Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-10-06, 18:53   #1
Maggan62 Maggan62 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 48
Vad för maskin ska jag köpa??

Har hela tiden tänkt att köpa en covermaskin, men när jag tittar op olika klipp på youtube inser jag att man bara syr "raka" sömmar på framsidan och den sömmen som jag vill ha till mina applikationer syns på baksidan. Det blir ju svårt att sy en applikation från aviga liksom
Så frågan är om det är det jag ska ha? Är det kanske en vanlig maskin med olika dekor sömmar istället och finns den Coversömmen på en vanlig så jag kan sy från rätan liksom ( Hoppas någon fattar vad jag menar )
Maggan62 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-06, 21:41   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
En covermaskin ersätter inte en vanlig symaskin. Covermaskinen kan du bara sy kjedjesöm och coversömmar. Sedan är covermaskinen och även overlocken bäst på raka sömmar. Utymmet inuti maskinen är trångt, så det blir svårt att hantera stora tygstycken.

Till allt annant behöver du en vanlig symaskin. Och det är det man bör börja med att köpa. En vanlig symaskin är det inga problem alls att sy svänngda saker med.

Att sy applikationer på en cover är jag tveksam till en vanlig symaskin är mycket bättre.
Olika maskiner har mönstersömmar och det är möjligt att du hitttar något coverlikt. Men även med en vanlig symaskin och mönstersöm om det gäller skarpa kurvor kan det vara svårt att få det snyggt Dels huggs mönstret av om man svänger tvärt och mönstren är oftast ganska breda och om gör snäva svängar så kan utseendet på sömmen ändras tänk på skillnaden mellan insidan och utsida på sömmen
Jag skulle rekommendera att syr fast applikationen med raksöm, zigsack eller någon annan lämlig söm och syr lite dekorationer med med mönstersöm på applikationen.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 07:50   #3
Maggan62 Maggan62 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 48
Men tack, jag inser att jag inte ska köpa en cover nu. Har en overlock som jag älskar och även en gammal vanlig symaskin med tre mönstersömmar.
Har siktat in mig på en elektronisk huskavara viking opal. Tror den har det jag behöver, vill ju kunna göra mer än sy applikationer mm. Gillar att sy lapptäcken men även lite kläder. Vet du nått om den maskinen ? Det är modellen 650.
Maggan62 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-12, 22:22   #4
Novisan Novisan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2013
Inlägg: 34
Jag har precis köpt en opal 650 och är mycket nöjd. Jag har liksom blivit bättre på att sy sen jag skaffade den. Jag har haft den i knappa två veckor nu och sytt fem plagg, och de är alla finare i finishen än de jag sydde med min förra maskin. Med min förra maskin var jag nog inte heller tillräckligt noga med att byta nål, ställa in pressarfotstryck m.m. Den här maskinen föreslår ju lämpliga inställningar när du knappar in vilket tyg du syr i och vad du vill göra, och det är för det mesta rätt.

Jag har testat runt lite bland funktionerna, men det känns som att det fortfarande är mycket att upptäcka.
Novisan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-12, 23:12   #5
Jämtlandstös Jämtlandstös är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 28
Jag har nyss skaffat en opal 650. Jag hade tidigare en hq2000 och en hugin rosace(som jag upplevde som plastig, svag, skranglig, högljudd och inge vidare alls). Opalen är inte lika tyst när man dyr som hq2000 men det har nog med plasten på den nyare att göra. Däremot är det väldigt kul med alla stretchsömmar på opalen. Upplever oxå att mönstersömmarna blir lite finare än på Hq2000. Jag gillar nål uppe/nere samt att man kan sy utan pedalen.
För mig stod det mellan pfaff ambition 1.0 eller opalen och anledningen att jag valde opalen (var först inne på pfaffen och dess övermatning) var att jag syr mest till barnen och det fanns helt enkelt roligare sömmar(barnsligare) på opalen... Sån är jag.
Jämtlandstös är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-13, 10:36   #6
Maggan62 Maggan62 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 48
Fick min maskin häromdagen och är supernöjd. Jag har alltid gillat Husqvarna och denna modellen verkar super. Håller på att upptäcka den nu och prova alla sömmar. Men hur kan jag sy utan pedalen ?? Det har jag inte upptäckt än. Gillar att man kan spara sina sömmar i sitt egna program.
Maggan62 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-13, 15:40   #7
Novisan Novisan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2013
Inlägg: 34
Du startar utan pedal genom att trycka på start (knapp på panelen). Då går maskinen jämnt i den hastighet du väljer. Om du sedan trycker på pedalen så 'tar den över'. Du funkar som cruise control på bilen. Praktiskt.
Novisan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-13, 18:51   #8
Maggan62 Maggan62 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 48
Ojjösses det måste jag prova...
Maggan62 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons