Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-02-14, 12:07   #1
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Ibland kan man bli fundersam

Såg denna artikel på http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1834785.ab och kan inte annat än skaka på huvudet och tycka det är fel mot barnen. Eller är det fler som tycker det är självklart att barnen måste bära enfärgade kläder?
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-14, 12:10   #2
ann_blom ann_blom är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 97
jag får migrän när jag läser sånt korkat !
ann_blom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-14, 12:41   #3
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Skakar bara på huvudet! Är man så känslig kanske man ska se över sitt yrkesval...
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-14, 12:51   #4
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Fast om det är så att personalen verkligen får migrän av kläderna tycker jag nog att folk kan vara så schyssta och hålla sej till enfärgat. Precis som om en med katter kan vara försiktig med katthår om det är allergiker i närheten.


Frågan är ju bara om kläderna verkligen kan trigga igång migränen? Stackars denna person i så fall
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-14, 13:27   #5
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Jag får migrän av parfym, kan jag be mina arbetskamrater/alla att inte tvätta sig och sina kläder med parfymerade produkter?
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-14, 13:28   #6
Cali Cali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 154
Citat:
LillaMian skrev:

Frågan är ju bara om kläderna verkligen kan trigga igång migränen? Stackars denna person i så fall
Det låter ju så fånigt men jag har själv problem med vissa randiga tyger som får mig att känna att det är migrän på gång. Slängde en gång randig muddväv bara för att jag blev rädd för att få migrän när jag klippte i den. Har även fått byta ut påslakan av den anledningen. Vilket som sagt var låter superfånigt.
Cali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-14, 13:39   #7
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Just randigt kan vara besvärligt, det håller jag med om. Blir lätt flimmer i ögonen av det, och det kan ju gå vidare i migrän.
Men då behöver man ju inte förbjuda allt mönstrat, om det nu är det man gjort. Kanske det bara gäller randigt, och då skulle jag kunna accpetera det.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-14, 13:49   #8
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Så som det står i artikeln så får personal och barn enbart ha enfärgat. Både randigt och prickigt går bort. Så min tolkning av artikeln är att alla mönster och tryck på kläder går bort. Men hur hårt de reglerat det hela är ju svårt att verkligen veta då media har en tendens att vrida och vinkla på saker.

När det gäller dofter så tycker jag personligen att det är helt ok att be sina arbetskamrater att inte ha parfym och starkt doftande tvätt/sköljmedel. Dessa regler om dofter finns redan på sjukhus och folktandvården. Stod sist på min kallelse till tandläkaren att jag skulle undvika starka parfymer och dofter vid mitt tandläkarbesök.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-14, 13:51   #9
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Cali: Ja det var det jag tänkte... att det kan låta fånigt men det är det ju inte för den drabbade.
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-14, 13:57   #10
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Ja, enligt artikeln går allt mönstrat bort, men artiklar säger inte alltid precis som det är. Det var därför jag skrev som jag gjorde.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-14, 14:06   #11
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Kan ju vara så att personen inte tål några mönster i vissa färger? Och då kanske det är lättast att ta bort allt
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-14, 14:08   #12
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Av hänsyn borde det inte vara så svårt att gå den drabbade till mötes. Barnen kan ju ha randigt eller prickigt hemma om de vill det.

Är det tröjan på bilden på sidan så skulle den trigga igång migrän hos mig också.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-14, 14:29   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Lite väl galet. Jag kan börja undra om det inte är annat som triggar också.

Men ja, om det är just ränder som är problemet så kan man väl förbjuda just dessa?

Det är lite jobbigt om man t.ex. är fattig ensamstående förälder och redan har randiga kläder hemma, inte lätt att köpa nytt bara för en anställds skull. Randigt är ju så vanligt på barnens kläder. Jag kan förstå om det är hög kontrast på ränderna, men om det är mycket lika färgnyanser så borde det gå bättre?
Och hur är det med extremt starka nyanser i enfärgat? Eller det kanske bara är ränder som triggar? (geek-varning: dessa personer skulle nog ha haft problem när de laddade spel till Commodore 64-datorn på bandspelaren... flimrande ränder! haha)

Parfym däremot, jag önskar att fler skulle tänka på det. Vissa människor sprutar på sig extremt mycket parfym, ibland kan man säga att "jämställdheten" har gått förbi där och det är just män som häller p åsig mycket. (deodorantspray t.ex.)

Men det är absolut ingenting jämfört med rök! röklukt, rökande människor... suck. (är allergisk)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-14, 14:35   #14
Missann Missann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 69
Visst kan media hårdra nyheter men att över huvud taget reglera vad barnen bär för kläder är att gå för långt. Det är inte alla som kan byta garderob bara så där. Jag hade inte mycket enfärgat till min dotter när hon växte upp, hon ärvde en hel del kläder.

Jag är långtidssjukskriven och behöver en lugn miljö för att kunna arbeta, annars kommer stressen och med det värken i kroppen. Skulle jag kräva att barnen på fritids (där jag arbetade när jag blev sjukskriven) bara fick sitta still, prata tyst, inte sprida leksaker överallt, ...

Hur gör de med färgglada teckningar, leksaker, ... miljön över huvud taget?

Senast redigerad av Missann den 2008-02-14 klockan 14:37.
Missann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-14, 17:01   #15
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, det är lite att gå för långt tycker jag också. Man borde ta och se om man kan byta jobb. Man kan inte alltid kräva att allt ska ändras för ens skull.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons