Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-04-07, 21:04   #1
marianne58 marianne58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 46
Exclamation Har så många ideer .

Jag har så många ideer och blir såå inspirerad när jag surfar runt här på sysidan. Jag har shoppat på mej en hel del tyger när jag strosat runt i tygbutiker. I tyget ser jag precis vad jag vill göra..... men sen då????
"Mycket snack och lite verkstad" finns ett uttryck och så är det för mej nu och har varit i flera veckor, jag kommer liksom inte till skott och får nåt uträttat fast jag så gärna vill och ideerna flödar. Är det våren, åldern, livet i sig? Så fort jag sätter mig vid symaskinen eller står vid klippbordet så rinner lusten av mej.
Är det nån som har nån bra "medusin" för mitt problem?
marianne58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-07, 23:58   #2
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Jag brukar ge mig själv deadlines. Bestämma att man ska ha på sig just det klädspagget en viss dag (det behöver inte vara någon högtid, t.ex till skolan på mån räcker bra).

Sedan så brukar jag tvinga mig själv att inte börja på något nytt projekt förrän jag är klar med det jag redan håller på med. Detta är något som jag tycker är extremt svårt då jag är en "uppstartare" och har svårt att slutföra saker - så det är riktigt bra tränig.

Sen så tycker jag att det ska vara kul att sy - så är man inte sugen/inspirerad så gör något annat istället.
Syberoendet är ett stark beroende så jag lovar att suget kommer tillbaka.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-08, 09:17   #3
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Jag lider av precis samma sak som du Marianne, blir ALDRIG färdig till att börja. Skulle vilja sy lite kläder till mej själv och har bra ideer på hur jag skulle få till dom men därifrån till att börja leta mönster och ändra på det och sen klippa ut för att sen ÄNTLIGEN få börja sy.....
Processen är så lång (fast egentligen inte) så jag blir trött redan i starten för jag vet att jag har inte tiden att lägga ner på det. Jag har världens mest förstående man och jättefina maskiner och tyger och mönster som jag köpt på mej men precis som du så rinner all lust av mej när jag ska börja på ett nytt projekt. Min enda tröst är att min tid kommer, när barnen har kommit upp lite i ålder, vi får väl se om det stämmer.
Sen ibland kan man känna att (och ta nu detta på rätt sätt alla ni här på Sysidan för det är den bästa sidan som finns och ni medlemmar är så kreativa och vänliga) Sysidan är lite stressande när man ser allt fint som alla andra hinner med och skapa. Det kommer in bild efter bild ibland från samma människor som sytt massor och jag känner bara - hur hinner dom med???? Men jag vet ju inte deras livssituation så jag försöker att stänga av den tanken.
Så nu har jag fått gnälla lite och ömka lite vid mej själv, tack!
Ha en underbar helg på er alla.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-08, 12:28   #4
gunillabc gunillabc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 39
Marianne, du är absolut inte ensam. Jag trodde att efter att jag blivit pensionär skulle jag verkligen sätta igång,men tyvärr saker och ting händer som gör att det inte alltid blir som man tänkt sig.
Jag är ofta här inne och tittar på alla fantastiska bilder på arbeten och gläds åt all kraft och kunskap som finns. Vilken kreativitet som finns i detta land!!.

Jag klappar mina tyger med jämna mellanrum och kollar mönstertidningar,och just nu räcker det.

Det är bara att inse att man kan inte gör allt alla dagar.
Kram
gunillabc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-08, 12:50   #5
ms_wiz ms_wiz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 61
Åhh, vad jag känner igen mig!
Lusten rinner bort så fort den rinner till. För innan jag kan börja sy eller klippa så måste jag städa undan veckans samlade post, disk, blommor mm från köksbordet. Jag inbillar mig inte att det skulle vara lättare om jag hade ett särskilt sybord, för då skulle det nog också vara fyllt med STÖK.
Jag vill ha dom där kläderna som jag har tänkt ut i min fantasi. Jag vill ha dom nu!
-anneli-
ms_wiz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-08, 13:39   #6
GLa GLa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 110
Talking

instämmer med er, fast man är pensionär räcker tiden inte till. när jag var yngre sa jag till en äldre tant, om nått handarbete "det skall jag göra när jag blir pensionär" då sa hon "att har du inte gjort det innan hinner du inte då heller" så sant, så sant, för tiden bara rinner iväg, så jag vet inte hur jag egenligen har haft tid att jobba. Nu blir det ju mest städ, tvätt o mat. Men ideér har jag huvudet fullt, skall bara skaffa lite tid, så kommer det nog bilder på mina alster.
tack för många trevliga tips på sysidan
GLa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-08, 17:25   #7
Karen Karen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 111
Lusten till sömnad kommer och går. Jag har sytt sen jag var liten. Ibland har det gått flera år emellan, och ibland spottar man ur sig det ena projektet efter det andra.

Dock måste jag säga att nu när jag för första gången i mitt liv har ett litet eget syrum, så blir det mer gjort. Just för att jag slipper plocka undan först - och för den del även sen!
Karen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-09, 09:54   #8
Blaikarn Blaikarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 1
Gör en sak per dag

Jag gör ett moment per dag då blir det av. Om man vill göra allt på en gång är det lätt det känns lite oöverstigligt men om jag t ex ska sy en topp lägger jag ut mönstret på tyget en dag, klipper nästa, sicksackar tredje etc.

Fungerar.
Sedan lägger jag ut det färdiga på min blogg:-) Kom på att om jag har allt jag gjort samlat där känner jag mig nöjdare med mig själv. Kan då se resultaten som i ett litet bibliotek. Ofta syr jag flera efter samma mönster och nu blir jag hjälpt av att jag här skriver ned tips och sådant som jag ändrat. Annars lätt att glömma...
Blaikarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-09, 14:48   #9
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag har också en blogg som jag lägger ut projekt på både i arbete och färdiga, dessutom lite mål för året i januari som jag summerar nästa januari och det som alltid förvånar mig är hur mycket jag egentligen gjort under året.
Det är inga utsvävande saker utan jag tror i år har jag underkläder, denim och skjortor.
Jag syr i mitt sovrum..eller sover i mitt syrum och har möblerat om det ett antal gånger och är på gång igen...Klipper till gör jag i källaren där det finns bra bänkar i ett av mangelrummen, har haft tillklippningsbord innan men det brukar bli belamrat så jag tycker detta funkar bra för mig så vad jag behöver är syplats och plats att pressa på och givetvis förvaring
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-09, 19:11   #10
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Bra mäddessin är väl möjligen Concerta, Ritalin och dylika ...

Visst är det som du skriver; vi hittar tyger och modeller och skaffar på oss material i snabbare takt än vi hinner sno ihop, vad det nu är vi vill sno ihop.
Jag har inget bra tips annat än att göra en KORT lista över de högst prioriterade projekten och beta av den. Jag har märkt när jag gör en sådan lista att det smyger sig in andra projekt som kommer utanför listan. Låt dessa smyga sig in men gör klart innan du fortsätter. Arbeta ALDRIG med mer än ett projekt i taget och se till att INTE ha något som stör dig; stäng av TV och dator och skicka man, hustru, barn till svärmor, fjällen, badhuset ...
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-10, 14:02   #11
listrid listrid är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 24
Jag håller med Blaikarn - en sak om dagen! Jag är gymnasielärare och syr varje år en eller ett par balklänningar till mina elever (ja, det är dumt att ta på sig nåt sånt, men det har bara blivit så, och mina fina tjejer blir glada men nu går jag i pension - hurra!).

När jag har som mest stressigt med provrättningar och Nationella prov på vårterminen, så gör jag en sak om dagen på den aktuella klänningen: en liten söm som är knepig, tråcklar i blixtlåset, fäster såna där skenor i fodret eller nåt annat litet. Och hux flux, så är klänningen klar! Nåja, kanske inte hux flux, men det är inte lika stressigt som om man sitter i panik helgen före studentbalen.

Dessutom "syr jag i huvudet" en hel del när det är svåra moment, och då reder jag ut en del svåra saker innan de inträffar faktiskt! Fast visst, många - nästan alla (?) - mina roliga idéer blir bara just det- roliga idéer!
listrid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-10, 15:10   #12
Isiswardrobe Isiswardrobe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 2
Jag sätter en timer när jag känner att jag har ont om tid. 15 minuter bestämmer jag att jag hinner med och så syr jag den tiden. Man hinner kanske inte så långt, men man gör lite och efter en vecka så har man ju hunnit sy i nästan två timmar. Funkar kanske inte så bra när man klipper ut, men när man väl börjat sy.
Isiswardrobe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-10, 15:30   #13
missmatti missmatti är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 30
Citat:
Lottan skrev: Visa inlägg
Sen ibland kan man känna att (och ta nu detta på rätt sätt alla ni här på Sysidan för det är den bästa sidan som finns och ni medlemmar är så kreativa och vänliga) Sysidan är lite stressande när man ser allt fint som alla andra hinner med och skapa. Det kommer in bild efter bild ibland från samma människor som sytt massor och jag känner bara - hur hinner dom med???? Men jag vet ju inte deras livssituation så jag försöker att stänga av den tanken.
Så nu har jag fått gnälla lite och ömka lite vid mej själv, tack!
Ha en underbar helg på er alla.
Men så känner jag lätt av farliga facebook! Vänner till mig verkar hinna både gå på massa roliga fester, hänga i parken på helgen, resa, byta pojkvänner, göra massa framsteg i karriären och ha råd till att shoppa massa. Internet kan verkligen vara stressframkallande!
Värst är de som är i samma branch som mig som dessutom lägger upp snygga professionella photo shots på sina superläckra designs! Och jag har knappt ens fått ihop ett ordentligt portfolio än att visa för framtida arbetsgivare.


Till problemet: Jag har försökt lösa genom att skriva upp en lista. Sen prioriterar jag utifrån den. Vissa projekt FÅR ta tid. T.ex. en virkad kudde jag började på förra sommaren. Om jag tillåter mig låta vissa projekt "vila" känns det mindre stressande.
Sen försöker jag som någon annan skrev göra mina projekt i moment, samt sätta deadlines. Att tro man ska få en hel klänning gjord på en dag är överambitiöst och skapar ofta bara stress. Så delmål brukar vara lösningen, t.ex. "den kragen ska vara gjord idag", eller "jag ska ha stickat halva framstycket av tröjan innan veckan är slut".

Så man måste vara ärlig mot sig själv. Detta kan vara jättesvårt! Men desto mer man syr och stickar (i mitt fall) lär man sig.

Så börja nu småskaligt, ta dig an ett enklare projekt för att få igång rutinen i att skapa!
missmatti är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-10, 16:50   #14
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag gillar att plocka fram tyger, lägga dem mot varandra, planera att sy den kjolen och den jackan och då skulle det matcha med den toppen osv. Sen stoppar jag in allt i garderoben igen...
Fördelen med att köpa 2 meter tyg mot ett färdigt klädesplagg är att tygbiten blir inte omodern eller krymper på samma sätt som ett klädesplagg kan göra.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-10, 16:53   #15
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Det där med facebook är klassiskt. Någon föreläsare jag hade för ett tag sedan sa att det man lätt gör är att man ser en person som åker på resor hela tiden, en person som får väldigt bra betyg, en person som verkar vara ute med sina vänner hela tiden, en person som tränar extremt mycket osv. och så lägger man ihop allt detta till en person, och blir superstressad över det...

Själv brukar jag ha som princip att efter kl. 8 så är det ändå ingen idé att plugga, så, då kan jag lika gärna pyssla tills jag går och lägger mig. Det är inte alltid jag orkar, men, när jag gör det brukar man kunna få en del gjort. Dessutom tittar jag ändå på tv många gånger då så då kan jag göra något samtidigt.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons