Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Vävning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-03-09, 10:58   #1
Rostok Rostok är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 35
Viken sked till förskedning + fråga om solv

Hej, här kommer fler nybörjarfrågor. Vilken sked bör/kan jag använda när jag förskedar, för att dra på varpen, till en varp som är varpad med 2 trådar, i Nialin 22/2, 10 m lång. Den ska vävas i sked 60/10 med 1 tr i solv och 2 i rör?

De skedar jag har är 35/10, 50/10 samt 60/10. Kan jag förskeda i den glesaste av dem? Något speciellt att tänka på då, så jag får rätt bredd?

Jag har för lite solv till några av de varpflätor jag har skaffat. Jag tänker då på min Lill-Stina och/eller Victoria. De har solv i syntetiskt material. Kan jag bara komplettera med dem som fattas eller måste jag köpa helt nya solv till hela väven? Solv är ju hemskt dyrt. Vad jag förstår så funkar samma solv till båda vävstolarna, kan jag ev ta från den ena och använda till den andra också?

Måste bara få tillägga att det nu kliar riktigt i fingrarna på att kunna sätta igång. Har i stort sett allt material hemma nu för att börja.
Rostok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-09, 12:05   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Du kan mycket väl använda en glesare sked när Du förskedar.

Har Du likadana solv i bägge vävstolarna är det bara att flytta mellan.
Solv är bra att ha hemma, köp några buntar av den i polyester
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-09, 13:27   #3
Rostok Rostok är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 35
Tack för ditt snabba svar.Det enklaste hade ju varit att skeda i samma som det ska vävas med, men det står i Stora Vävboken att man INTE ska förskeda i en sked tätare än 50/10. Jag har lite lust att göra det i 60/10 men det kanske är dumt, jag vill ju inte förstöra varpen?

Jag har räknat ut att om jag använder sked 35/10 så skedar jag i varje rör, men hoppar över vart 7 rör, så ska det stämma.

Jag ser nu att jag det är bomullssolv i Lillstina, men då den aldrig är vävd med (och enligt bl a Vävbutiken.se så är det samma solv man har till båda vävstolarna), så borde det funka med polyestersolv ändå, tycker jag. Jag ska väva med 712 trådar med 2 av mina varpflätor i den, och jag har 620 st i bomull, så då kanske det ändå funkar att bara köpa 100 till, eller ev flytta över från min Victoria (beroende på om jag hunnit färdigt med den varpen som tar alla solv).

Att jag är så snål med solven gällande dessa vävstolar är att jag idag har hämtat hem en stor Glimåkra Standard också, och till den behöver jag köpa helt nya solv, vilket ju blir en hel del.

Jag återkommer säkert med fler frågor, känner mig som helt nybörjare, jag har nämligen aldrig gått en vävkurs eller så, utan är helt självlärt efter Stora Vävboken. Men har tidigare vävt i egen vävstol, för ca 30 år sedan. Bara enklare vävning, med 4 skaft och utan lattor (det gick bra ändå, fick fint skäl).
Rostok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-09, 13:33   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Stora vävboken är mer eller mindre som "en bibel"
Där står allt man behöver veta.

Det spelar ingen roll vilken vävstol man har, det går använda både polyestersolv som bomulls-solv.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-09, 13:37   #5
Rostok Rostok är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 35
Hej igen, ja, jag förstår att man kan använda vilket som, det jag funderar är om man kan blanda dem i samma väv, och ex ha 150 solv i bomull + 50 i polyester på samma skaft, eller bör man hellre ha ett av skaften helt i polyester och de andra i bomull (som exempel om man kan blanda)?

Det de har gemensamt för båda mina små vävstolar är att solven lär vara i samma storlek.
Rostok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-09, 13:42   #6
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det är sällan polyestersolv och bomulls-solven är exakt lika långa.
Så för att få ett så bra skäl som möjligt så skulle jag använda enbart polyestersolv.

Men testa att ha en sort på ett skaft.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-09, 14:06   #7
Rostok Rostok är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 35
Tack, då gör jag det, om det inte går så får jag väl solva om, men det är ju inte hela världen.
Rostok är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons