Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-02-07, 21:59   #1
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Question Födelsedagspresent!

Sambon sa igår att jag kan få en overlock i födelsedagspresent! :-) Så nu gäller det att bestämma mig för vilken. Jag har en Pfaff vanlig symaskin (som jag inte minns vad den heter) som jag använt hittills, och har eg ingen aning om vad jag ska tänka på eller satsa på när det gäller overlock. Några tips?
Jag syr (hittills) mest barnkläder, dvs oftast i stretchiga tyger.

Läste i en annan tråd ang täcksöm, och det låter som något jag vill ska finnas. Provade med tvillingnål på pfaff'en för att få liknande, men det blev inte helt lyckat - tyget står ut mellan sömmarna. Om jag får det snyggt på insidan vill jag ju att det ska vara snyggt utanpå också...

Vilken är lätt att trä? Hur många trådar vill man ha? Hur gör ni med trådfärg? Jag syr oftast inte så mycket i samma tyg, så skulle jag köpa 4-5 rullar i varje nyans jag använder blir det dyrt...

Mycket att fundera på, och det är väl säkert 10 gånger så mycket som jag inte ens vet om att jag borde fundera på... Några tips på var jag kan läsa in mig på overlock?

/Elin (svirr)
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-07, 22:09   #2
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Och begagnat, är det dumt?
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 08:11   #3
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Tråd kan du alltid köpa små koner hos Bibbis Textil, som annonserar här på sidan. De kostar ca 10 kronor styck.

Jag skulle nog köpa en ny, och kolla gärna priserna på http://sewingmachines.co.uk/ när du jämför med svenska priser. Om det är första gången du syr på overlock kan det dock vara bra att köpa i en fysisk butik, så du kan få hjälp om det strular. Jag lärde mig att sy utan hjälp av butik, så när jag uppgraderade till bättre overlock, köpte jag från England.

Har en enkel Bernina + en avancerad Pfaff. Den första kostade 4500 ny i Sverige, men kan säkert hittas billigare. Jag vet att Janome 644/744-ägare verkar vara nöjda med sin maskin, du kanske ska kolla in en sån? Kan själv inte skillnaden dem emellan.

Passa på att gå på symässan nästa helg i Älvsjö, där kan du hitta de flesta märken + köpa till mässpris.
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 08:27   #4
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Tack för svar.
Synd bara att jag bor i skogen (Lycksele). Vi har en liten butik med några symaskiner här, men jag vet inte om jag sett någon overlock där. Får gå förbi och kolla om jag hinner dit innan stängningsdags någon dag...
Annars kanske det finns någon butik i Umeå där jag kan provsy, etc...
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 21:21   #5
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag blandar trådfärger när jag syr med min overlock, ljusa nyanser, mörka nyanser etc, dock ser jag alltid till att de trådar som syr ihop innerst är så nära tyget som möjligt. Fållar gör jag på min vanliga maskin med osynlig elastisk fållsöm fast har sett snygga fållar med sk. dekorativa sömmar
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 07:18   #6
LenaK LenaK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 83
Jag har en Bernina Bernette Funlook 004, och jag älskar den! Har aldrig strulat..(men jag blev nervös när jag skrev det... vad händer nu?). Alla trådar löper som de ska, kniven klipper perfekt, det drar sig inte någonstans. Alla sömmar, även i tunnaste barnkläderna, blir perfekta. Köpt 1992, om jag kommer ihåg rätt, och fortfarande underbar! Har tillverkat många barnkläder på den.
Köp lokalt, så kan du få hjälp, kanske en sömnadskurs i butiken. Jag skulle absolut fixa det lokalt!
Lycka till, och ha så kul med nya maskinen! Snällt av din man!
LenaK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-10, 21:40   #7
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Huskylock 905?

Jag gick förbi hundshopen på väg hem från dagis, och hon syr div grejer till hundar mm. Jag råkade se att hon har en overlock och frågade lite. Det visar sig att hon har en Huskylock 905 till (hon köpte 2) ståendes hemma som jag kan får köpa. Den ska vara i princip oanvänd. Hon visste inte vad hon köpt den för, så hon kunde inte ge något pris idag.

Vad säger ni, är det en bra första overlock? Såg att den har omvänd flatlock, och den skulle man ju kunna använda till fållar. Omlottsöm med täcksöm och dekorativ flatlock skulle man kanske också kunna använda.
http://www.husqvarnaviking.com/se/880_1005.htm (länk till sömmarna)
Vad vore ett bra pris?
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 07:26   #8
Roxie Roxie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 51
Jag puffar lite för Brother 3034D! Jag syr också mest barnkläder och det funkar bra på den. Har även kört flera lager jeans och det går som genom smör.
Den är lätt att trä om, det tog en stund första gången, men nu tar det 5 min! Köpte min från Sewingmachine Direct och det märks en avsevärd skillnad i plånboken= halva priset mot svenska butiker.
Det var med en instruktion på dvd men den har jag inte tittat på. Har funkat bra med den engelska skrivna manualen, väldigt lätt att förstå och hitta allt i.
Lycka till med ditt köp!
Roxie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-12, 08:09   #9
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Jag tycker det kan vara ett utmärkt köp, men tror inte du ska betala allt för mycket för den. Jag tycker man kan jämföra den med Hq s15 och en sån får du ny för 3395 kr och då har du ju garanti i många år också.
Mycket man ska tänka på så fort man ska handla maskin.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-12, 08:56   #10
Mimmi71 Mimmi71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 171
Citat:
LenaK skrev: Visa inlägg
Jag har en Bernina Bernette Funlook 004, och jag älskar den! Har aldrig strulat..(men jag blev nervös när jag skrev det... vad händer nu?). Alla trådar löper som de ska, kniven klipper perfekt, det drar sig inte någonstans. Alla sömmar, även i tunnaste barnkläderna, blir perfekta. Köpt 1992, om jag kommer ihåg rätt, och fortfarande underbar! Har tillverkat många barnkläder på den.
Köp lokalt, så kan du få hjälp, kanske en sömnadskurs i butiken. Jag skulle absolut fixa det lokalt!
Lycka till, och ha så kul med nya maskinen! Snällt av din man!
Håller med :-D Min 004 (med tilläggsbeteckning D för diffrentialmatning) är ärvd efter min mor och syr helt underbart. Om jag någon gång skall byta upp mig så blir det absolut en ny Bernina, andra maskiner slår och låter så.
Mimmi71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 02:51   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har janome mylock 744D och är rätt nöjd med den. Men jag vet inte om jag vill rekommdera janome nu eftersom de är dumma.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 15:19   #12
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Jag har janome mylock 744D och är rätt nöjd med den. Men jag vet inte om jag vill rekommdera janome nu eftersom de är dumma.
Varför är de dumma?
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-14, 15:24   #13
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Citat:
Lottan skrev: Visa inlägg
Jag tycker det kan vara ett utmärkt köp, men tror inte du ska betala allt för mycket för den. Jag tycker man kan jämföra den med Hq s15 och en sån får du ny för 3395 kr och då har du ju garanti i många år också.
Mycket man ska tänka på så fort man ska handla maskin.
Ja, jag började kolla lite mer på Huskvarnas maskiner när jag fått hennes erbjudande. Men ska jag köpa en ny Huskvarna är jag nog mer intresserad av s21, jag skulle nog gärna vilja ha täcksöm på den...
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons