Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-02-11, 22:43   #1
missmatti missmatti är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 30
Question När går gränsen från kopiera till förbättra mönster?

Jag har ett par gamla vantar jag tror min mormor stickat.

De är sådanna där hybrider mellan tumvantar o torgvantar(vad kallas de?), med en rödhake stickad på "flappen", och jag tycker de är jättefina.

Tyvärr är det grymt opraktiska, denne någon som stickat dem har stickat tummarna så att de liksom ligger ovanpå pekfingret och inte vid sidan om. Det drar därför konstigt från mitten av handflatan när man bär dem, samt att flappen är klumpig o stor. Denne någon som ägt dem innan hade definitivt större händer än mig. De håller dessutom på att bli hål i tummar etc.

Så hursomhelst jag hade tänkt använda mig av dessa vantar som grund och göra en förbättrad men praktisk variant. Det är ju ingen fara när jag ska ha dem själv, men eftersom jag tycker om dem så mkt har jag funderat på att göra ett pdf-mönster och lägga upp på Ravelry med mitt nya förbättrade mönter.

Jag vet inte alls vem som har gjort originalet. Min mormor eller om det var ett mönster i en tidning/bok etc.

Och vore "fult" av mig att göra ett mönster så pass inspirerat? Vore det mer ok att ha det som ett gratismönster än ta betalt?

Dessutom tror ni att man skulle kunna hitta vart de har sitt ursprung om jag la upp en bild?
missmatti är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 01:18   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Mönster är copyright-skyddade i själva texten.

Om du skriver om ett mönster med helt andra ord men med i princip samma maskor så är det inte en kopia, utan ordföljderna är din egen immateriella rättighet.

Att göra ett mönster från en bild eller ett par vantar så blir texten din egen.

Däremot brukar det uppskattas att man skriver varifrån man får inspiration, kanske med en bild på den gamla vanten.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 16:51   #3
missmatti missmatti är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 30
Vart kommer fågelmönstret ifrån?

Ok, Tack så mkt!

Självklart kommer jag skriva vart inspiration kommer ifrån, men det skulle vara grymt kul att veta original källan. Hittade precis ett par vantar på Etsy med precis samma fågel som på mina:

http://www.etsy.com/listing/84002948...rd-application

Någon som känner igen det?
missmatti är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 17:03   #4
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Nej, men fågeln är helt klart stickad (inte påbroderad i efterhand). Har din också den där slätstickade rutan där fågeln är?
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 17:11   #5
missmatti missmatti är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 30
Ja, absolut min är stickad precis som den på länken fast "upp-o-ner", slätstickad runtomkring, och annan typ av "cuff".

Hursomhelst fågeln har liknande färger, samt granris och av vad jag kan se på bilden så verkar det vara väldigt likartad masktäthet (t.ex. en maska vitt som öga o näbb)

Jag bara tänkte om detta är nåt ganska klassiskt gammalt mönster, som funnits i någon tidning eller bok.
missmatti är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 17:22   #6
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Du kan ju alltid skriva till den som har Etsy-butiken och fråga var hon hittade den.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-17, 09:41   #7
missmatti missmatti är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 30
Jag gjorde det faktiskt! Hon svarade att hon såg en bild på de i en gammal tidning för massa år sen och sen försökte hon utifrån bilden kopiera fågeln.

Ganska kul dock att hon bor i Dublin o min mormor bodde i olika delar av Sverige. Där ser man hur olika "tekniker" o stickdesig kunde sprida sig INNAN ravelry.com.
missmatti är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons