Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-11-12, 20:56   #1
soplin soplin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 81
Question Vilken overlock ska jag välja??

Hej hej!!

Jag är ny här, har precis hittat hit. Det verkar ju kanon här ju!!

Jag har en undran över det här med overlockmaskiner. Jag har sytt ganska mycket, men aldrig använt en overlockmaskin. Men jag är väldigt sugen på att skaffa mig en. Vad ska jag tänka på?? Är det nån som har något tips på maskin? Jag kommer antagligen att använda den ganska mycket och kanske även som ett extraknäck så det ska vara en ganska bra maskin.

Jag är supertacksam för all hjälp jag kan få i denna fråga!
soplin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-12, 21:29   #2
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Thumbs up

Läs tidigare diskussioner! Vi har diskuterat detta några gånger senaste halvåret...

Har kollat lite och den här diskussionen är att rekommendera:
http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?threadid=270

Det finns "ett antal" overlockdiskussioner i allmänt-forumet. Dom har inte hunnit flyttas hit än

Lycka till! Och ställ gärna frågor om du inte blir klok på vårt gamla snack!!

Och du har rätt: Det här är ett kanonforum!!!

Hälsningar Irene Panik
Lycklig Pfaff-ägare
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-12, 21:35   #3
soplin soplin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 81
Tack för snabbt svar! Det här forumet är verkligen bra! Jag ska kolla runt lite på gamla diskussioner.

Jag har sytt en del, men aldrig med overlock och jag har förstått att om man vill göra allvar av sin hobby så är det ett måste.

Jag gissar att du rekommenderar Pfaff?

Och var inte orolig, jag kommer nog att ställa många frågor nu när jag har hittat hit! Jag har en tendens att bli beroende av forum. Kan inte leva utan mitt babyboomforum!
soplin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-12, 23:12   #4
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Min enda erfarenhet av overlock är Pfaff och jag ångrar mig inte en sekund! (och min enda erfarenhet av Pfaff är min overlock...)

Man måste inte ha overlock, men visst blir det mycket snyggare (och snabbare)! Nu har jag en kass vanlig maskin, men oavsett det så blir det prydligt när overlocken klipper kanterna och det gör ju ingen vanlig. I elastiska tyger är det överlägset med overlock. Jag har drömt om en länge och målet överträffade verkligen mina förväntningar

Och när det gäller märken, så har du kanske sett att flera medlemmar haft problem med sina Husqvarna, men många verkar nöjda med sina Bernina t ex. Märken är ju en smaksak, oavsett det gäller symaskiner, bilar eller kläder. Vi är ju vanedjur...

Oavsett vad du väljer eller när, så berätta det för oss! Och en recension såklart, när ni lärt känna varann

Hälsningar Irene Panik
På väg till John Blund...
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-12, 23:18   #5
soplin soplin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 81
Ja, jag har sett att folk har haft problem med sina husqvarna så det lär ju inte bli nån sån. Jag har en vanlig Husqvarna maskin som jag är jättenöjd med (Prelude 360) så det var ju bra att jag fick veta att overlocken inte är bra.

Visst måste man inte ha en overlock, men jag funderar på att göra lite mer allvar med min hobby och då krävs det nog. Tror du att din Pfaff funkar att sy mycket på? Jag känner att den känns väldigt intressant. Jag har också tittat lite på Brother 2340CV, inte minst priset verkar ju bra! ca 4000 mindre än pfaffen.

Jag ska fundera ett tag till och jag tror också att jag ska ut och provsy. Och kanske även sondera begagnatterrängen. Tack för jättebra tips. Jag kommer definitivt att lägga in en recension när jag väl köpt en maskin!

Senast redigerad av soplin den 2004-11-13 klockan 07:06.
soplin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-13, 10:23   #6
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Men det finns ju fler Pfaffar än min . Det var någon medlem som köpte en kampanjmodell, en Coverstyle någonting, och den hade ett bra pris. Sen beror det ju på vad maskinen har för sömmar också, vill du ha täcksöm (coversöm) så blir dom lite dyrare på en gång

Har du kollat recensionerna på min maskin (Pfaff Coverlock 4862)? Där står en massa info om maskinen och vad jag tycker om den. Den känns riktig och rejäl och min uppfattning är att den kommer att hålla länge, även vid flitigt bruk. Och priset brukar gå att ordna . Jag prutade en del och det gjorde att jag slog till, fast jag tänkt mig en utan täcksöm (pga priset).

Titta och känn, kläm och provsy. Prova trä och kolla garantivillkoren (jag har t ex 5 år på delar). Om det känns bättre, så äger ju Husqvarna Pfaff så du "sviker" ju ingen

Antar att vi hörs igen innan du klipper till

Hälsningar Irene Panik
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons