Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-04-10, 15:33   #1
J.U. J.U. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 46
Problem med tvillingnål

Jag ska fålla ett par tröjor i jersey och har därför införskaffat en tvillingnål. Eller nja, tre för att vara exakt. Hittills har det nästan bara varit problem. Syr på en gammal Husqvarna Optima 190 som alldeles nyligen varit inne på reparation, så det borde snarare bero på mig än på maskinen. Tvillingnålen är avsedd för stretchtyger, 4.0 m.m. Har satt in den så att den så vitt jag kan se sitter rakt.

Den första nålen hann jag inte använda många sekunder då den slog i bordet under och vek sig. Hade maskinen inställd på raksöm, men jag tror att det kanske var en raksöm där nålen inte är inställd på mitten. Köpte därför två nya (för säkerhets skull!) och började om.

Sydde en testlapp för jag var rädd om tröjorna, och det var en bra idé för det blev många fel:

- Tyget åkte ner i maskinen och tuggade ihop det till en liten trådboll. Testade att börja lite längre in på tyget och då gick det bättre ett kort tag, men sen åt maskinen upp tyget igen. La lite ugnsplåtspapper under och då flöt det på fint. Problemet kom när jag skulle dra av pappret. Då följde delar av sömmen med. Trådarna gick inte sönder, men stygnen ryktes upp. Nästa försök drog jag bort pappret mer försiktigt och då gick det bättre, men då var det å andra sidan kvar en massa papper under sömmen. Och att peta bort dem en i taget känns orimligt.

- Övertrådarna gick av under sömnadens gång. De turades om att göra detta och jag testade att vända trådrullarna så att de kom åt samma håll. Tror det kan ha hjälpt, men eftersom det var så många fel som skulle avhjälpas samtidigt har jag lite svårt att säga vad som hjälpte mot vad. Den ena trådrullen hade jag sedan tidigare (IKEA?) men den andra köpte jag för knappt två månader sedan på en mässa i Göteborg av en symaskinsaffär. Kan det bli problem om man använder två olika sorter? Vet inte vilket material de är gjorda av.

- Sömmen sprack när jag tänjde på tyget efter avslutad sömnad. Den var inte ett dugg elastisk, det gick inte att tänja en centimeter. Tänkte att jag kanske trätt maskinen fel och kollade runt lite på youtube. Hittade en film där de visade att undertråden skulle dras motsols vilket min inte gjorde. Ändrade det och kanske blev det lite bättre. (Återigen var det svårt att säga vad som berodde på vad.)

- Tyget som blev mellan stygnen på rätsidan bullade upp sig till en jämn kulle längs med stygnen. Det gick att dra lite i tyget för att få bort det, men är det verkligen meningen att man ska behöva dra i alla tvillingsömmar man gör? Känns orimligt det med.

- Den ena tvillingnålen av de två nya vek sig också efter att den haft en dust med symaskinsbordet. Då hade jag ändå ställt in den i mittläget och försiktigt, försiktigt vridit på matarhjulet (den på högersidan alltså) för att se att nålarna rörde sig fritt. Det gjorde de också, men det var som att de "hoppade tillbaka" till fel läge.

Trots alla problem så lyckades jag fålla en ärm. Berusad av framgången satte jag genast igång med nästa bara för att sekunder efter se tyget dras med ner i maskinen. Då gav jag upp. Ca 15 cm sömnad på en och en halv timme blev resultatet. Plus en oerhört irriterad sömmerska. Den sista av tvillingnålar är iallafall intakt. Man får glädja sig åt det lilla.

Har någon något förslag på hur jag kan göra? Har inte testat att pilla med trådspänning, har inte tagit mig tid att lista ut hur man gör det.

Grattis till alla som kommit ända hit förresten! Det blev visst ett något längre inlägg än jag tänkte ...
J.U. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-10, 15:38   #2
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Citat:
J.U. skrev: Visa inlägg
Har inte testat att pilla med trådspänning, har inte tagit mig tid att lista ut hur man gör det.
Det ska se ut som sicksack-söm på undersidan. Gör det inte det så är antagligen trådspänningen i övertrådarna för hög.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-10, 16:05   #3
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Jag tror att det kan ha betydelse att du har olika sortes tråd, men det löser kanske inte hela problemet. IKEAs tråd har varit uppe på diskussion tidigare och den har inte fått bra omdömmen. Så jag skulle ta bort den och spola en extra spole av din andra tråd och använda den som den andra övertråden. Se också till att undertråden är av samma tråd. Kanske hjälper det dig lite.
Vad har du för stygnlängd?
Lägg gärna upp en bild med sömmen så kan det vara lättare att hjälpa dig.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-11, 19:10   #4
J.U. J.U. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 46
Här är bilder av den hittills enda lyckade sömmen. Ska jag även lägga upp prov på de misslyckade sömmarna? Har slängt alla gamla, men det lär väl inte vara så svårt att fixa några nya. :/
Bifogade bilder
  
J.U. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-11, 19:29   #5
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
Min första tanke när jag ser din fåll, är den inte lite nära kanten (vikningen)?
Kommer inte tyget att trilla ner under fållkanten eller ska du klippa bort överflödet?

Jag hade skippat tvillingnålen och sytt två raksömmar med vanlig nål. Den första c:a 2 cm in från kanten och den andra sömmen några mm från första sömmen. Den hade jag måttat med pressarfotens insida mot den sydda sömmen.
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-11, 20:04   #6
J.U. J.U. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 46
Ja jisses, det har du verkligen rätt i! Det är ju helt självklart egentligen, det är bara att titta ner på sin egen ärm. Någonstans läste jag att sömmen ska vara någon mm från kanten, men det måste ha handlat om något annat. Två cm in blir det absolut, men varför är det bättre med två parallella raksömmar än en gjord med tvillingnål? Vill lära mig att använda den.
J.U. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-11, 20:23   #7
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
Om du läst att sömmen ska vara ngn mm från kanten så menas det nog från den "andra kanten" om du förstår hur jag menar........ Ibland kan man vika in den en bit för att slippa den "trassmiga" biten.

Och att skippa tvillingnål: För att slippa bekymmer, jag upplever det mycket enklare att sy två vanliga raksömmar.

Tvillingnålarna kostar ju en del också, därför väljer jag vanlig nål.
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-11, 20:38   #8
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
Ska fösöka lägga in en bild på det jag sytt senast. Sytt två sömmar med vanlig raksöm o stretchnål. Då har jag overlockat kanten. Går ju också att vika in den.
Bifogade bilder
 
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-11, 21:20   #9
J.U. J.U. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 46
Du har helt klart en poäng där. Då slipper dessutom mitt hår den omilda behandling jag utsatt det för. Ska overlocka kanten som du gjorde, det blev ju väldigt fint!

Får lära mig att använda tvillingnål en annan dag när jag blivit bättre och lärt känna min symaskin mer. Tack för hjälpen! Härligt att det finns människor som är hjälpsamma. Och att man komma med vilken fråga som helst, hur dum den än är.

/Johanna
J.U. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-11, 22:23   #10
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Fast jag trodde vitsen med att sy med tvillingnål delvis var för att få en mer elastisk söm.

Syr man raksöm istället så blir den ju stel i alla fall om man inte har någon specialtråd som är elastisk.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-11, 22:46   #11
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Carl, du har rätt tvillingnål använder man för att få en mer elastisk söm än när man syr vanlig raksöm.

Johanna, sömmen som du lyckats med ser okej ut.
Om det inte är en söm som ska töjas (vid tex av- och påklädning) så går det bra att sy med vanlig raksöm i trikå, men utsätts sömmen för töjningar riskerar den vanliga raksömmen att brista.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-12, 07:16   #12
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Använd elastisk raksöm så blir sömmen mer elastisk. Kan ävenfungerar med tvillingsnål, men då måste du kunna sy bredare än 4 millimeter på din maskin.

Ett annat bra sätt att göra fina avslut är att vika tyget och sy med overlocken. Då blir det en muddliknade remsa.

Har du våfflelsöm på din maskin, så fungerar den jättebra att fålla med stretchiga tyger med. Den blir stretchig och fin.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-12, 19:55   #13
J.U. J.U. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 46
Hur ser den elastiska raksömmen ut? Hittade en tidigare forumtråd där de inte var helt överens ...
J.U. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-12, 19:58   #14
J.U. J.U. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 46
Bila, hur menar du med att vika tyget och sy med overlocken?
J.U. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-12, 20:34   #15
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag sydde upp en provbit med avvikande tråd, så kan du ser hur det är gjort, det är lättare än att förklara. Delade biten på mitten så du kan se hur jag har lagt det när jag syr och hur resultat blir på framsidan.

Namn:  Fållning med overlock023.jpg
Visningar: 3473
Storlek:  49.7 KB

Jag viker och syr genom tre lager tyg. Se bara till så kniven skär genom alla lagren.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons