Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2005-12-05, 12:13   #31
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
En historia om en kvinnas resa...;-)

Jag kan berätta om en kvinna, vi kan kalla henne tja, typ Ulrika som för något år sedan skulle köpa en ny symaskin. Hon hade en Husqvarna modell äldre som hade dugt länge, men nu trasslade den och krävde reparationer rätt ofta. Kvinnan som vi kallar Ulrika (;-)) blev less och sökte upp Husqvarna butiken.

Inne i butiken stod en broderimaskin och knattrade, störande tänkte Ulrika och kikade på vad den gjorde. Den skrev Gäster på en frotte´handduk. Herregud tänkte hon när hon hörde expediten prata med en annan kund om denna typ av maskiner och summan 45.000 nämndes...
Vem tusan vill betala den summan för att kunna skriva Gäster på en handduk, handeln är ju full av Gästhanddukar för 19,90 kr.

Nåja, det blev till slut Ulrikas tur och de satte sig vid en symaskin och Ulrika fick en jättebra genomgång och hon såg manna falla från himlen och köpte maskinen.

Hon åkte hem och började sy... Ulrika insåg hur mycket den gamla maskinen hade krånglat och att det nu var underbart att sy.. men se en brodermaskin, ja det finns ju allt nuförtiden, snart kan man väl köpa näsdukspapper och klippa dom själv i nån maskin för 20.000 tänkte hon sarkastiskt..

Ulrika satt ofta och kollade in vad nätet hade att erbjuda i form av inspiration och lappsömnad.. Hon hade hittat en sida som hette, tja, vi kan kalla den Sysidan.se, och se där fanns massor av alster att inspireras av, Mecka here I come... tänkte hon begeistrat..

Ulrika sydde och sydde, hon kollade album och inspirerades.. hon började så smått inse att det trots det otroliga fanns en massa knepiga människor som hade brodermaskiner..(;-)) Tja, där ser man tänkte hon..

Det konstiga var dock det de gjorde.
Förutom att dom broderade gästhanddukar så gjorde dom det med läckra och kuliga motiv och snygga bokstäver. Och inte bara det.!! dom gjorde annat också, ja det är sant!, jag ljuger inte, det fanns bilder på söta tomtar (Ulrika älskar tomtar) det fanns flaskpåsar, dukar, pannlappar, kläder och kors i taket, endel hade t o m broderat på en bit och kombinerat ihop det med vanlig lappteknik..

Ulrika hade fått ett slags virus.. hon tänkte på vilka vidder som öppnade sig, tänk vad man skulle kunna göra..
Ulrika fick febriga fantasier och hjärnan arbetade på högtryck..

När hon sen såg att det fanns ju maskiner som inte kostade 45.000 kr utan det fanns maskiner för dom som hade en mer normal budget så var hela härvan igång..

Men kruxet var att det var en hel djungel med fakta därute och helt omöjligt att greppa. Ulrika ville inte ringa runt till återförsäljare som pratade sig varma om dyra produkter när hon inte visste ett jota. Hon slängde då ut en undran på forumet och fick ta del av mängder av snälla människors erfarenheter.. Långsamt började fakta falla på plats, mycket fattades ju fortfarande men Ulrika kände hoppet att allt så småningom skulle klarna....

Tänka sig att därute finns det en värld av okunniga människor som inte ens har fattat vilket fantastiskt roligt hantverk som sömnad är, och en massa fördomsfulla människor som inte ens ser möjligheterna om dom så knattrar på i ett störande tempo och sparkar dom därbak........;-)
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 13:55   #32
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
det var en fin historia, ulrika )
Man behöver verkligen hjälp i den här djungeln. Med mycket läsande och pusslande och funderande här på sysidan, inte minst den här disk. har jag nog kommit fram till att janome 300e och embird hamnar på min önskelista.
tack alla rara, kunniga människor här

har bara en fråga till: jag har inga problem med engelska men kan inget om datorer, är det naivt att tro att jag ska kunna lära mig att använda både maskin och program på egen hand? (kan inte ta mig på kurser pga värk)
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 13:58   #33
Dorthe Dorthe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 39
Hej

Du kan hälsa til Ulrika for hon har rätt , det är helt fantastisk vilken värld som öppnar sig för en när man får hem den där brodérmaskinen. Jag har iallefall fantastisk roligt ! (Fick en Janome 300 e för en månad se C:a). Så till du som funderar, det är inte alls så svårt som det kanske låter när man hör alle dessa nya ord för första gången. Det finns så många hjälpsamme kvinnor på sidan här, som du kan se på de svar du fått. Om jag skulle ge dig råd, har du en bra vanlig symaskin så köp en Janome 300e, ta hem Embird på prov via nätet och tuta och kör. Det är bra att kunne sy på den vanliga samtidig med att brodérmaskinen sköter sitt.
Dorthe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 14:07   #34
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Maskinen är definitivt inga problem den är enkel. Programmen kan vara lite klurigare att komma in i, oavsätt vilket du väljer. Alla program tar lite tid att lära (inte bara broderiprogram) och med hjälp av oss här, de videos som finns till studiodelen samt de lektioner som man kan köpa via nätet och studera hemma, både svenska och engelska, så tror jag du kommer klara det galant.

Ladda som sagt hem Embird och testa. Fråga när du kör fast.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 14:29   #35
capo capo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 3
Har jag förstått djungeln någorlunda om jag påstår att jag med en Janome 300 och embird (möjligtvis med något tillägg) + någon form av kortläsare kan göra mina egna motiv?

Då jag enbart tänkt att brodera egna motiv är det detta jag undrar över.

MVH Karl.
capo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 14:30   #36
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Japp, Janome 300E + Embird bas + embird studio + kortläsare + kort = Gör egna broderier.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 15:28   #37
capo capo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 3
Känns ju underbart. Börjar se ljuset i tunneln nu
Nu ska jag ju "bara" köpa in grejerna. Mycket enklare när man vet vad man ska ha dock...

En sak till bara. Kan jag brodera på kepsar med en Janome 300E?

Behöver jag köpa till något och vad kostar det då ca?

MVH Karl
capo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 15:34   #38
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag har aldrig gjort det. Det finns en speciell kepsam att köpa kostar runt 2000 SEK. Men jag har någon gång sett en sida som visa hur man kunde göra det utan specielramen. Kommer inte ihåg var nu, men jag tror någon länkat här fån denna sida så om du söker så kanske du hittar.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 15:37   #39
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
En länk i alla fall. Brukar ge två, men den andra verkar ha lagt ner.
http://www.geocities.com/artistaca/hats/hats.htm
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 15:46   #40
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Det finns som sagt en speciell kepsram till Janomen, det är inte den som syns på länken. Jag har också kepsram till min maskin men kan inte påstå att det är något jag gillar att sy. Kolla om handlaren har en hemma så du kan få se hur det fungerar.

Ulla
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 16:14   #41
capo capo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 3
Ok.
Tackar så mycket
capo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 17:11   #42
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294
Hej Karl

Även jag har Janomes kepsram,men jag använder den aldrig så om du hör av dig så småningom när du köpt din maskin kan du nog få köpa den till reducerat pris om inte nån annan hinner före förstås. //Agneta
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 18:09   #43
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
tack för hjälpen
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 19:18   #44
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Ni vana maskinbroderare...

Jag har oxå funderat på en Janome 300E men fick ett erbjudande på en Janome 10001 med Digitizer, buzztools och en CD med flera hundra broderier för 24000.

Vilken ska man välja?

Om jag väljer 300:an och köper till motsvarande program så blir det ungefär samma pris...

Jag har en Husqvarna Lily 535. Hur är 10001 som symaskin jämfört med denna?
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 19:28   #45
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
10001:an är också en kanonmaskin så du gör absolut inte en dålig affär. Där får du ju också en symaskin på samma gång så du får ju mer för pengarna. Sen har ju den maskinen också mer finesser än vad 300:an har i och med att det är en kombinerad sy/brodermaskin och ligger i en helt annan prisklass från början. Även om 300:an är en jättebra maskin så om det prismässigt ungefär blir detsamma för dig så skulle jag rekommendera 10001:an.

Ulla
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons