Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-06, 18:26   #1
annicka annicka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 12
tova i maskin

Jag skall sticka en väska som jag sedan skall tova i maskin. Någon som har bra förslag på garn som blir fina tovade. Undrar även hur stor krympmån man bör räkna med.
Mvh Annika
annicka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 19:33   #2
Avsl080403 Avsl080403 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 200
Hej Krympmånen beror på hur varmt du tvättar det.
Jag har anv, svenskt ullgarn, tror att det heter det, finns i olika tjocklekar.
Jag brukar rulla in delarna i lakan och knyter fast ex. smal reår, inte bara i änderna utan även lite här och där.Så tovar det inte ihops sig med sig själv...

Här är en jacka som jag har stickat stora stycken och sedan tvättat dem, klippt sedan ut dem som vanligt när man ska sy en jacka.
De randiga framstyckena tovade inte ihop sig lika mycket eftersom det är växtfärgat.
Jag kantade den med kläde.
Tänk på att "super wasch" stavningen är inte ok... de garnerna tovar inte ihop sig, eftersom de är behandlade.
Anne-Lii
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av Avsl080403 den 2007-12-06 klockan 19:43.
Avsl080403 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 19:39   #3
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Förutom temperatur så spelar friktion en stor roll när det gäller hur mycket det tovar ihop sig.

Jag maskintovade ett par stickade tofflor förra vintern, och i en 6-kilos tvättmaskin (stor trumma!) utan extra tvätt så krympte de inte särskilt mycket alls. Jag fick höja temperaturen till 60 grader (mönstret förelsog 40) och fylla trumman med gamla frottéhanddukar innan de blev lagom små...

Det roliga är att det bara är att fortsätta tills det blir bra... och skulle det dra ihop sig lite för mycket kan man sträcka i vått tillstånd.
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 20:05   #4
annicka annicka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 12
det kanske är en bra ide att tova först och sy ihop sedan för att få det bra. Om man stickar handtag blir dom hållbara som tovade?
Jag har aldrig tovat i maskin tidigare.
annicka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 21:51   #5
berliot berliot är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 15
Hej
Sist jag stickade ett par tofflor så tovade jag dem först, innan ihop syningen. Det gör jag aldrig om. Formen blev inte bra och det var jätte jobbigt att sy ihop dem. Nu tovar jag alltid efter ihop sättningen.

Jag börjar alltid med 40 grader med ett par jeans eller liknande, blir det inte tillräckligt så tvättar jag på 60.

Eskimå och tvåtrådigt vävgarn är mina favoritgarn att sticka i och sen tova.
berliot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 22:35   #6
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Jag håller med Berilot, sy i det tovade är inte roligt alls...och formen kan man dra till ganska bra för hand medans plagget/väskan är blöt.
Jag skulle dock, för säkerhets skull, gärna montera alla stycken med stickningen på samma ledd ifall de drar ihop sig olika på längden och på bredden.

Drops Eskimo är ett jättemysigt garn att sticka i, och lätt att tova för hand så jag tänker att det blir jättebra i maskin också. Lovikka från Järbro använde jag till mina tofflor.
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-07, 10:55   #7
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Det beror också på hur tätt du stickar.
Ju lösare stickning desto mer tovar det sig.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons