Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-11-10, 21:31   #1
emmatrollet emmatrollet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 68
Fler overlocktips!

Nu har jag blivit lite mer vän med min overlock men jag har fortfarande lite problem med vissa sömmar, så jag behöver lite mer sömnadstips!
När man syr runt tex ett ärmslut (alltså helt runt), hur får man det snyggt där man börjar och slutar? Det är svårt att få det helt runt tycker jag.
Sen undrar jag hur ni gör när ni fållar tex en trikåtröja (ni som inte har täcksöm). Kantar ni med overlock först och syr raksöm på symaskinen sen, eller tvärt om? När jag kantar först så är det svårt att få maxad precision (på avigsidan av plagget) tycker jag.
Sen har jag försökt att låta bli att nåla, alternativt nålar längre in, men det är svårt vid tex ärmhål.
Fast som sagt var så blir jag bättre och bättre. Snart känns väl overlocken som min symaskin (hoppas jag!!!). Snygga sömmar blir det i alla fall.
emmatrollet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-11, 06:39   #2
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Hej !
Jag tror du menar när du sytt runt och möter sömmen där du började. Sy helt enkelt en bit uppepå din egen söm 3-4cm styr sen ut, låt en svans bildas son du sen knyter..
Fåll: kanta med overlocken, vik och pressa fållen noga.
I trikå: sy med tvillingnål från rätsidan du kan känna var ovellocksömmen finns det är där du skall sy. Känns det inte får du helt enkelt styra efter stygnplåten på symaskinen som ofta har 1/2 cm ränder. I vävda tyger där du använder raksöm till fållen kan du sy från avigsidan. Förutsatt att din maskin syr fint på baksidan. /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-11, 08:44   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
När du ska sy en söm som går ett helt varv så syr du omlott en liten bit. Styr sedan ganska rvärt ut. Om det är en söm som inte repar upp sig så lätt så kan man bara klippa av längs kanten. Om sömen lätt reparsig så får man antingen göra en knut eller så stoppar man in tyget, utan att klippa av sömmen man sytt utanför, under pressarfoten igen så att man syr över det men presis sytt igen.

När du ska fålla en trikåtröja på vanlig symaskin ska du absolut inte använda en vanlig raksöm. Sömen kan spricka eftersom den inte är elastisk. Använd i stället en tvillingnål, vanligamaskinens overlocksöm eller tre stegs sicksack.

Om du vill fålla på en overlock utan täcksöm så kan du använda dig av flatlocksömmen. Du viker tyget i tre lager (se bild). och syr sedan med halva pressarfoten utanför tyget. Sedan viker du ner fållen och drar försiktigt så att sömmen blir slät mot tyget. Genom att vika tyget på olika sätt kan man välja om man vill ha ovansida eller undersidan av sömmen på rät eller avig sidan (se bild).

Lycka till!
Bifogade bilder
 
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-11, 18:57   #4
emmatrollet emmatrollet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 68
Åh, tack, tack tack för alla fina tips! Jag har inte hunnit prova dem än (och mannen och jag ska ha lite myskväll nu när det är fredag) men det kommer alldeles säkert att gå bättre!
emmatrollet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-11, 20:19   #5
KarinA KarinA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 86
Ett annat tips är att man inte syr sömmarna i samma ordning som med en raksöm i vanlig symaskin. Exempel på en t-shirt: Sy först axelsömmarna, sedan syr du fast ärmen i fram- och bakstycket(ärmen ska inte vara sydd i sömmen som går längsmed armen ännu) och sist sidsömmen inklusive längsmed armen. Då blir det ingen cirkel att sy. Fålla sedan enligt Alvans förklaring. På bebiskläder så fållar man ibland innan man syr sidsömmen.
Kram K
KarinA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-12, 13:11   #6
Mariamia Mariamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 94
Hej
När jag ska sy helt runt så brukar jag börja med att klippa ur tyget, några centimeter, precis där jag ska börja sy. Och sen när jag kommit runt så brukar jag koppla ur kniven (med tyget fortfarande i maskinen, jag stänger alltså av maskinen innan jag kopplar ur den) och syr sedan färdigt runt omkring och styr ganska tvärt ut. Om man har kvar kniven är det så lätt att klippa av trådarna man sydde i början av cirkeln tycker jag.
Maria
Mariamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-06, 00:56   #7
annano annano är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 30
Ett tips för ärmar

Hej Emma!

När jag skall sy ärmar med mycket "hållning"... d v a då jag vill ha en snygg form på ärmkullen (typ "snygg-blus") brukar jag börja med att tråckla ihop ärmen med livdelen...

Tråckla med relativt stora/långa stygn i avvikande färg.

Detta kräver dock en del förarbete... Fördelen är dock att man kan prova av plagget ordentligt innan man syr... (det är inte skoj att sprätta i overlocksöm)... Dessutom är det lättare att få en söm som är lika på båda ärmarna eftersom man syr efter den tråcklade sömmen ... och du slipper förstöra kniven med "kvarglömda nålar".

Mycket nytta och nöje med din overlock!

=) från Anna

Senast redigerad av annano den 2005-12-06 klockan 00:58.
annano är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-06, 01:06   #8
annano annano är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 30
Rullfåll ... kan man göra mycket skoj med!

Rullfåll... har för mig blivit ovärderligt!

Denna söm använder jag när jag syr scarves och halsdukar... helst i ett väldigt elastiskt material... jättekul och snyggt, fort går det också!

Har också använt rullfåll i halsringningar... det är lite svårare att få ett snyggt resultat... men det går det med! Kan vara ett sätt att piffa upp en tråkig top!

Som volang kring kuddar är den också oslagbar... tycker i alla fall jag!

Har även använt rullfåll som avslut på byxben... med mycket bra resultat... Likaså i ärmar och som avslut på livdelar...

Experimentera och lek gärna med brodyrtråd och garn!

Lycka till!
annano är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-06, 07:22   #9
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Tips!
Rullfåll blir jättefint i töjbar trikå.
Om du sammtidigt som du rullfållar töjer ut trikån. Det blir vågigt jättesnyggt./Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 10:20   #10
emmatrollet emmatrollet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 68
Jag vill VERKLIGEN TACKA för alla bra tips! Det går mycket lättare att sy, och det är dessutom roligare! Men det är verkligen ett lite annat "tänk" än att sy på symaskin, och det tar en tid att bli van märker jag.
emmatrollet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-15, 14:18   #11
CAR0LINE CAR0LINE är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 82
Hejsan alla, kul att läsa alla dessa tips

Dock får jag verkligen inte till det här med flatlock, trots Alvans mycket logiska bild.

Jag har en Babylock och instruktionsboken är lite väl fattig gällande flatlocken enligt min mening.

Problemet är att jag inte kan "dra isär" tygerna så att sömmen verkligen blir platt. Har provat lite olika inställningar och sömsmåner, men inget verkar hjälpa. Jag har provat med tretrådig- och tvåtrådig. Jag har provat med vänster nål och med höger nål. Snart ger jag upp för ikväll
CAR0LINE är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons