Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-02-24, 10:40   #1
anjafia anjafia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 6
Question Bra tips om overlock-köp

Är så himla sugen på att köpa en overlockmaskin, men är helt okunnig om vilken maskin - tips mottages tacksamt.
Jag ska bara sy hemma för egen del, så jag behöver ingen avancerad, bara det mest grundläggande. Den ska vara enkel att förstå sig på!!!
Och bra tips på varifrån man kan köpa den?
Och vad måste man köpa till? Hjälp!

/Anja
anjafia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 12:36   #2
bubbelpop bubbelpop är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 29
Hej!

Jag går själv i liknande funderingar och funderar på en Brother 1034 eller 3034. Efter lite forskande verkar det som att de är både bra och prisvärda. Tror att 1034 kostar runt 3000 kr och 3034 4000 kr. Jag har redan en Brother NV 10a som är en vanlig symaskin och i mitt tycke gör Brother bra maskiner.
bubbelpop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 12:39   #3
bubbelpop bubbelpop är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 29
Kan ju tillägga att Brothers maskiner är enkla att förstår sig på, vilket inte är en nackdel direkt.

Jag tror att många köper sina maskiner från en sida som heter sewingmachines.co.uk och att det ska vara bra mkt billigare än i Sverige, annars säljer skövdesymaskiner också via nätet.
bubbelpop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 12:45   #4
Roxie Roxie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 51
Kan verkligen rekommendera Brother 3034D. Jag hade knappt sett en overlock tidigare men den är verkligen lätt att lära sig. Finns extra pressarfötter att köpa till om man vill ha lite finesser. Själv köpte jag en rynkfot till den som jag har använt mycket. (Fick med en extra fot på köpet också). Den är mycket lätt att trä om. Reglagen är enkla och nålbytena är enkla.Liiite högljudd, men det står jag lätt ut med då den är vansinnigt rolig att sy på ;-)
Köpte min från sewing machine direct och betalade då 2500 ( dec-2009). Det har höjt sin vat (motsvarar moms) vid årsskiftet, men det bör bli mycket billigare att beställa därifrån ändå.
Lycka till med era OL-köp!
Roxie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 13:17   #5
1523 1523 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 9
Jag går också i funderingarna så man får tacka för tipsen!
1523 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 13:44   #6
anjafia anjafia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 6
Går det att få tag på instruktioner på svenska till Brothermaskinerna om man köper dem från SMD?
anjafia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 14:09   #7
anjafia anjafia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 6
Någon som har erfarenhet av en Singer Overlock 14SH754? Bra pris hos Symaskinsexperten (2.995) samt att de rekommenderar den. Någon som kan dela med sig av ev bra/dåligt med den maskinen?
anjafia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 14:20   #8
Mijann Mijann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 4
bra overlocksmodell...

Prova Janome 644 eller Elna 654, lätta att jobba med och syr snyggt. Tänk på att du inte får så bra garantivillkor när du köper utomlands på nätet, garantin gäller inte i Sverige.
Mijann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 14:20   #9
Roxie Roxie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 51
Har själv inte testat det men jag harb läst här på sysidan att det går att ladda ner svensk bruksanvisning från Brother.se. Har hittils klarat mig bra med den engelska varianten, men det är klart att vissa termer är lite svåra ibland. Har dock inte haft problem med anvisningen till overlocken, den är ganska enkel. Har varit värre med den till Innovis 350.
En annan sak, jag köpte 3 pressarfötter till min innovis från skövde symaskiner och bruksanvisningarna till dem var på engelska (o några andra språk) och ganska knapphändiga, iaf om man är nybörjare som jag och aldrig tidigare har använt sådana "finesser" som rynkfot och kantbandsfot tex.
Roxie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 14:22   #10
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Citat:
anjafia skrev: Visa inlägg
Går det att få tag på instruktioner på svenska till Brothermaskinerna om man köper dem från SMD?
Svensk bruksanvisning för 3034 finns att hämta här. http://welcome.solutions.brother.com...enska&type2=-1

Till 1034 finns inte längre den svenska manualen kvar då maskinen är utgående.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 18:38   #11
anjafia anjafia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 6
Jag igen med fler frågor; vissa maskiner är mekaniska och vissa elektroniska - vad innebär det fär skillnad? Och overlock och huskylock - är det bara olika namn för samma sak?
anjafia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 19:46   #12
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Är den mekanisk ställer du in allt med vred (stygnbredd, stygnlängd o.s.v) medans på den elektriska är det knappar och en "liten dator" som sköter inställningarna.
Huskylock är Husqvarnas overlockar. En overlock är en sån maskin som syr kedjesöm med 2,3,4 eller 5 trådar och skär av överblivet tyg samtidigt. Sen en coverlock är nåt helt annat.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-05, 12:03   #13
Beppe Beppe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 244
Citat:
anjafia skrev: Visa inlägg
Går det att få tag på instruktioner på svenska till Brothermaskinerna om man köper dem från SMD?
Det går att hämta hem svensk manual till Brothermaskiner på
brother.se har precis hämtat till Brother 3034D
Beppe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons