Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-02-09, 16:08   #1
mirix mirix är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 26
Question Mer detaljerad Prisfråga!

Hej!

Jag har läst alla prisfrågor här på sysidan och nu äntligen har jag fått en ordentlig förfrågan för ett arbete.

Jag ska berodera 50 handukar med text och det är 5000 stygn. Jag har en enskildfirma och måste därför redovisa moms.

Jag har läst att man kan ta ett öre per stygn men är det inräcknat moms i det priset och är tråd och mellanläggsmaterial innräknat? Är någon vinst inräcknad?

Jag kommer att få svårt att konkurera med stora företag som bara gör sånt här, den här beställningen är från en vän. Jag har sett att det kostar ca 40:- per broderi om man beställer från storföretagen. Om 1 öre persygn stämmer tjänar jag ju ingenting på det.

Hur gör ni andra?

Mvh Mirjam Cameron
mirix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-09, 16:16   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Du måste lägga till kostnad för att du spänner om mellan varje broderi också, det tar ju några minuter per handuk. Har du stygnsatt också så kostar ju även det. Sen tror jag inte momsen är inräknad i 1 öres priset.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-09, 16:19   #3
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Re: Mer detaljerad Prisfråga!

Citat:
mirix skrev:

Jag har sett att det kostar ca 40:- per broderi om man beställer från storföretagen. Om 1 öre per stygn stämmer tjänar jag ju ingenting på det.
Jag förstår inte vad du menar med detta. Vad har vad du tjänar med vad ett annat företag tar betalt att göra? Du ska väl inte köpa tjänsten av dem?

Du skulle ju ta 50 kr/handduk med 1öre/stygn. Om detta är inklusive moms får du 40 kr. Din kostnad lär vara 5-10 kr för varje handduk om man inte räknar med maskinslitage och timtid (som man självklart egentligen ska göra!) alltså "tjänar" du 30 kr/handduk. Eller...? Du får ju då bedöma om detta ger en acceptabel timpenning. (Rik blir du inte...)

Förutom stygnpriset brukar man för övrigt ta extra per färgbyte och om man ska göra mönstret.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-09, 16:57   #4
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Jag (har enskild firma som du)
tar 1:-/ per 200stygn + 5:- /färgbyte.
dessutom tar jag ut faktiskt kostnad för
stabilisering. (solvy vlieseline, filmoplast mm)

Blir mer rätt pris än 1öre/stygn. (tycker jag)

Mitt minimumpris för broderier är 30:-

Stöter man sen på problem
svårt att spänna eller andra knöligheter tar man betalt för det.

Känner du att du inte kan ta ok betlt, lägg din energi på något
annat. Det mår du bättre av.

/ Bibbi

ps inkl. moms
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-11, 07:57   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Japanska kanji-tecken är ofta samma som kinesiska. (fast ibland kan betydelse vara lite olika)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-11, 08:10   #6
Avsl080403 Avsl080403 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 200
får man sålt då?

Hej jag gör små lace saker som jag tänker sälja, denna lilla väska har 49500 stygn.
Om jag räknar som Bibbi då blir det ca 250:- får jag sålt den då vad tror ni?
Ett bra sätt att räkna ut priset tycker jag.
så här ser väskan ut den är 14 x 9 cm:
Anne-Lii/Junia (som oxå har enskild firma)
Bifogade bilder
 
Avsl080403 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-11, 08:40   #7
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Det är jättesvårt att sälja.



Tycker dina väskor är väldigt fina.

Vad skulle liknande i annat material kosta?


Vi som har företag är tvungna att ta betalt.

Av 100:- jag säljer för är 30:-

förtjänst resten är moms, skatt, kostnader och avg.

Fler åsikter gärna

/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-12, 01:15   #8
kulan kulan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 186
Hej kommer oxå med ett litet inlägg. Om du tittar på företagspriser så är dett alltid exkl moms.
Det är ju alltid svårt att jämföra sig med stora brodyrföretag som har kanske 15-20 maskiner igång samtidigt och fulla orderböcker som gör att maskinerna går hela tiden.Har du då en vanlig brodyrmaskin med en nål så är det ju skillnad.
Vi hade en husqvarna från början men har nu 2 st 6-nålarsmakiner (tror det är samma som Sy Fia har)och det är ju en himla skillnad bara det ,då vi kan trä 6 färger på en gång vilket sparar tid, samtidigt som dom är lite snabbare.Men konkurera med dom stora företagen kan man inte. Däremot kan ju vi som är "små" ta småjobb på kanske 10-15 plagg som dom stora egentligen inte vill ha. Då kan man ta ut lite extra för "snabb leverans" Tex så hade vi en best i veckan med logo på 22 jackor som dom behövde på 2 dagar men som skulle tagit ca 2-3 veckor om dom annlitade ett stort.
Hade du sen tex själv köpt in handdukarna som du skall brodera på så hade du ju även tagit ut en förtjänst på dom.
Vet inte om du blev klokare av detta men en sak är säkert rik blir man inte ;-))
kulan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-12, 09:49   #9
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Ja, det är som Britt säger, att det är med små serier man kan konkurrera i första hand.
Små företag som kanske vill ha 10 kepsar lite då och då och så vidare.

Anständing timpenning kan nog de flesta "hemmapulare" tyvärr glömma! Att sitta med sin vanliga 1-nåls broderimaskin tar ju TID! Att få betalt för den tiden är SVÅRT!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons