Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-05-07, 15:13   #1
Angela Angela är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 2
Söm för elastiska tyger

Jag har precis köpt min första symaskin, säkerligen ingen bra sådan, men den funkar att sy med. Coline 760 heter den och införskaffades på Claes Olsson.
Nu till min fråga...
Vilken söm ska man använda när man ska sy i elastiska tyger, exempelvis jersey. Jag vill sy lite t-shirts och toppar men det står inte i instruktionen om hur sömmen ska se ut eller vilken inställning man ska ha.

Finns det någon vänlig själ som har en bild eller liknande så jag vet hur sömmen ska se ut. Kanske har någon lite enkla tips?

För övrigt så har jag sytt för första gången i dag och det blev ett fint örngott till mina soffkuddar!

Tack på förhand
Angela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-07, 15:59   #2
winterros winterros är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 97
Vad kul med ny symaskin. Den behöver ju inte vara världens proffsigaste för att det ska funka att sy med den.

Finns olika elastiska sömmar. Antingen kan du använda en minimal sick-sack. Eller, den som jag använder flitigt, en söm som syr två rakstygn och sen ett snett nedåt åt sidan. På maskinen ser den ut som ett rakt streck med sneda streck utåt/nedåt. Borde finnas även på din.

hoppas det blev lite klarare av det jag skrev.

Lycka till!
winterros är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-07, 17:49   #3
outi outi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 42
Titta i din instruktionsbok om det står något om hur du ställer in elastisk raksöm. Den är användbar om du tänker pressa isär sömsmånerna.

Annars kan du använda en söm som kallas bindsöm. Bindsöm både syr ihop och kastar över på samma gång. Det är smidigt och sömnaden går snabbare.

Hoppas du får mycket skoj med din nya symaskin!
outi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-07, 18:07   #4
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Jag brukar använda elastisk raksöm (blir en 3-dubbel söm) eller fusk-overlock (se nästan ut som overlock). För snygga kantstickningar använder man med fördel en tvillingnål.
Lycka till!
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons