Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-03-01, 21:12   #1
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Lätthanterlig och tålig symaskin till svärmor

Hej alla!

Min svärmors gamla symaskin kom hem från reparatören idag och gick inte att laga. Jag tror att den är en Singer (i alla fall ett tyskt märke, men det finns ju ett antal sådana när det gäller symaskiner) och från 60-talet troligtvis. Så nu behöver hon en ny.

Det är lite för många år sen jag läste på ordentligt inför att jag köpte min symaskin (en begagnad husqvarna 2000 fastnade jag för tillslut), så därför ber jag om er hjälp.

Hon behöver en lättförståelig symaskin utan en massa onödigt lull-lull men som ändå är rejäl och tål att sy genom några lager tjockare tyg. Hon har fyllt 70 och har inte jättelätt alltid att lära sig nya grejer och lever dessutom efter deviserna "ju dyrare desto bättre" och "tyskt är bra"... Att tyskt är bra är väl inte helt fel i symaskinssammanhang, men ju dyrare desto bättre känns bara dumt i det här sammanhanget, då riskerar hon att få en maskin med hundra finesser som hon blandar ihop och aldrig lär sig.

Självklart behöver hon provsy en del maskiner och hitta vad hon trivs med, men jag har varit med om ett antal tillfällen när hon lyckats övertyga försäljare om att hon behöver något mycket dyrare och bättre än vad hon egentligen behöver... Och försäljarna nappar ju! Så jag tänkte göra lite reserach för att hjälpa till lite tänkte jag.

Någon som har några tips på vilka märken eller modellserier jag borde börja titta på?
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-01, 21:45   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Janome Easy Jeans kanske kan vara något.
Janome har många olika modeller som är bra, i bra prisklasser också
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-01, 22:19   #3
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Bernina nämns tyvärr inte så ofta här. Jag tycker det är synd för de gör bra maskiner. Jag vet att de inte är de billiga, men du får kvalite och en robust maskin för pengarna. Jag har haft min Bernina i snart 20 år och den har aldrig krånglat och den tål att sy i det mesta.
I det här sammanhanget hade jag rekommenderat en mekanisk maskin oberoende av märke.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-01, 23:58   #4
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Vilken singer modell hade hon? Singer är förövrigt ett Amerikanskt märke, men om modellbeteckningen slutar på g så är den tillverkad i Tyskland. Var hon nöjd med sin singer så går det kanske att få tag i en liknande begagnad.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-02, 00:40   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Bernina kanske då. Där är det i alla fall "dyrare är bra" = sant. Men välj någon enkel modell i så fall. Inte Bernette för det är inte Bernina det. Det är det närmsta hon kan komma till "tyskt märke" för ingen annan märke har tillverkning i Europa.

Annars har jag förslag på att hon ska ha mekanisk symaskin. De tål mer och är billigare att reparera. Och är enklare att förstå också. Och de gnäller mindre.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-02, 09:25   #6
Lattepappansyr Lattepappansyr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 7
Easy jeans som nämndes tidigare börjar ju även dyka upp som begagnat. Kanske kan vara något?
Lattepappansyr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-02, 13:05   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Var inte alltför positiv till beg "nyare" symaskiner, för varför sålde de den? Kan de varit missnöjda?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-03, 20:10   #8
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Tack så mycket för era svar!

En mekanisk maskin låter definitivt bättre. Jag minns inte vilken singermodell hon haft innan, men ska hem till dom nästa helg och kan kolla då. Ska kika lite på Bernina och janome easy jeans. Hon hade kikat på nån Pfaff, men vet tyvärr inte vilken modell det var. Går det att säga nåt generellt om Pfaff idag?
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-03, 22:56   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Pfaff idag är inte "extrabra" utan den är precis som alla andra nya symaskiner. När det gäller nya så är det egenligen smaken som gäller för alla är så lika nu för tiden.. Prisklass som avgör, dvs att man ska undvika de värsta budgetmaskinerna man hittar på stormarknader. Men sedan när man väl gått upp i typ 4-5 tusen så är det samma kvalité som de för 30 tusen, det är finesserna som skiljer sig då.

Pfaff VAR jättebra med toppkvalité men det var fram till Husqvarna köpte upp dem och skrotade gamla fabriksmaskiner, någon gång på nittitalet.
Så ja man kan köpa beg pfaff från 80-talet eller tidigare (eller möjligtvis tidig 90-tal) det gör jag. Men där är det nog bättre att man måste testny noga som attans för beg symaskiner kan vara knepiga. (givet är att man måste köpa en med garanti och att den varit servad)

Det jag har märkt med moderna symaskiner jämfört med äldre är att de är kinkigare. De kräver ofta att man ska ha bra sytråd, samma över och under, att man måste ha rätt pressarfot för att sy vissa saker, på vissa måste man till och med ha rätt fot om man vill sy sicksack fint (!). Dvs man får plugga manualen. Jag har sytt på ett antal moderna symaskiner.

På äldre symaskiner är det i princip bara att tuta och köra när man väl lärt sig trä symaskinen och veta vilka vred man ska vrida på.

En annan nackdel med moderna symaskiner är att många har vågrät spole som läggs ner i en vagga/kopp istället för att sätta i en kapsel som man sedan sätter in lodrätt. Nackdelen är alltså att friarmen blir så mycket grovare då spolhuset tar så mycket plats när den är horisontellt och ligger framför, istället för att ligga under nålen. och dessa är ofta massor av plastdelar, slits ju ut lättare...

(jag har till och med köpt metallspolar och ersatt mina plastspolar för de är bättre helt enkelt! Håller bättre, mina plastspolar börjar gå sönder en efter en men så har de ca 10-20 år på nacken nu)

En annan nackdel med moderna symaskiner som oftast är så på dator/elektroniska är att de ofta har bredare sömmar för att få "fina dekorsömmar" men i praktiken använder man nästan aldrig dekorsömmen och nackdelen är alltså att hålet där nålen går genom är FÖR STOR då, leder till att tyget lättare dras ner och tuggas. Då måste man byta nål väldigt ofta eller köpa en raksömstygnsplåt och byta plåt när man vill sy någonting fint och tunt och sladdrigt..
Och en annan sak med de breda är att om man syr någonting som har mycket smal sömsmån eller om man ska sy ytterst på kanten kan matningen bli för dålig för att pressarfoten och matartänderna sitter för brett isär. Men det är inte alltid så, ibland fungerar det bra ändå. Olika för märke o maskiner.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-05, 12:26   #10
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Tack för ditt utförliga svar Helena!

Jag tror definitivt på en mer mekanisk maskin utan en massa dekorsömmar (för att få smalare mellan matarna och mindre hål där nålen går ner). Dom jag kikat på efter tips här i tråden är Janome Easy Jeans och Bernina 1008. Min svärmor bor utanför Norrköping och det verkar gå att köpa även Husqvarna, Pfaff och Singer där. Vi ska dit i helgen, men tyvärr verkade inte affärerna vara öppna när vi är där, annars kunde jag följt med henne och kollat...

Hon syr för "husbehov" men det är samtidigt allt från att sy i flera lager vaxduk, till att sy på spets på dockkläder till att laga kalsonger... Men jag ska definivt pusha för att hon ska prova dom ordentligt i affärerna och se vilken märke/modell hon trivs med.
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-05, 12:45   #11
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Singer och Husqvarna är tyvärr märken som inte håller den kvalitet som dom gjorde förr. Förr var det det bästa man kunde köpa, med det är det inte idag.
Även data maskinerna inte svåra. Det är bra att titta manualen som oftast finns på symaskinen och ställa in det numret på den söm man vill sy. Då visas det i displayen vilken pressarfot som är bäst.

Jag rekommenderar att hon tittar på Bernina (ej bernette), Janome och Brother som gör bra maskiner.
En stegsknapphål (man väljer vilket knapphål man vill sy ,man sätter knappen i foten, drar ned en spak, gasar och rullar tummarna undertiden, maskinen stannar när knapphålet är klart) är en toppenfiness och sedan behöver hon nålträdare.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-05, 13:47   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det som menas med att HQ och pfaff (som förresten tillverkas i samma fabriker) inte är lika bra som förr är sant, men att de är sämre än andra är nog inte riktigt sant alltid, utan dagen symaskiner är ganska jämbördiga så länge man är i samma prisklass. Men HQ och Pfaff är lite dyrare för de lever kvar på märket. Man kan få Janome och Brother på samma nivå för billigare penning.

Bernina är det man ska satsa på om man vill ha europeiskt kvalité (men som sagt inte bernette). Vissa av deras modeller är dock tillverkade i Asien. Man får ta reda på vad som gäller för just den modellen man vill ha.

Så om man vill ha nytt, så blir det nog bäst att välja mellan Janome/Brother om man vill spara pengar och om man har pengar så ska man nog satsa på Bernina. Om jag vore rik så skulle jag nog köpa bernina Fast kanske inte, jag är nöjd med mina gamla pfaffar. (en från 50-talet och en från 80-talet)
Hmm, om jag var rik och skulle köpa brodyrmaskin så skulle jag förmodligen se till att köpa en maskin som stöder helrunda bågar.. blir bättre och jämnare spänt då. Men då går vi utanför ämnet.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-05, 14:38   #13
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Jag tror inte man kan säga att symaskiner som är tillverkade i Asien automatiskt är sämre. Bernina 1008 tillverkas t.ex. i Berninas fabriker i Thailand, liksom de flesta Bernina modeller förutom absoluta toppskiktet tror jag.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-10, 00:31   #14
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Citat:
carlm skrev: Visa inlägg
Jag tror inte man kan säga att symaskiner som är tillverkade i Asien automatiskt är sämre. Bernina 1008 tillverkas t.ex. i Berninas fabriker i Thailand, liksom de flesta Bernina modeller förutom absoluta toppskiktet tror jag.
Det stämmer delvis, tror jag, Eller. Vad ska jag säga, montering
av vissa maskiner och tillverkning av de absolut finaste och dyraste maskinerna. T ex 830 sker i Schweiz.

Köp en mekanisk Bernina 1008 eller begagnde modellerna mellan 930 och 1230. 1008 används i många syateljeer och är en maskin som säljs till skolor, kallas skolmaskin, en tålig slitvarg med andra ord.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-10, 18:59   #15
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Tack för era svar!

Ska skicka iväg svärmor och provsy både bernina och janome och säkert några andra hon trillar över med.
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons