Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-04-09, 19:03   #1
missmatti missmatti är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 30
Angry Hur är syslöjden idag? Hur var eran slöjdundervisning?

Igår snackade jag och en av mina närmsta vänner som just nu studerar till lärare om SYSLÖJDEN. Själv går jag sista terminen på en modedesign-utbildning med inriktning på stickat.

Vi gick på två olika skolor i samma lilla skånska håla, och vi var bl.a. tvingade att sy örngott. Vi undrade varför vi tvungen skulle sy örngott av alla saker? Någon som vet?

På min skola var vi alla tvingade att göra en väska. Jag gjorde en skitful lila sak med hello kitty broderad på, för jag ville ha de snabbt överstökat så jag kunde göra allt roligt istället - dvs. sy kläder!

Hursomhelst, summan av kardemumman: Vi önskade att vi hade fått en mer inspirerande och rolig undervisning! Inte att vi bara måste sy ett örngott eller väska, och så var det till att välja tyg och sy.

Med väskprojektet, tänkte jag, då igår att man kunde gjort så mycket! Det kunde varit något roligt istället för något nödvändigt ont!

Man kunde visat bilder på olika väskmodeller, frågat eleverna om de tänkt på användningområde, funktion m.m.
Man kunde också blandat in detta i bilden tänker jag, så som ämnen på mitt universitet är uppbyggd (att de alla ämnena går in i varandra). Så på bilden skulle de kanske pratat om mer designen av väskan medan slöjden skulle tagit upp konstruktionen?

Jag hoppas och tror det finns lärare där ute som jobbar sådär, men allt för många jag känner verkar ha haft hemska upplevelser.
Min kompis som idag driver sitt eget modeföretag och sytt sen mellanstadiet valde t.ex. träslöjd för hon avskydde sin syslöjdslärare så.

Det var knappast slöjden som fick mig att få upp ögonen för designyrket och det var LÅNGT ifrån den där gången i 5:an vi var tvingade att sticka som fick mig att få upp ögonen för det.

Så har undervisningen ändrats(ni som har barn)? Eller är det lika illa? Och hur var eran slöjdundervisning?
missmatti är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-10, 09:47   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag är 20, så det var ändå inte så länge sedan jag gick i grundskolan... För mig varierade det extremt mycket. En hel del lärare tillhörde kategorin "alla ska göra lika", vilket var fruktansvärt tråkigt. På högstadiet fick jag dock en helt underbar lärare (som även var min mentor och också undervisade i teknik) som visserligen hade tydliga uppgifter, men där man fick möjlighet att vända och vrida på dem till det man ville. Jag fick lära mig grunder i mönsterkonstruktion, men framför allt fick jag lära mig att tänka. Att inte bara följa instruktioner och att det inte bara finns ett rätt sätt, utan att man kan göra på så många sätt som man vill, bara det blir bra.

Och "Gå fort och le mycket så kommer ingen att märka det"...
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-10, 10:53   #3
GLa GLa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 110
När jag gick i 6:an sydde vi vitt förkläde o snibb, som vi sen använde i 7:an, när vi hade skolkök, hemkunskap heter det nog nu förtiden. Sydde även örngott med hålsöm, en kjol, sen sydde vi en slöjdpåse, mycket fiffig tycker jag nu, inuti påsen satte vi i en bit tyg med band, den tog man upp o använde som förkläde, o allt var samlat. Tyvär har den kommit bort, nu tycker jag att den hade varit perfekt när jag virkar eller stickar. Får kanske försöka göra en ny efter hur jag kommer ihåg den. I 8:an skulle vi göra baby kläder,navelbinda, skjorta, sticka en halsduk o sticka en tröja, o lite annat. Har även broderat några små dukar, men kommer inte ihåg vilka klasser jag gjorde detta.
GLa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-10, 12:38   #4
missmatti missmatti är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 30
Citat:
GLa skrev: Visa inlägg
När jag gick i 6:an sydde vi vitt förkläde o snibb, som vi sen använde i 7:an, när vi hade skolkök, hemkunskap heter det nog nu förtiden. Sydde även örngott med hålsöm, en kjol, sen sydde vi en slöjdpåse, mycket fiffig tycker jag nu, inuti påsen satte vi i en bit tyg med band, den tog man upp o använde som förkläde, o allt var samlat. Tyvär har den kommit bort, nu tycker jag att den hade varit perfekt när jag virkar eller stickar. Får kanske försöka göra en ny efter hur jag kommer ihåg den. I 8:an skulle vi göra baby kläder,navelbinda, skjorta, sticka en halsduk o sticka en tröja, o lite annat. Har även broderat några små dukar, men kommer inte ihåg vilka klasser jag gjorde detta.
Navelbinda? Vad är det?

Vi gjorde också förkläden en gång men de var inte för att vi skulle ha dem själva i hemkunskapen utanför vi skulle skapa förkläden som alla elever skulle kunna ha. (= skolan sparar pengar)

Skjortor och sticka en hel tröja känns långt mer avancerat (och lärorikt) än vad jag o min vän (+ klasskamrater) fick göra.

Jag gjorde en orm i lapptäcksteknik bl.a. Sen minns jag när vi precis börjat med slöjd vi skulle göra en kudde och en applikation på (jag gjorde en ful fisk), och så slöjpåsen såklart (men inte så avancerad som din).

Jag sydde kläder, men det var på eget initiativ så vitt jag vet. Jag gjorde kjolar(orange bredrandig manchester), nattlinnen (nalle puh), en kamoflagfärgad topp som jag aldrig avslutade, byxor, en quiltat LÅNG jeanskjol (som ligget nånstans i gömmorna), och gud vet vad!

Haha. Nu kom jag på det var inne att ha scarfs knytna back i nacken och jag sydde såklart mina sådanna scarves på slöjden.


Citat:
Jimipe skrev: Visa inlägg
Jag fick lära mig grunder i mönsterkonstruktion, men framför allt fick jag lära mig att tänka. Att inte bara följa instruktioner och att det inte bara finns ett rätt sätt, utan att man kan göra på så många sätt som man vill, bara det blir bra.

Och "Gå fort och le mycket så kommer ingen att märka det"...
Det är precis det jag saknade! Att vi aldrig fick lära oss tänka! Vi lärde oss aldrig förstå mönsterkonstruktion t.ex. Eller tänka heller för den delen.

Vi hade samma lärare rätt igenom, förrutom när hon var sjukskriven i 6:an. Då hade vi en riktigt hemsk dam mesta dels av tiden, sen hade vi en som var vithårig och typ 80 år o halvt döv, sen hade vi en som faktiskt var en liten frisk fläkt. Hon var utbildad designer och visade oss på VHS hennes egen modevisning från 1994.

Kanske ska tillägga att jag är 25 år.
missmatti är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-10, 13:30   #5
GLa GLa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 110
navelbinda är en typ gasbinda av bomullstyg med band i ena ändan som man virade runt babyns mage, det fanns även att köpa på apoteket, som liknade elastiskbinda, sådana använde man på 60 talet, för att naveln inte skulle skjuta ut. Sådana används ju inte nu, men jag hade såna till mina barn som är födda 63, 65 o 69 men inte till han som är född 75. hittar jag navelbindan i gömmarna bland sparat skall jag lägga upp den bland bilderna om någon är intresserad
GLa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-10, 15:02   #6
missmatti missmatti är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 30
Där ser man! Frågade mamma (född 1951) om hon gjorde navelbinda i syslöjden, men det hade hon inget minne av.

Däremot tyckte hon sin slöjd var urusel. De var tydligen tvungna att visa läraren vad de gjort efter varje moment innan de fick fortsätta och de gjorde att mesta delen av lektionen spenderandes köande. Och håll man virknålen fel när de skulle göra grytlappar (1960) fick man göra om.
missmatti är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-10, 16:50   #7
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Stå i kö vad var folk gjorde när jag gick i mellanstadiet också (2000-2003), just av samma skäl att man skulle visa upp. Jag struntade dock i det och tillbringade hälften av min tid med att visa och hjälpa andra. Jag tror dock inte att vår dåvarande lärare märkte det...
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-11, 23:39   #8
ooJAoo ooJAoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 4
När jag hade syslöjd (mitten och slutet av 90-talet) så var vi väldigt styrda av läroplanen kommer jag ihåg. Jag har fortfarande kvar lappar där det står beskrivet alla moment vi var tvugna att genomföra och vilken kunskap detta skulle ge oss. Tyvärr så innebar detta att jag först gjorde en påse att ha alla saker i, en kudde med en ful applikation på, sydde en pyjamas, virkade en orm, prövade på knyppling och stickade en halsduk i halvpatent. Sedan var det ju en massa annat runt om kring som att tvättmärka pyjamasen, memoryspel om olika material och dess ursprung och ett skriftligt arbete om valfritt ämne. Jag hade högsta betyg, men kan inte påstå att jag blev särskillt inspirerad av detta. Mitt verkliga intresse har dykt upp först nu drygt 10 år senare.
Men när jag var på stickcafé här hemma i de småländska skogarna häromsistens så var det med två tjejer som var i yngre tonåren, så det verkar ju onekligen som att hantverk är påväg att bli lite coolt så man kan ju hoppas att kvalitén på undervisningen blir bättre om inte läraren behöver lägga ner lika mycket tid på att lära ut grunder utan kan komma steget längre med eleverna!
ooJAoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 07:32   #9
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
När det kommer till att lägga tid på att hjälpa finns det ju också olika sätt att undervisa. Jag lärde mig virka när jag var 7 år från en "virkskola" i en veckotidning med extremt tydliga bilder. Den typen av instruktioner borde en 10-12-åring kunna följa. Om man gav ut sådana instruktioner när det var virkning, och sedan hjälpte och visade de som faktiskt körde fast, istället för att visa varje person enskilt skulle det frigöras en hel del tid.

Jag vet att rätt många personer har hänvisat till "läroplanen", men på den tiden fanns det inte läroplan för mer än 2 år (till skillnad från idag). Dessutom tvivlar jag starkt på att läroplanen förordar att alla ska göra likadant. Däremot så kräver det mindre jobb att göra som man alltid har gjort, och blir lättare för läraren om alla göra likadant.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 08:36   #10
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jag är 37 år (Hjälp, när hände det?) så det var ett tag sedan jag hade syslöjd. Jag hade syslöjd under 80-talet på Tjörn (som faktiskt brukar ligga på topp 20 vad gäller landets bästa grundskolor).

Jag fick prova på virkning, stickning, knyppling, vävning, makramé samt sy gympapåse och sy kläder. Jag tyckte det var en väldigt bra syslöjd och väldigt fri. Man fick ju redan under mellanstadiet lära sig klippa ut efter mönster, trådräta och sömsmån osv. Något örngott har jag aldrig sytt (förutom på senare år).

Dessutom hade man syslöjd varannan termin och träslöjd varannan - oavsett intresse. Det tycker jag också var bra så det inte bara var killar på träslöjden och tjejjer på syslöjden. Jag minns att vi hade väldigt roligt både på sy- och träslöjden.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 14:07   #11
missmatti missmatti är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 30
Citat:
Jimipe skrev: Visa inlägg
När det kommer till att lägga tid på att hjälpa finns det ju också olika sätt att undervisa. Jag lärde mig virka när jag var 7 år från en "virkskola" i en veckotidning med extremt tydliga bilder. Den typen av instruktioner borde en 10-12-åring kunna följa. Om man gav ut sådana instruktioner när det var virkning, och sedan hjälpte och visade de som faktiskt körde fast, istället för att visa varje person enskilt skulle det frigöras en hel del tid.
Bra idé det med virkskolan! Idag skulle man kunna ta det ett steg längre och hänvisa till filmer på youtube! Så har jag lärt mig många virk och sticktekniker jag aldrig förstod när de var skrivna i ord med nån illustration.

Jag tror inte man ska inte va rädd som lärare idag att använda moderna medier som barn känner till, t.ex. youtube.


Citat:
mariatherese skrev: Visa inlägg
Dessutom hade man syslöjd varannan termin och träslöjd varannan - oavsett intresse. Det tycker jag också var bra så det inte bara var killar på träslöjden och tjejjer på syslöjden. Jag minns att vi hade väldigt roligt både på sy- och träslöjden.
Så hade vi det upp till 6:an - sen fick man välja. Det roliga var ju att många av de sk. "tuffa" killarna faktiskt valde syslöjd. Minns nästan mer vad de gjorde än vad jag gjorde- boxershorts i hemska satintyger (ni måste tänka på detta var 1998/99 och baggybrallor o häng var högsta modet - mycket viktigt att visa rätt kallingar då!) och jongleringsbollar!

Hursomhelst: Jag är nog konstigt nog mer nöjd med mina träslöjdsalster idag än mina syslöjdsalster.
missmatti är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 18:32   #12
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Ja, precis! Tänk var mycket mer praktiskt det skulle vara om varje elev kunde spela upp just det avsnittet de 1 eller 25 gånger de behövde det upprepat för sig.

Vi hade också varannan termin, utom i nian då man fick välja. Jag hade dock bara syslöjd eftersom jag är allergisk mot trä. När vi fick välja försvann nästan alla killar från syslöjden, men tjejerna spred ut sig. Det var dock några killar som egentligen ville ha syslöjd, men som inte riktigt ville stå ut med det som min lärare "fixade till det" så att de slapp välja utåt utan helt enkelt hamnade där, vilket jag tycker var rätt bra... Synd att folk väljer efter grupptryck istället för vad de faktiskt vill.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-13, 07:14   #13
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
textilslöjd idag

Jag vikarierade rätt mycket på textilslöjden på en skola för några år sedan. I de lägre årskurserna fanns "måsten", t.ex. att sy en slöjdpåse, men också friare - alla skulle kanske brodera, men det var fritt att välja både motiv och vad det skulle bli. I de högre årskurserna var det stora krav på egna idéer. De skulle själva planera (och motivera) både projekt, teknik och material. Jag tror att de fanns krav på att man skulle använda olika tekniker för betygen. Begränsningar fanns, men de var mest av ekonomiska skäl.

Mina barns textilslöjd har varit varierande. På fyra terminer har de haft tre olika lärare. Jag har ändå uppfattat det som rätt fritt. Ett tema var återbruk - men de fick skapa vad de ville på det temat. Nuvarande har en extremt fri inställning. Slöjdsalen var tom på material när de kom och eleverna fick själva kryssa kataloger vilket material de ville ha och fundera på vad de skulle göra.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-14, 06:19   #14
Platinum Platinum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 163
Det är länge sedan jag hade syslöjd i skolan nu, gick ut åk 9 1989, i låg och mellanstadiet var det växelvis syslöjd och träslöjd medan man i högstadiet fick välja det ena eller det andra.

Som jag vill minnas det så var det mer styrt i småskolan och friheten ökades gradvis upp med årskurserna. Vissa uppgifter var helt styrda som uppgift 1 i sömnad och även uppgift 1 i virkning, lovikavantarna och tygpåsen med kanal och dragsko.

Visst var det styrt senare också eftersom man skulle klara vissa moment, men som jag vill minnas hade man relativt fria händer vad gällde att åstadkomma ett resultat för att klara vissa speciella moment och exempel på såna speciella moment var sy dragkedja, göra applikation och brodyr.

Ett moment som jag minns dök upp i högstadiet var kombination av trä och textil, vad man gjorde hade ingen större betydelse som jag vill minnas bara man gjorde ett kombinerat alster.
Platinum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-16, 16:17   #15
Berga Berga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 158
När jag började med slöjd i skolan gällde läroplanen från 1969 (Lgr69) och den var väldigt hårt styrd/reglerad från skolverket och riksdagen och det gällde alla ämnen inte bara slöjd. Det betydde att de flesta elever gjorde liknande saker oavsett var i landet man gick. 1980 kom det en ny läroplan (Lgr80) och den var inte lika styrd och det blev lättare att låta eleverna välja själva.Efter Lgr80 kom det en ny läroplan 1994 (Lpo94) och till hösten kommer Lgr11 att gälla. Detta måste man ha i åtanke när man jämför slöjden förr och nu. Det är styrdokumenten som styr innehållet i slöjdundervisningen och läroplanen bestäms av vår riksdag. Sedan är det självklart att olika lärare genomför och planerar undervisningen på olika sätt och på så sätt sätter sin prägel på slöjden.

Mina egna barn har haft slöjd när Lpo94 har gällt och de har haft duktiga och inspirerande lärare, som gjort slöjden kul och lärorik.
Berga är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons