Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-10-04, 10:01   #1
bubbelpop bubbelpop är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 29
Unhappy Hur har man råd att sy? Inköp av tyger..

Efter en ganska lång sytorka har jag kommit igång med sömnaden igen och jag köpte för några veckor sedan en overlockmaskin. Så långt allt väl men hur ska man ha råd med alla tyger man vill ha? Jag har en liten enkel plan om att sy upp lite mössor och sälja på exempelvis en loppmarknad men jag måste ju köpa in tygerna först. Sydde en mössa igår av en bit trikå från Jonic textilimport men den blev jättestor, troligtvis pga att trikån inte höll så bra kvalitet och så vill jag inte ha det. Jag har god erfarenhet av S&S men jag undrar om det finns mer tyg på nätet som är både bra och hyfsat billigt? Var hittar jag prisvärd mönstrad och enfärgad trikå som passar till att sy mössor?

Tacksam för svar.
bubbelpop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-04, 10:17   #2
lenmargret lenmargret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 108
Ja, Du, det kinesiska ordspråket "allt börjar med ett steg, oavsett hur lång väg man har att gå" tänker jag på. Det är väl få av oss som har råd att köpa allt tyg vi vill ha, man får prioritera och vara lite klurig. Loppisar brukar vara mycket givande som sagts här tidigare. Har Du känningar utanför landet finns ju mycket där att inhandla till humana priser. Planerar Du att starta något eget, kan Du ju kontakta Almia ex. Banken kan ju oxå kanske hjälpa till om det är startbidrag du söker. Lite svårt att ge exakta råd. Men, som sagt, allting har en början.
Lycka till!
lenmargret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-04, 10:47   #3
Alissa Alissa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 153
Ja, som Lenmargret säger så får man ta det i mindre etapper.

Om du inte har tänkt blanda in andra får du börja i liten skala.
Om du börjar med att tex köpa tre meter tyg i bra kvalité får du betala runt 200:-/ meter, alltså ca 600:-
Syr du mössor av det så får du väl ut ca 6-7 mössor per meter beroende på storlek, dvs ca 20 mössor på dina tre meter tyg.
Du säljer dem för, vad ska vi säga, runt 130-150:-/ st. Säger vi 130:- blir slutsumman 2600:-.
En vinst på 2000:- alltså, som du kan köpa nya tyger för.

Visst, du kan inte köpa alla tyger du vill på en gång (men kan man nånsin det?), men ganska fort får man ändå ett litet tyglager.

Lycka till.
Alissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-04, 11:12   #4
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Sen ändras ens tycke och smak under åren.... Hur många av oss har inte hyllvärmare där hemma som vi blev SÅÅÅÅÅ förtjusta i en gång i tiden men som vi idag inte har en aning om vad vi ska göra av det. Det är bättre att köpa lite efter hand och som bubbelpop skrev - köp, sy, sälj och jobba upp dig efter hand.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-04, 15:44   #5
xlin xlin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 27
Om du kan tänka dig att köpa småbitar och bara sy några få mössor av ett visst tyg kan du ju hitta stuvar i affärerna.
Köpte idag en stuvbit i fleece som kan bli två mössor eller en mössa och två vantar. Den kostade 6 kronor.
Man får leta lite.
Kan du sen sälja det du syr så får du in pengar och kan köpa mer.
xlin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-04, 18:43   #6
lövkillen lövkillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 231
Titta om du hittar nåt här :

http://www.skapamer.se/tyger/tyger-for-kladesplagg
lövkillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-04, 19:18   #7
LisaRoos LisaRoos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 145
Jag tror inte man får 120:- - 150:- för en trikåmössa på en loppmarknad, Har sett dom som säljer mössa och halsduk för under 100-lappen.Kolla lite på hur mycket det ligger ute på nätet.
LisaRoos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-04, 19:34   #8
bubbelpop bubbelpop är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 29
Tack för alla svar!

Det är sant som ni säger att man får börja i liten skala. Jag har bestämt att jag ska stå på loppmarknad i slutet av oktober och då försöka sälja några mössor och babyvantar, tillsammans med lite bråte då såklart. Tror jag tar max 100 kr för mössorna. Jag säljer dem hellre för lite lägre summa än att inte sälja alls. Huvudsaken är att jag får en liten vinst.

Återigen, tack för era svar!
bubbelpop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-05, 16:39   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag måste varna om loppis det är fel marknad att sälja eget tillverkade saker. Sålde på Kommersen i gbg 2 ggr, och folk var mycket snåla med att betala, helt bra kläder vill de inte betala mer än 5-10kr/stycket för. Sålde några kläder jag sytt själv (allt jämförbart med proffsnivå) men nej där fick jag inte mycket mer än så, i bästa fall 20 kr men INTE mer.
Dyrare saker förblev osålda.

Så om man vill spara sig själv och inte bli så ledsen sälj inte på loppis såvida man inte ska sälja grejer man verkligen inte bryr sig om och vill bli av med. (ungefär sådant man kan tänka sig skänka bort) Så slipper man känna sig ledsen när man kommit hem.

På marknader av knallemarknadtyp kan man nog ta högre pris för där förväntar folk att det är nytt och inte beg.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons