Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-09-18, 16:43   #1
HeleneK HeleneK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 10
Bernette 50 krånglar

Hej,
Helt ny på sidan och också nybörjare med symaskinen.
Jag har tagit över mammas Bernette 50. Nu skulle jag sy och jag får det inte riktigt att funka.
Undertråden ser "slapp" ut och blir värre desto tjockare tyget är.
När man ska fästa tråden blir det en tjock massa tråd och massa öglor.
Ibland fastnar den och man måste dra loss tyg och tråd (jobbigt då jag har extra stark tråd).

Är det dags för reparation, eller finns det något enkelt jag kan göra?
HeleneK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-18, 17:06   #2
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Är maskinen riktigt trädd? Trä om både under- och övertråd. Testa först med vanlig sytråd, med tjockare tråd kan det vara svårare att få bra stygn.

Har du städat maskinen nyligen? Ta bort stygnplåten och rengör där och i griparen (där du sätter i spolen).
Smuts mellan trådspänningsbrickorna? Rengör genom att dra en grövre luddfritråd mellan dem.

Är nålen ok? Om du är osäker bytt till en ny. Till den grövre tråden behöver du en grövre nål, 90 eller 100.

Prova med detta först och se om det hjälper. Rapportera gärna om hur det går. Vi hjälper dig gärna vidare.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-18, 18:36   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Har du spolat undertråden rätt, och satt i spolen åt rätt håll.
Rengör maskinen genom att ta bort brickan som sitter under pressarfoten. Borsta så långt du kommer, har du en datadamsugaremunstycke så använd dom tillsammans med borsten. Damm och trådrester kan ställa till det. Är den toppmatad så ta bort spolhuset och rengör under det också. Titta bara innan hur det satt, så du sätter i det rätt igen.

Är det länge sedan maskinen var på servis? Det är kanske tid för att lämna in maskinen på servis. Även som maskinen inte är mycket sydd på så behöver den regelbunden servis. Ett det besök hos symaskinsdoktorn brukar dom små liven mår bra och bli som nya igen.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-19, 11:42   #4
HeleneK HeleneK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 10
Oj, vad mycket jag inte vet.
Jag har trätt den så som jag minns att jag brukade trä den, hur vet jag om det är rätt?

Jag googlade fram en film om hur man kunde rengöra symaskiner, dock var det ingen som direkt liknade min, men jag lyckades hitta ställen som var fulla med ludd och det jag har kunnat rensa har jag rensat.

Nålen är helt ny, jag köpte jeansnål då jag syr genom nylon.

Maskinen har nog aldrig varit på service.
Den är köpt för ca 5 år sedan och har använts sparsamt, men det kanske är dags ändå.
Känns surt att lägga 1000 kr på service dock.....
HeleneK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-19, 12:25   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Testa med en vanlig nål.
Kolla så att att du trätt övertråden så att den hannat mellan brickorna på trådspänningen. Den normala trådspänningen brukar var i mitten på skalan.
Har du lagt i undertråden så att den ligger i spåret vid strådspänningen av undertråden. Vid det spåret brukar det sitta en liten skruv.

Symaskiner mår bäst av att användas. Det är kanske en servis som behövs om du inte kommer till rätta med den. Precis om bilar behöver symaskiner regelbunden servis, för att fungera som dom ska.

Kolla på youtube har du tur hittar du en film om just din maskinen.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-19, 12:42   #6
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Prova med att få till en bra söm med vanlig tråd och något snällare tyg, tex vävt bomullstyg. Då bör du veta att maskinen fungerar. Prova sedan med den grövre tråden och sedan provsy i nylonet. Om det fortfarande strular så kanske du behöver ändra trådspänningen.

Visst kan det vara så att maskinen behöver services, men prova själv först. Har du ingen instruktionsbok som kan hjälpa dig med trädningen mm?
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-19, 14:11   #7
HeleneK HeleneK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 10
Nu har jag testat allt möjligt känns det som.
Jag testade med vanlig tråd på vanligt tyg och då kunde jag få det bra genom att justera trådspänningen.
Men när jag sedan bytte till den starkare tråden blev det sämre igen, även om jag ökade spänningen till max så blev den "slapp".
Stark tråd och nylonband gjorde att allt fastnade.
HeleneK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-19, 14:13   #8
HeleneK HeleneK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 10
Instruktionsboken verkar vara kvar hos mamma någonstans, hon lovade att leta när hon kommer hem.
HeleneK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-19, 15:25   #9
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Varför ska du ha grov tråd? Är det en dekorsöm du ska sy? Testa att sy antingen med grov under tråd och vanlig övertråd, eller tvärt om.

Är det väskhantag du ska sy? Jag brukar sy dom med vanlig tråd. Jag syr en fyrkant med ett kryss i. Upptill syr fram och sedan tillbaka och sedan fram igen. Det brukar hålla bra.

Vissa moderna symaskiner är känsliga för vilken tråd man använder.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-19, 16:51   #10
HeleneK HeleneK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 10
Jag ska sy hundhalsband, så det måste vara extra stark tråd.

Nu har jag fått lite mer klarhet i ett av problemen i alla fall.
Jag talade med en reparatör på telefon och han sa att man måste ha högsta möjliga trådspänning för detta, kanske till och med ta ett varv runt där man fäster runt när man ska fylla på spolar.
Detta löste problemet med att det blev för löst.
Men tråden fastnar fortfarande när jag ska fästa, så jag måste klippa loss allt.

Reparatören gissade att maskinen var för svag och att det var bäst att skaffa ny maskin.....
Typiskt!
HeleneK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-19, 17:04   #11
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Altenativa fäst metoder.
1. Sy inte bakåt, utan vänd på tyget istället.
2. Dra trådarna med en mål till baksidan och knyt ihopdom.
Syr du fyrkanter så forsätt och sy i den ganla sömmen en liten bit.

Verkar maskin vara för klen, låt bli att sy det här. Det är stor risk att du förstör maskinen. Lämna sy jobbet till skomakren, det är mycket billigare än en förstörd maskin.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-19, 17:22   #12
HeleneK HeleneK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 10
Får kolla läget med svärmors symaskin istället.
Meningen var att jag ville sy upp egna hundhalsband.
Kanske blir att köpa en ny maskin istället.
HeleneK är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons