Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-08-03, 15:38   #1
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Question Frihandskviltning på symaskinen

Jag har en enkel symaskin som jag är mycket nöjd med. Nu skulle jag vilja prova frihandskviltning och upptäcker att maskinen (en AEG 790) inte har någon Quilt-fot och jag hittar inga sådana på AEGs hemsida heller så antagligen finns de inte till maskinen.

Vad är egentligen skillnaden mellan en vanlig pressarfot och en quiltfot, alltså inte hur de ser ut utan funktionen?
Någon som provat och lyckats kvilta med en vanlig fot?
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 17:05   #2
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
pressarfot

http://www.nancysnotions.com/categor...Picks&page=all

Här kan du köpa Darning Foot och Big Foot. Passar de symaskiner som har low shank. Du behöver inte köpa originalfötter.
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 18:34   #3
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Är det en sån billig maskin från Elgiganten, Rusta eller Lidl, kan det vara svårt att hitta tillbehör
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 21:04   #4
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Om jag förstår begreppen rätt så har min maskin INTE low shank utan "snap-on". Maskinen är mycket riktigt från Elgiganten.

Vad är det quilt-foten gör som är så speciellt?

Jag har förstått att en "walking-foot" (som jag ju alltså inte heller har) ser till att tygen matas fram lika mycket ovan som under, men jag förstår inte riktigt vad quilt-fot för frihandskviltning gör.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 22:25   #5
asa1970 asa1970 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 349
Den ska bara se till att tyget inte fasnar i maskinen ,kan man säga.
Du måste se till att matartänderna sänks ner . För när du frihandsquiltar så ska maskinen inte mata något tyg , utan det är du som matar tyget i de olika mönstrena du vill ha.
Quiltfoten ser till att skydda nålen och är mycket mindre än en vanlig fot så att du ser vad du gör för mönster.
En sida som visar många olika mönster och hur man gör.
http://freemotionquilting.blogspot.s...label/Beginner
Lycka till!
Asa
asa1970 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 22:58   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det är en av nackdelarna att köpa en billig varuhusmaskin. Köper man t ex istället en billig brother eller janome så finns det massor av tillbehör att köpa till, tillbehör som passar även om byter upp sig till dyrare maskiner. Snäppfötterna passar till i stort sett alla modellerna och och dom man skruvar fast passar om shank höjden är samma.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-04, 10:15   #7
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
Pressarfot

Har du bara snapon? Finns det inte en skruv till vánster strax ovanför snap-on? ( om du skruvar av den kan du fästa vilken pressarfot du vill , med lowshank
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-04, 16:22   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag ska försöka svara lite på din fråga om pressarfötter.
Qulting foten kan du sy åt alla håll med. När man frihandsquiltar tar man bort natningen (fäller ned matartänderna). En vanlig symaskinfot syr du rakt fram med.
Walkning foten är suverän när det gäller att sy tyg i många lager ofta av olika kvaliteter. Walkning foten lägger man pinnen på foten över skruven där du fäster nålen. Walkning foten har en övermatning som gör att tyglagren inte skutes åt sidan när man syr. Toppen när man syr tyg, vadd och undertyg. Detta gör man innan man börja frihandquilta. Med en vanlig pressarfot är det svårt att få lagren att följas åt.
Walkingfoten är bra till mycket annat än quiltning. Jättebra när man syr långa sömmar tyg fållar gardiner gör att fållen inte drar sig.


När det gäller pressarfötter, har man rätt pressarfot för jobbet, så är det lätt att lyckas. Pressarfoten gör upp 80-90% av jobbet.

Pressarfötter till bra pris till dom vanligast symaskinmärkerna hittar du på ebay. Det finns flera ebay-butiker som är mycket seriösa. Priset brukar bli med porto ca hälften av vad det kostar här. Och det brukar ta drygt en vecka. Har skickat efter mycket pressarfötter och aldrig behövt betala tull. (Mina beställningar brukar ligga runt 300-400 kr.)

Jag tror jag har sett någon som frihandsquitat utan pressarfot, på youtube. Men är inte helt hundra på det. Men då gäller det att hålla fingrarna i styr, för det finns inget skydd mot nålen.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons