Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-06-20, 21:16   #1
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Question Hamra i öljetter?

Jag är nästan klar med min första korsett nu, det är bara en detalj kvar, öljetterna. Och jag lyckas inte med det. Jag har googlat, sökt här och haft sönder x antal öljetter utan att ens komma i närheten av att få ihop dem. Finns det någon vänlig själ som kan förklara för mig hur jag ska göra?

Jag har öljetter med bricka, dvs två delar. Ena delen har ett ”rör” i mitten, den andra är platt, med en skåra i mitten av ringen. Till det har jag fått en rund plastskiva, en ”metallpinne” på 2 cm, en rund klump med en platt sida med ett hål i och en sida med en utstickande pinne och ytterligare en liknande grej, fast med en kort pigg istället för hålet. Dock ingen instruktion. Några av de här verktygen är antagligen för en öljettång och några för att slå i för hand med hammare (som jag tänkt göra).

Hur gör man för att få öljetterna att fastna och inte slå sönder dem innan?
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-20, 21:54   #2
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag har nu en del bra verktyg men så här kan du göra:
Använd en syl för att göra hål i korsetten. Gör hållet från avigsidan och se om du kan trä på öljetten på sylen så att den glider in i hålet när du drar tillbaka sylen.
Lägg plagget med öljettens platta sida ner mot plattan och lägg brickan ovanpå. Den skålade sidan ska vara uppåt (tänk dig att du ska kunna lägga jordnötter i brickan)
Ta "stången" med den formade änden sätt den över öljetten och banka försiktigt tills öljetten krökt ut sig och lagt sig över brickan.

Har du känningar med metallsvarv låter du dem svarva till verktyget du fått så det passar i en PRYMs öljett-tång. Hela biten ska vara 10mm lång. Änden som ska sitta i tången ska vara 5mm diameter och 5mm lång.

Stansa aldrig hål i tyget för öljetterna!!!!!!!!!!!
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-20, 22:02   #3
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Tack så jättemycket för svaret. Nu blir det till att försöka igen imorgon bitti. Trötthet ihop med hammare fungerar sällan bra.

Och nej, jag har inte ens tillgång till hålstansare, eller vad det nu heter. Istället har jag hela tiden använt en strumpsticka, även till planchett knopparna och fästet.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-20, 22:10   #4
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Det kan löna sig att leta syl.
Var försiktig och prova på tygbitar.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-22, 19:30   #5
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag ska se till att införskaffa en sådan. Även om korsetten är klar (jättenöjd för att vara den första) så kan det ändå vara bra att ha med tanke på hur många fler öljetter jag lär slå i den kommande tiden.

Tack för all hjälp.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-22, 19:45   #6
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag har bankat ...........


usch!
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons