Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-16, 22:16   #1
Millberg Millberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 22
Lära sig stygnsätta själv?

Jag har en designer SE sedan ett bra tag tillbaka. Köpte den för att jag ville lära mig stygnsätta egna bilder. Nu är det tydligen så att Husqvarna inte har såna kurser!!! Är det någon som har nåt bra tips på hur jag ska göra, har svårt att förstå när jag läser böcker, behöver nån som säger "tryck där, och gör så där". Kanske finns det nån runt Enköping som kan, och kan tänka sig att kursa med mej, självklart mot betalning. Blir så avundsjuk på era fina stygnsättningar, och känner mig också lite lurad.Trodde självklart det fanns kurser att gå, kanske valde jag fel märke.Hoppas på tur....GOD JUL ALLIHOPA!
Millberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-16, 22:32   #2
broderiks broderiks är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 154
Vilket program har du köpt?Jag kommer att ha kurser till våren i 4D,men avståndet är ju lite för långt.Borås är där jag bor.Men kolla upp det, kanske finns någon i din närhet som håller kurser.Lycka till.
broderiks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-16, 22:34   #3
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Vet inte om det är någon tröst... men jag har inte gått en endaste kurs... .
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-16, 22:46   #4
Millberg Millberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 22
3d-proffessional

Jag köpte 3d-professional, till ingen nytta känns det som. Jag skulle uppradera till 4 om jag trodde att jag fick hjälp av det, men det verkar inte så. Problemet är att jag blir så arg när jag inte förstår varken böckerna, eller om jag sitter vid datorn och tragglar. Behöver lite "mänsklig" push. Skulle vara supernöjd om jag kom en tiondel på vägen om man jämför med dig, Gunilla!
Millberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-16, 23:24   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag känner lika som du att jag är lite "lurad". Men inser att det handlar nog mer om engagemang i att sätta sig in i programmet. Det är nog inte så enkelt som att trycka på en knapp som jag trodde

Har 3-D men kommer inte att uppgradera till 4 för jag lär mig inget mer för det. Den enda som tjänar på affären är just affären. Lycka till med ditt stygnsättande och ge inte upp. Ge programmet en chans och kämpa på.

Sen kan jag ju säga att det är inte alls någon tröst att någon annan här inte gått kurs och klara det ändå. Vissa är väl en naturbegåvning som man får avundas då. Vi som inte klarar det med modersmjölken får väl ställa oss i bakre ledet med mössan i hand.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-17, 04:21   #6
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag vet inte om det här heller är någon tröst... jag har kämpat med mitt programm i ett år snart och först nu börjar det lossna på allvar.

Man hittar nya funktioner varje gång man sitter med det. Manualerna innehåller ju ett par guidade stygnsättningar, men dom gav i alla fall inte mig så mycket. Däremot är manualerna ovärdeliga när det är något specifikt man funderar över eller behöver påminna sig om.

Ge inte upp!
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-17, 07:10   #7
Winberg Winberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 247
Unhappy

Hej Jag känner mig lika dan som Ann-sofie att man vill ha någon som säger så och si så här gör du bäst och etc, det är inte alla som kan läsa sig till allt. Visst ger träng en hel massa men dok inte allt . Jag har haft mitt 3D Proff sedan 2005 härom dagen så var det en tjej här på sysidan som berättade en grej som jag inte hade en aning om att jag hade, visst blir man jätte glad när man får en information manuellt. Jag lär mycket bättre när man ser eller hör någon berätta. Håller tummarna att de kommer kurser runt om i landet. Kram Karin
Winberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-17, 07:35   #8
broderiks broderiks är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 154
Ja många utav programmen är svåra att lära,och flera program i.När jag hade uppgraderat mitt program till 4D höll jag på att bli tokig.Kunde och fattade inget av det.Ville byta tillbaka då jag tyckte att 4D var sämre.
Men jag bestämde mig för att koncentrera mig på stygnsättning då jag ville lära mig den biten.
Man blir ju alltid lika otålig, och vill lära sig allt på en gång.Sen blir man lika besviken när det inte blir bra.

Vad som är det allra viktigaste när man skall stygnsätta är att bilden är "ren" innan stygnsättning. På Gunilla Hultins hemsida visar hon hur bilden görs iordning innan stygnsättning.

Jag köpte Paint Shop Pro och använder mig av det innan jag gör själva stygnsättningen.

När man börjar stygnsätta skall man tänka på att inte välja för svåra bilder,med för mycket detaljer.

Jag hade turen att få en utbildning av Husqvarna när de hade kurs för återförsäljarna i Göteborg,då jag jobbar extra i en Husqvarnabutik.

Nu när man har börjat lära sig programmet mer tycker jag att 4D är så mycket bättre 3D.Men det tar tid att lära sig det.
broderiks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-17, 08:28   #9
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Jag är väldigt intresserad av att börja stygnsätta men blir ju rädd när jag läser detta, får nog fundera en gång till. Vad kostar ett 3D proff eller 4D?
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-17, 08:39   #10
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
Man kan ju lära av varandra

Ett bra tips är ju att gå ihop ett gäng som vill prova på, för alla har säkert lärt sig någonting
och så lär man utav varandra.

jag har en mentor här på sysidansom jag lärt mej massor av vi sitter framför varsin dator och då blir allt så enkelt, har man väl börjat förstå lite så rammlar det ner lite till...

och ärman då 5 som kan lite så kommer man hem o kan mycket mera o helt gratis..

jag tycker såklartatt det är tråkigt att säljarna mest har visa inför köp kunskaper, och inte håller utbildningar, för jag tror det är många som pådyvlas att köpa hela programserien utan att använda mer än en bråkdel, men det låter ju enkelt i affären såklart...
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-17, 10:14   #11
kaviar kaviar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 173
Åh vad jag känner igen mig!!

Jag köpte 3D för två år sedan, blev urbesviken för jag tyckte inte att det var värt pengarna. Förstår att stygnssättning är komplicerat, men lite mer hade det kunnat göra.

Så här lärde jag mig. Jag gick igenom "Tutorialsarna", sedan valde jag själv ett enkelt projekt och tragglade mig igenom det, hade gärna velat komma ett steg längre, men jag har inte tid. Vill också sy och inte bara traggla 3D :-)

Jag är lite kluven till om jag vill uppgradera till 4D, det är mycket pengar och för de pengarna kan jag köpa färdiga broderier.

Vill gärna köpa ny dator också, men är rädd att 3D inte fungerar på Windows Vista. Och kännner jag mig lurad igen......tycker att supporten från HQ/Pfaff är dålig. Vad jag hört så fungerar inte 3D med Vista.

Jag skulle gärna vilja göra något tillsammans och lära mig mer. Tex att vi ser ut ett projekt var och stöttar varandra i stygnsättning av det?
kaviar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-17, 10:22   #12
Winberg Winberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 247
Wink

Tycker också som du att de är mycket pengar för en uppgradering, men då tycker jag också att de skall vara värt den summan också. Håller med då kan man ju köpa broderier för den summan.
Visst hade de varit roligt att vi slår oss samman o kanske lär ut av varandra, eller träffas kanske. Kram Krain
Winberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-17, 18:22   #13
Millberg Millberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 22
Tack alla snälla för svar. Det är ju inte roligt, men det känns skönt att slippa känna att man inte är ensam om att vara "dum". Blir besviken på butikerna, jag menar ju inte att de ska lära mig detta gratis. Jag är ju beredd att betala för kurser i butikerna (det måste man ju, oftast med råge) Men i Uppsala har jag väntat i evigheter, men det är inte tillräckligt många som anmäler sig. Och i Västerås brukar de inte ha den här kursen. Blir lite förvånad, varför har de inte kurserna för bara en enda person om det behövs. Det måste ju löna sig i längden, ju mer vi lär oss, desto mer använder vi material , och därmed tjänar butikerna på det. Både i reda pengar, och med nöjda kunder. Jag är iaf nöjd med tjejerna på sysidan. Man får snabbt uppmuntrande ord, när man är lite less....kramar
Millberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-19, 19:22   #14
Millberg Millberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 22
Ska få lära mig stygnsätta

Blev så himla glad! Jenny på Symaskinsboden i Uppsala hörde av sig. Nu ska det bli kurs av inom snar framtid. Så passa på om ni bor i närheten av Uppsala.Det kändes som en bra julklapp, snart kan man använda sig fullt ut av programmet. Hoppas på att träffa nån av er på kursen. Och rosor till Symaskinsboden som gjorde mig till en nöjd Husqvarnaägare igen
Millberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-19, 20:15   #15
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Re: Åh vad jag känner igen mig!!

Citat:
kaviar skrev:

Vill gärna köpa ny dator också, men är rädd att 3D inte fungerar på Windows Vista. Och kännner jag mig lurad igen......tycker att supporten från HQ/Pfaff är dålig. Vad jag hört så fungerar inte 3D med Vista.
Precis där är jag nu!!!
Ny dator för att verkligen kunna lära mig mer. Och så det där förbaskade Vista....
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons