Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2016-04-15, 11:02   #1
sofieclefberg sofieclefberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2016
Inlägg: 1
Kostymtyg - sommar och färgglatt - hjälp!

Hej!

Jag tänkte sy mig en kostym till sommaren och vet inte vad/vart jag ska leta efter tyg. Jag har tittat på tyg.se , Ohlssonstyger och Stoff & stil utan att hitta något bra..

Någon som har förslag på vart jag kan leta och VAD jag ska leta efter?
Om hemsidorna har en kategori för "kostymtyger" är det ofta dova och mörka färger eller beige, vilket inte är vad jag är ute efter. All hjälp mottages tacksamt!

Med vänlig hälsning
Sofie
sofieclefberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-15, 11:31   #2
Fluur Fluur är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 105
Hej,

Jag tror att du har börjat i fel ände. Sånt som är insorterat under 'kostymtyg' är ofta det för att det tyget lämpar sig till kostymer - men kanske inte så mycket annat. Börja i andra änden istället. Fundera över hur du vill att din kostym ska se ut. Ska den vara glatt enfärgad eller mönstrad? Surfa runt efter något som du tycker ser fint ut och kolla sedan om tyget kan funka till kostym. Går det att tvätta i maskin? Är det för genomskinligt? Skrynklar det mycket? Till sommaren kan det ju till exempel vara skönt med en linnekostym. Då kanske du rentav kan hitta något som är sorterat under gardintyger. Jag tror att det funkar bäst om du har möjlighet att gå till en fysisk tygaffär där du kan klämma och känna.

Exempel från tyg.se: Vill du ha något lite stadigare så finns ju tillexempel bomullskypert, som är lite åt jeanstyghållet. Finns i många glada färger. Classic poly kunde ocskå funka. Vill du vara lite mer wild and crazy så kolla på Dekotygerna.
Fluur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-21, 12:30   #3
zorloni zorloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 104
Nej. Nej. Och Nej.

Du ska inte ha något annat än tunn ull eller möjligtvis ull/lin/silke-blandning. Det är ingen idé att lägga ner all den tiden det tar att sy en kostym på något undermåligt skittyg från någon billighetsbutik. Svenska butiker har mest bara skräp. Som privatperson är det svårt att hitta något lämpligt, men harrisons of burley kan ha en del i sin ebaybutik. Kanske någon frescoliknande vara. Du kan också höra med weinberg eller Josef Wilund om de kan tänka sig sälja något till privatperson. De är mkt duktiga och har bra priser. Men man får ringa och prata med dem, båda säljer också lärfter, tagel, axelvaddar (av kvalitet, inte sån skit som prym eller motsv har) mm, som behövs för att få fason på kavajen/dräktjackan.

Linnekostym är bra i teorin, men i praktiken ser det bara fånigt ut, antingen don johnson eller som att man sovit i en bil.

En kavaj (eller dräktjacka) skall aldrig tvättas i maskin. Så det behöver du inte oroa dig över.
zorloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
kostym tyg färg hjälp

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons