Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-02-26, 12:14   #1
zopp zopp är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 67
aknar ni täcksöm?

Hej!
Ska köpa en overlock men vet ej om jag ska satsa på en med täcksöm. Ni som inte har det, saknar ni det?
zopp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-26, 12:18   #2
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Jag har en utan och i dagsläget kan jag inte säga att jag saknar den. Jag använder mig av tvillingnål istället. Men å andra sidan har jag inte haft overlock så länge.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-26, 12:30   #3
eca eca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 221
Jag har overlockmaskin nr 2 nu, Husqylock 910, även denna utan täcksöm. En mycket bra och "användarvänlig" lätt-trädd maskin. Jag använder tvillingnål på vanliga symaskinen i stället för täcksöm.
eca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-26, 12:35   #4
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Jag saknar!

Jag använder mej av tvillingnål men skulle hellre ha täcksöm då kan man leka lite med trådfärger osv
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-26, 13:57   #5
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Det blir finare med täcksömmen än med tvillingnå på vanliga maskinen. På min maskin blir det liksom en ås mellan sömmarna, beror säkert på någon inställning. Men det var mest för att få täcksömmen som jag köpte en overlock, jag är kort och rund och får ofta fålla upp både längd och ärmar på tröjor.
Jag köpte min förra året och önskar jag hade köpt den långt tidigare, det är så enkelt att sy ihop saker också med den.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-26, 14:15   #6
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Om du har plats så kan di ju köpa en overlock utan täcksöm och t.ex en Janome cover pro som bara syr täcksöm.
Det hade nog jag gjort om jag skulle köpa ny overlock idag.
Själv har jag en Pfaff coverlock 4867 och jag drar mig för att ställa om maskinen till täcksöm. Egenligen är det inte svårt att ställa om maskinen men jag har liksom inte riktigt blivit vän med täcksömmen än (efter 3 år...)
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-26, 14:34   #7
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
På Pfaff 4862 som jag har är det lätt att ställa om till täcksöm. Den är också lätträdd, det är lättare att trä om den helt än att knyta ihop trådarna och dra dem genom trädspänning och alla "hakar" som de ska igenom. Jag är förvånad att det är så lätt att trä den, har alltid hört att det är bökigt att trä overlockar och att det bara är Janomes luftträdda som är lätträdd.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-26, 15:18   #8
zopp zopp är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 67
OK. Det låter ju som om man klarar sig på en vanlig overlock till att börja med. Hur är Brothers billiga overlock i detta syfte? Nån som har någon erfarenhet?
zopp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-26, 15:23   #9
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Citat:
Anna-Karin skrev:
Om du har plats så kan di ju köpa en overlock utan täcksöm och t.ex en Janome cover pro som bara syr täcksöm.
Det hade nog jag gjort om jag skulle köpa ny overlock idag.
Blir det inte dyrare att köpa två maskiner än en?
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-26, 16:01   #10
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Jag har en overlock utan coverlock, och jag klarar mig bra med den. Visst, ibland skulle det vara praktiskt att ha coverlock, men eftersom det skulle kostat dubbelt så mycket (Husqvarna 905 resp 936) så tyckte jag inte det var värt det. Eventuellt kommer jag i framtiden att komplettera med en coverlocker.

Citat:
Ann-Marie skrev:
Blir det inte dyrare att köpa två maskiner än en?
De priser jag kollade på innebar ungefär samma kostnad som att köpa en kombimaskin. Och ärligt talat kan jag nog tycka att det är värt att betala lite mer eftersom åtminstone jag kan tycka att det vore praktiskt med 2 separata maskiner.
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-26, 18:05   #11
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Min pfaff kostade nästan 10 000. Men eftersom jag har dåligt med utrymme så är det mer praktiskt för mig med en maskin, men jag syr inte så mycket heller. Gjorde jag det skulle det kanske vara värt att ha två. Huskvarnas stora blev jag avrådd från att köpa av två som haft den, tydligen väldigt omständig att bygga om.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons