Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-11-05, 12:40   #1
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Konstruera mönster kring bysten

Jag håller på att konstruera ett ob-mönster för en korsett i lack och skulle behöva lite råd.

Modellen ska vara rätt urringad och lyfta bysten för att skapa en fin urringning. Jag är för lat för att ge mig på kupor ännu, förutom att jag tvivlar på att det ger önskad effekt med en relativt liten byst (70C).

Eftersom kupor är uteslutet är frågan nu kring hur jag ska konstruera delen över bysten för att få önskat resultat. Vad är fördelen respektive nackdelen med kilar? Bör jag satsa på att göra utrymmet litet så att bysten trycks mot kroppen, uppåt, eller mer uställt så att det hela lyfts uppåt/utåt? Vad är säkrast för att undvika små olyckor med saker som inte stannar där de borde vara?
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-06, 11:03   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Varning för långt svar...

Jag har samma storlek som du och har konstruerat ett eget ob-mönster. Jag gjorde precis som som med dom flesta andra mönster jag konstruerar.

Jag började med att bestämma mig för hur jag ville att den färdiga korsetten skulla se ut (placera ut sömmarna, forma kanterna och bestämma exakt hur högt den skulle gå och så vidare) och sen gjorde jag ett "statiskt" mönster efter mina mått. Ta en bra behå på dig när du tar måtten så blir det lättare sen.

Mitt mönster har inga kilar, utan består av sex delar på varje sida om mitten.
För enkelhetens skull så nummererar jag delarna från mittfram till mitt bak 1-6. Sömmen mellan 1 och 2 går rakt över bröstets högsta punkt och det är där jag gjorde mest ändringar för att det skulle sitta som det ska, men även en del mellan 2 och 3.

När man har ett mönster till något som borde sitta som ett "skal" på dig, men inte forma något så börjar du anpassa det. Om du vill kan du sy upp en provmodell redan här, för att se vad som behöver ändras. Men jag fuskade och antog glatt att det stämde.

Sen börjar man helt enkelt att ta bort lite vidd åt gången i midjan och försöker fördela det så att vidden försvinner där den ska. Jag tar till exempel bort gansa mycket fram och i sidorna, men inte så mycket bak. Sen börjar man forma partiet över bysten. Här ska man inte ta bort lika mycket som i midjan. Jag behövde ta bort en del vidd i del 2's framkant och flytta upp bröstets högsta punkt lite.
Kolla också så att du har plats nog över bröstkorgen. Har du väldigt stumma revben kan det hända att du inte kan snöra in tillräckligt för att få en slät linje, utan du kan få kompromissa lite med att antingen ta in mindre i midjan eller forma om frösten lite för att ge en snygg kurva.
När du är helt nöjd med alla mått så snyggar du till mönsterdelarna så att kanterna blir jämna och fina och kollar så att alla delar stämmer med varandra. Rita även ut tygets trådriktning på delarna och nummerera dom eller märk dom på något annat sätt så du vet vad som är vad sen.

Korsetterna jag syr efter det mönstret får en väldigt slät jämn kurva och håller brösten bra på plats. Ser man bara till att korsettens framkant inte slutar för långt ner över brösten så är det ingen riska att något trillar ut. Precis mitt fram kan man fortfarande låta den sluta ganska lågt om man vill undvika att den syns i urringingen på plagget man bär över eller så.

Kilar har jag aldrig sytt en krosett med, men däremot medeltidskläder och dom håller också brösten bra på plats, även om kilen i det här fallet sitter i sidsömmen och inte över själva bröstet, men det går säkert att konstruera bra mönster med den metoden också. Rent spontatn undrar jag om det inte blir lite svårare att lyfta bröstet utan att platta till det för mycket med den metoden. Men prova, vetja!
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 21:52   #3
Dew Dew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 71
Jag har sytt en korsett med kilar.
Det funkar bra, men dock ska du tänka på att det blir stor påfrestning vid kilens spets (som man inte kan göra helt spetsig). Det är bra att förstärka genom att sy på en bit tyg i en typ triangelform, eller brodera en fluga eller liknande.
Dew är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons