Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-05-20, 16:08   #1
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Bra priser på Embird på svensk sida!

Satt och kollade lite annonser och såg plötsligt Embird.se. Alltså Atelje Kreativs (Monicas) sida.
Just nu extra bra priser på Embirds delar om man köper därifrån. Vet inget om hur länge rean varar, men priserna ser väldigt bra ut. Till exempel kostar alfabetena 90 kr/st. Billigare än Secrets där jag annars brukar handla, och nog vore det väl roligare att handla av Monica som har bjudit oss på så mycket av sitt kunnande?! Ska kolla över om jag "behöver" (Haha, "vill ha" är nog mer rätt!) något mer alfabet. Annars har ju "tyvärr" allt jag vill ha av Embird redan... tror jag...

Tillägg: Såg nu att rean varar maj ut. Men även ordinariepriserna är bra hos Monica!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-20, 16:58   #2
soppen soppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 80
Jag löste min licens igår på Embird Basic. Är ju nybörjare på det här med broderier, men tyckte programmet verkar vettigt.
Synd bara att man inte kan skriva in text i broderierna utan att köpa till Font Egine. Jag har Quick Font Plus som följde till min maskin och då kan jag använda alla typsnitt på min dator, men de går ju inte att kombinera med Embird. Eller?
soppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-20, 20:03   #3
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Men om man köper alfabeten så kan man väl använda dem direkt i Embird om jag förstår sidan rätt.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-20, 20:06   #4
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
embird alfabet jämfört med huskvarna

Jag har Huskvarnas Embroidery (inte stygnsättningsprogrammet) och där kan man ju skriva i broderierna. Men hur är de alfabetena jämfört med embirds i kvalitet? Jag har för mig någon sa att huskvarnas var sämre. Vad har ni för erfarenhet ni som prövat båda programmen. Alltså de färdiga, inte de man gör i Font engine.

Jag vill kunna skriva på en gång och inte behöva kolla stygntäthet och sånt. Otålig som jag är!
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-21, 00:27   #5
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
De färdiga alfabeten är absolut de snyggaste. Nackdelen är att å, ä och ö inte finns. Nr 22 och 24 är i raksöm och de kräver lite redigering för att bli snygga, se till att testa noga innan ev köp.

Font Engine gör ofta bra text och du har tillgång till alla tecken som finns i det aktuella teckensnittet.

Du kan göra texten i nästan vilken storlek som helst, från 3 mm till så stor din ram är. Lite regler finns dock. Ju mindre desto enklare teckensnitt eller alfabet. Vid text under 10 mm bör man undvika seriffer t.ex. eller annan dekor, Arial eller liknande är lämplig. Vid stora bokstäver behövs fyllning istället för satin.

De färdiga alfabeten klarar att få liten text snygg medan Font Engine kräver lite större storlek. Jag gör sällan under 10 mm med Font Engine. Använder man mycket text är Font Engine bättre.

Soppen, du kan skapa din text i HQ och öppna stygnfilen i Embird. I Editor kan du sedan kombinera texten med andra filer till en fil. Eller om du behöver skapa eget t.ex. en ram runt texten väljer du "Redigera i Studio" när du högerklickar på texten, i Editor. Rekommenderar att du gör en kopia först innan du går in i Studio. I Studio lägger du till detaljer, se till att texten är i en egen färg. Gå tillbaka till Editor och placera över den text som finns där. Ta sedan bort texten i den redigerade brodyren. (Du kan använda texten du hade med över till Studio men då bör du inte gjort ändringar i dessa stygn i Studio). Lägg ihop till en brodyr.

Ann-Marie, du kan använda båda typerna av text i både Editor och i Studio. Det ser lite olika ut bara. Du kan använda täthet 4.0 som grund, vilket är normalinställningen, det brukar fungera i de flesta fall. Vill du kunna ändra inställningar i text gjord i Editor måste du spara innan stygnen skapas, klicka på diskettikonen vid OK. I studio sparas filen som vanlig eof fil och du kan sedan ändra när du vill.

Glöm inte att man kan testa stora och lilla a, b och c i alla alfabet och teckensnitt.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-23, 13:51   #6
soppen soppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 80
Tack Monika för tipset.
Sitter och testar programmet för fullt och upptäcker nya saker hela tiden. Önskar att det fanns en riktig manual till programmet som följer med när man köper det.
I dag har jag provat att göra ett märke till mannen som ska åka på fiskesemester. Men det var inte lätt att få till en böjd text. Säkert finns det ett lättare sätt än det jag gjorde det på. Frågan är bara hur?
Bifogade bilder
 
soppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-23, 14:15   #7
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Det ser ut som om du har använt envelope-funktionen. Du har också möjlighet att när du skriver in texten välja "baseline" till citkel i layoutfliken.
Så kan man ju alltid "klippa isär" bokstäverna och justera dem som man vill om man inte kommer överens med de andra verktygen.
Jättebra blev det i vilket fall som du gjorde!!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-23, 15:35   #8
soppen soppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 80
Hej Sotis, jag använde basline till cirkel, men sedan var det svårt att veta vilka punkter jag skulle dra i och hur jag skulle få en fin böj på texten som följde cirkeln. Men antar att det bara är att traggla på.
soppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-04, 22:21   #9
Chriswa Chriswa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 11
Embird verkar intressant, men programmet är på 32 bit och vår dator på 64 bit. Kan jag inte ladda ner det då
Jag har en Janome 350E.
Chriswa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-05, 09:01   #10
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jag har Vista 64 bitar och det fungerar inte bra med embird. Iconizer fungerar inte och inte heller Hjälpprogrammet i Embird. det finns en tråd här på syforumet om denna diskussion, någonstans om du söker på 64 kanske.

Jag fick ärva makens gamla laptop när han köpte en ny, och den är det XP på och där har jag nu mitt Embird och det fungerar riktigt.

Kolla också Embirds FAQ så finns det upplysningar, de kanske har fixat så man kan köra i 64 bitar också nu, har inte kollat den senaste månaden.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-06, 20:31   #11
Chriswa Chriswa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 11
Question

Tack Ann-Marie!

Jag ska kolla på deras hemsida är det det menar med Embird FAQ
Chriswa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-07, 11:59   #12
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
FAQ = Frequently Asked Questions. Alltså en massa vanliga frågor ihopsamlade.

Ser att Monika har även den, eller i alla fall delar av den på svenska på sin sida: http://www.embird.se/faq.shtml
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons