Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-10-12, 12:15   #1
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Märka mina egensydda kläder?

Får man märka sina egna kläder med t.ex. Made by XXX design?

Då menar jag saker som jag sytt upp men jag kanske inte alltid har ritat mönstret? Men vissa mönster är ju omöjliga att "göra om"? Standardmönster-det är tyget och hur jag dekorerar som gör det till mitt...tycker jag. Hur är det?

Måste det då stå Handmade....?

Måste man kolla om ngn annan har samma namn som man tänkt sig? Och hur gör man det?

Tänkte inte starta eget precis nu men jag vill reka lite om intresse finns, och då vill jag gärna märka mina grejer.

Så, många frågor! Någon som vet några svar?
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 18:09   #2
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Gällande det här om någon annan har samma märke/namn på sina grejor....

Om du har tänkt att kommersiellt sälja dina alster så gör du mycket klokt i att forska lite innan du väljer namn. Dels så är det ju jättetråkigt att behöva byta men det är ännu tråkigare att hamna i en eventuell tvist med någon som redan etablerat "ditt" namn.

Kan inte tänka mig att man strider mot någon regel om man sätter sitt namn i ett plagg av standardmodell. Det går inte att skydda en design som någon annan med lätthet skulle ha kommit på. Det måste finnas något unikt i utförandet som gör att det skiljer sig från befintliga modeller. Ta t.ex. en vanligt t-shirt - inget unikt i designen, om du förstår vad jag menar.

LYCKA TILL!!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-14, 20:34   #3
Maina Maina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 42
Smile

Det finns en sajt som heter minanamnband och är billiga. Själv beställde jag mina från nilörngruppen (finare handsydda).

Made by XXX är inga problem om det är ditt eget namn, annars bör du kolla upp det på bolagsverket eller prv. Om t ex t-shirten är köpt av annat företag så står ju deras uppgifter där. Det beror helt vilken typ av produkt det gäller.

Testa även att googla ditt namn. Men om du säljer kommersiellt måste du vara säker och inte minst varumärkesskydda ditt namn i de kategorier du vill verka inom.
Maina är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons