte leta utan tar fram en annan ur lådan. Rätt som det är dyker det försvunna upp.
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons