Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-03-29, 13:58   #1
jossebell jossebell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 121
Question Kyppelgarn?

Jag har läst att man ska använda uteslutande lingarn vid knyppling.
Sedan har jag läst att man kan använda knapphålssilke. Så vad säger ni? Vad kan man knyppla med egentligen?
jossebell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-30, 23:52   #2
Ann-Sofie_G Ann-Sofie_G är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 18
Smile

Hej

Är själv inte så hemma på knyppling men vad jag förstått så kan du använda precis vad som helst du vill. Det är bara beroende på vad du vill göra och hur du vill att det ska se ut.
Det är klart att om du vill knyppla en traditionell spets så är väl lingarn det första du tänker på men...
Se tex på Gavia Lace där förutom lingarn det finns bomulllsgarn, silke och metalltråd.
Så släpp fantasin lös.
Ann-Sofie_G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-31, 13:26   #3
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Traditionell knyppling i Sverige använde mest lingarn, i andra länder var bomull vanligt.

Men valet av material beror ju på vad resultatet ska användas till. Man kan knyppla med rep, metalltråd, ull, lin, silke mm.
Dagens kreativa knyppling är öppen för mycket. Det finns massor av ideer, konferenser och material i Danmark.

För en kurs i formgivning skulle slutuppgiften skapas med användning av både knyppling och broderi. Jag gjorde en 3-dimensionell vilstol som knypplade med koppartråd i en ram av kraftig ståltråd. För broderidelen använde jag syntetisk guldtråd. Jättekul att arbeta med!
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-01, 19:24   #4
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
jag har just knypplat spets till handledsvärmare i Baby Alpacka Lace (Dropsgarn) och sen plockat upp efter kanten och stickat själva mudden. Du kan knyppla i precis vad du vill, tycker du om det så är det OK.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-02, 20:04   #5
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Jag har bara knypplat spetsar med mönster från vadstena knyppling och där står det ju vilket garn man ska ha i beskrivningen, exempelvis lin 120/2 och då kan man ju inte ta knapphålssilke som är 5 gånger så tjockt. Det är ju samma princip som när man stickar, man måste ju ta samma grovlek på garnet som i beskrivningen såvida man inte gör egna beskrivningar. Spetsar som "udd och stad" är ju så enkla så där har jag ritat "eget mönster" nån gång och låtit elever knyppla med tjockare vävgarn.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-02, 21:45   #6
jossebell jossebell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 121
Ahh ni tänker så :)

Ja tänk vad jag tänker fort men fel ibland. Det är ju självklart så att jag behöver ta hänsyn till den rekommenderade tjockleken. Jag tar och lånar några böcker på biblo så blir jag säkert lite klokare.

Citat:
oliva skrev: Visa inlägg
Jag har bara knypplat spetsar med mönster från vadstena knyppling och där står det ju vilket garn man ska ha i beskrivningen, exempelvis lin 120/2 och då kan man ju inte ta knapphålssilke som är 5 gånger så tjockt. Det är ju samma princip som när man stickar, man måste ju ta samma grovlek på garnet som i beskrivningen såvida man inte gör egna beskrivningar. Spetsar som "udd och stad" är ju så enkla så där har jag ritat "eget mönster" nån gång och låtit elever knyppla med tjockare vävgarn.
jossebell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-03, 13:07   #7
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Svärmor knypplade Färilaspetsen (tror jag den hette) i tunnare hemspunnet lingarn än vad Svenska Spetsar rekommenderade och den blev mycket skirare och finare i det garnet än vad det skulle vara. Så ibland får man prova sig fram.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-03, 19:47   #8
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
När jag lärde mig knyppla efter Sally Johanssons kursmaterial krävde en uppgift att man skulle ha lin 200, som var omöjligt att få tag i. Jag hade lin 120 och fick sticka upp en egen mönsterpapp. Det gick jättebra.
Det finns andra typer av spets där man bara sätter nålar i kanten. Kanske är man friare att arbeta efter sitt eget huvud då?
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-03, 20:11   #9
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
I tidningen Burda, för flera år sen, visade de hur de ritade upp konturerna av en ros och sen knypplade den, i vilken teknik man ville ha och vilket garn man ville ha. Man utgick från mitten och knypplade runt runt i vidare cirklar och knypplade ihop dem i kanterna så den höll ihop. Då kan man prova sig fram vilken storlek och vilket garn som passar bäst ihop. Jag har inte provat det än, glömt bort att jag har den.
Jag köpte lingarn 300 på Knyppelboden i Gamla Linköping för många år sen men jag använde det aldrig för det var så tunt. Jag provade att knyppla i tunt garn när jag gick i Vadstena en sommar men det var hemskt att montera den på tunt linne och sen har jag provat Honiton men jag håller mig till de lite grövre garnerna. Genom någon knyppeltidning fick jag någon slags "schema" över vilka garner och nålavstånd som passade ihop. Men det är ju bara att prova, tycke och smak är olika.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-06, 08:17   #10
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag har faktiskt knypplat med ullgarn, ett gardinomtag
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons