Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-01-17, 14:05   #1
avslutatmedlemskap140128 avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 54
Zick-zackar ni kanterna på lapparna?

Jag har lärt mig att lapparna måste kastas innan raksöm för att få en hållbar söm. Eftersom jag inte begåvats med något särskilt tålamod brukar jag overlocka ihop lapparna (på vanlig symaskin) för att få dem kastade och sydda i samma steg.

Alla quiltare på youtube verkar dock bara köra en enkel raksöm och inget annat. "Törs" man det? Om det ska vara en väggprydnad spelar det säkert ingen som helst roll, men om täcket skall tåla lite slitage, hur funkar endast raksöm då?

Jag kör bara raksöm när jag testar nya lappmönster, men när jag sedan ska sy "på riktigt" så vågar jag inte riktigt.

Hur gör och tänker ni kring detta?
avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-17, 15:50   #2
jossebell jossebell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 121
Grundregel

En enkel grundregel är att allt man syr som inte har något slitage behöver inte kastas/zigzagas/fållas. Jag gör det inte på mina lapptäcken eftersom de ska fodras. Det är inte kanterna som blir sköra på ett lapptäcke utan sömmarna i sig. Lycka till!
jossebell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-17, 15:53   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det räcker med raksöm. Det är viktig att man får en så smidigs och tunn söm som möjligt.
Jag brukar använda 1/4 inchfoten, när jag syr ihop lappar.
Det är lättare att använda inch tycker jag, och lägga till en 1/4 inch på varje sida av lappen. Var jättenoga med måtten när du skär ut lapparna, med exakt fåll och exakta mått är det lätt att få det att stämma.

Sedan syr du fast lapparna i vadden och bakstycket. Då syr du i sömmen från rätsidan. Där brukar jag använda Walkingfoten (eller om du har övermatare på maskinen använd den). Walkingfoten gör att alla lager matas jämt.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-17, 16:03   #4
avslutatmedlemskap140128 avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 54
Tack så mycket! Genast blev allt roligare och snabbare!
Raksöm is da shit!
avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-19, 12:53   #5
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Har aldrig kasat några lappar. Har en kvilt som ligger i en fotölj och som har använts på det sättet i snart tio år. Den börjar se lite sliten ut... men det är inte sömmarna som håller på att ge upp utan det är själva tyget som faktiskt börjar bli utslitet.

Sen tror jag att ju tätare man kviltar desto hållbarare (och styvare) blir kvilten. Jag är mycket för frihandskviltning.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons