Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2005-12-04, 13:59   #1
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Snälla hjälp! Hur funkar en Brodermaskin??

Hej

Jag har suttit och läst i forumet ang. brodermaskiner men jag har tyvärr inte blivit så värst mycket klokare.. Det beror inte på att det har givits dåliga svar utan att jag har svårt att sortera all information.

Jag funderar på att ev. köpa en brodermaskin. Jag har förstått att det finns flera bra av olika märken ute på marknaden. Jag vill inte ha minsta/enklaste maskinen för jag tycker det verkar som om många vill byta upp sig efter ett litet tag..

Nu till mina frågor.. Ursäktar redan på förhand att endel är rent otroligt märkliga...;.)
Är som sagt helt novis.

-Vad behöver man eg för grejer till själva symaskinen, både programvara och broderikort?

-Vad bör ingå när man köper en maskin? Vad MÅSTE man ha för att kunna brodera?

-Hur stort motiv bör man kunna brodera? Hur stort broderar t.ex Janomes 300E?

-Det verkar finnas många olika programvaror. Vilket har flest möjligheter?

Hoppas att någon orkar svara trots att liknande frågor redan är ställda...
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-04, 14:11   #2
Mariamia Mariamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 94
Vad bra att du frågar! Jag undrar nämligen också. Man blir alldeles överväldigad av utbudet av olika maskiner, och när man inte har haft någon brodermaskin förut så vet man inte var man ska börja i denna djungel!
Hoppas att någon svarar!
Maria
Mariamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-04, 14:26   #3
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Då ska vi se om en del kan besvaras i alla fall:

Vad du MÅSTE ha, och som kommer med maskinen är ram att spänna fast tyget i.

Underlägg för att stabilisera tyget bör du också ha, och för bäst resultat bör speciell brodyrtråd användas. Den är inte dyrare än vanlig sytråd, så det finns absolut ingen anledning att använda något annat.

Hur stor brodyryta du behöver går inte att svara på, men de som har 10x10cm (till exempel Husqvarna Rose, Orchidea, Iris) brukar många känna att de växer ur. Men du kan göra MASSOR även med en sådan maskin!!

Du kommer att vilja brodera annat än det som finns inbyggt i maskinen (förutom en del Nalle Puh som finns i en av mina maskiner använder jag ALDRIG inbyggda mönster! Och inte köper jag färdiga kort heller. Jag köper eller gör lösa mönster.). Då behöver du kunna överföra mönster till maskinen. Olika maskiner löser detta på olika sätt. Detta ska man tänka på innan man väljer maskin, då det kan inebära en extraostnad.

Vad du behöver i mjukvaruväg beror på dina ambitioner med egen stygnsättning och så vidare. För egen del känner jag mycket litet behov av egen stygnsättning då jag i stort sett alltid kan hitta vad jag behöver färdigt. Andra ser det som halva nöjet att göra sina egna mönster. En sak ska du i alla fall veta, du behöver INTE köpa de program märkesbutiken för din brodermaskin säljer! Alternativ finns!!!

En annan sak, kunskapen hos handlare är ibland skrämmande dålig! Kolla och dubbelkolla!!

Edit: Glömde Janomes stygnyta. Den kan brodera ca. 14x20 cm i taget. Gigaramen som ger en yta på ca. 20x23 cm kräver att mönstret är uppdelat i 2 delar, och när ena delen sytts vänder man på ramen i maskinen.

Senast redigerad av Avslutat medlemskap den 2005-12-04 klockan 14:35.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-04, 14:42   #4
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Hej, du har fått mycket bra svar av Åsa så där har jag inget att tilläggga. Men, måste bara påpeka att Janomes nya maskin, Janome 11000, där är brodyrytan större och du behöver inte vända på ramen som Åsa beskriver. Det gör man bara i 300:an och 10001:an. Men 300:an är ju en ren brodermaskin och dom andra är kombinerade sy-/brodermaskiner så det är ju helt andra prisklasser. Hoppas du har blivit något klokare på det Åsa så bra beskriver. Tänk särskilt på det hon skriver om att du absolut inte behöver dom programvaror som handlarna vill sälja på dig och som hör till maskinmärket. Embird är t.ex ett mycket bra och billigt alternativ.

Ulla
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-04, 14:54   #5
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Ja, det är så rätt Ulla! Jag menade Janome 300 när jag skrev, men glömde det!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-04, 15:26   #6
Lottaa Lottaa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 36
hej

En del saker jag brukar säga att är väldigt viktigt när man ska köpa " Brodermaskin" och "Programvara till är att man noga kollar upp.
" Service " hur pass kunnig är dom på butiken där man köper den eller skickar dom iväg den och så får man vänta veckor ...fråga hur dom går tillväga ,,
" Support " kolla upp hur mycket dom kan , både maskinen och programvaran ( för jag kan lova att man behöver support o hjälp då o då )
Sått dig ner och prova tillsammans med din handlare både maskin och be att få prova o testa programmet i datorn har du möjlighet så prova flera märken ,, man märker vilket program och maskin man verkar förstå och klara av .
Har man inte suttit så mycket vid datorn och inte så duktig på Engelska så tycker jag man ska se till att man får svenska handböcker .
Hoppas det här kan vara till nån hjälp
Hälsn lotta.
Lottaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-04, 15:53   #7
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Tack tack för alla svar och synpunkter. Jag känner trots allt mig fortfarande vilsen och därför kommer en ny radda frågor.. :-)

Jag har en Husqvarna Platinum 750 Quilt som jag är jättenöjd med så jag behöver en ren brodermaskin.

Jag känner inte ett behov av att komponera egna mönster, iaf inte nu, men att kanske komponera ihop färdiga mönster vill jag nog.

Har jag fattat det rätt att man har något slags program i datorn (kostar extra eller följer med?) som maskinen begriper, där jag kan klippa och klistra in en bild som jag vill brodera på tyget? Eller köper man färdiga kort? Eller både och? Vad kostar färdiga kort? Vad kostar programvaror?

Följer det med någon programvara som gäller för just den maskinen, som man sen måste utgå ifrån?
Alltså hur den läser in mönster.. Eller fattar alla maskiner alla sorters programvaror?

Finns det på dessa kort bara ett mönster eller många som man kan kombinera? Skall dom läsas av maskinen el. datorn?

Fattar alla maskiner alla olika program eller bara just det märkets?

Hoppas fortfarande på er snälla människors råd...
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-04, 15:56   #8
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
En grej till...

När ni pratar om att vända ramen, är det lätt eller riskerar man att förstöra mönstret?

Är det stor skillnad på priserna mellan olika märken? Jag vet att man får det man betalar för, men det är så svårt att veta hur dom olika märkena är.

Jag har ingen affär på orten som säljer brodermaskiner så jag får åka en bit för att prova..

Det verkar vara många som har Janome 300 nånting? Är det så, är den bra?
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-04, 17:12   #9
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Att vända ramen är busenkelt! Tyget är fastspänt hela tiden, så det ska vra riskfritt!

Ja, det är stor skillnad i pris mellan olika märken! I nuläget skulle jag nog påstå att du får mest brodermaskin per krona om du köper Janome 300E, men det kan ju ändras fort om det kommer nya modeller!

Om vi pratar om Janome nu så är det förhållandevis billigt att få över mönster från dator till maskin. En adapter som finns i databutik för en (eller möjligen två) hundring/ar och det minsta Compact Flash minneskort man kan få tag i!

Andra märken har andra lösningar. Vissa maskiner kan anslutas direkt till datorns USB-port, andra kräver speciella kortskrivare.

Det fnns hur mycket mönster som helst att köpa eller ladda ner gratis. Färdiga broderkort är i allmänhet MYCKET dyrare än att köpa broderierna "löst".

Du behöver program för att hantera dina broderier på datorn. Det kan vara erbjudande som gör att det följer med maskinen, men i allmänhet köps de separat.

Embird som nämnts kostar ca. $90 för grundprogrammet som låter dig arrangera färdiga mönster och göra en hel del förändringar i dem om du skulle vilja. Du kan sedan köpa till moduler för att enkelt infoga text eller börja stygnsätta själv.

Även andra program finns det olika "nivåer" på.

När du frågar om man kan klippa och klistra in en bild är det en emr avancerat funktion än basprogram av olika märken. Bilder måste göras om till broderimönster. Men om du med "bild" menar ett färdigt broderimönster kan du göra det med basprogrammen i olika märken.

De flesta programmen kan jobba mot flera olika maskiner, men de är olika bra på det. Embird kan skriva format till de flesta maskiner. Såvitt jag vet är det två format som kräver speciell programvara: Husqvarna Designer som ska ha SHV-filer och Bernina Artista som kräver ART-filer. För i alla fall SHV finns det alternativ till Husqvarnas program men räkna inte med att en handlare känner till detta!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-04, 17:22   #10
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Hej, nu ska jag försöka hjälpa dig lite och Åsa, du får gärna hoppa in och göra tillägg om jag missar något. Lätt att kanske ta vissa saker för givet när man själv kan, man ska inte glömma att vi alla varit barn i början.

Ja du har förstått rätt att man behöver en programvara som man har i datorn. Vilken programvara du har är oväsentligt för maskinen. Det programvaran bör kunna för att du ska få dina behov tillfredsställda är att dels konvertera olika filformat och dels kunna sätta ihop olika motiv eller t.ex motiv+text. Det här kan du göra i embird. Ibland när man köper t.ex Janome så följer grundprogrammet från janome med. Det heter Janome customizer. Det brukar alltid vara något extraerbjudande på Syfestivalen i Stockholm som är både vår och höst. Motiven du köper måste vara stygnsatta. Dvs du kan inte bara ta en ritad bild och mata in i datorn och tro att den kan sys, den måste stygnsättas först. Då köper du färdiga motiv, antingen på kort hos din handlare (mycket dyrt) eller på internet (bra priser). Handlar du på nätet så får du dom direkt hem i mailen eller via en länk för nedladdning. Enkelt och bekvämt. Sen kan du föra över dom till din maskin och brodera ut dom. Ett kort kostar i butik från 700-1600:- men på nätet kan du köpa dom en och en eller i ett set från kanske 150:- och uppåt. Oftast ligger dom kring 200:-. Det är alltid flera motiv i ett set/kort som du kan kombinera ihop eller brodera var och en för sig.

Maskinen behöver inte fatta programmet, den behöver bara förstå den färdiga filen du skickar till den när du vill sy.

Jag skulle varmt rekommendera en Janome 300 för nybörjare. Det där med att vända ramen är till vid väldigt stora motiv och jag tror inte du kommer att behöva använda det så mycket i början. Inget att oroa sig för alltså, men kan vara lite knepigt. Fördelen med Janome är att det finns kurser och bra kursledare att tillgå. Både för nybörjare och senare när man vill utvecklas och lära sig stygnsättning. Får jag fråga var i landet du bor? Jag kanske känner någon med brodermaskin i närheten som du kan få gå till och titta.

Ulla
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-04, 17:23   #11
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Ha ha ha vi var visst i farten samtidigt Åsa.

Ulla
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-04, 17:31   #12
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
En grej till. Lotta har i och för sig rätt när hon påpekar att det där med support och service är viktigt. MEN, man kan ju inte fara land och rike kring för att hitta dennna "kunniga" handlare! Om de jag träffat på, i butiker och på Syfestivalen i våras, är representativa är jag inte imponerad (undantag finns förstås)! Det känns ärligt talat som det kvittar med deras "support", annat än rena reparationer/maskinservice!

Men det är förstås jätteviktigt att man vet vad som kommer att gälla om maskinen går sönder. Som Lotta säger, kan man få hjälp i rimlig tid?

Man kan ju också kolla om man får några lektioner av dem. Men låt inte det få för stort avgörande! Jag var inne i en affär där en sådan lektion pågick förra vintern och var tvungen att gå ut för att inte börja lägga mig i! Däremot var det en gratis demo på Syfestivalen som var jättegivande! Så man vet aldrig...
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-04, 17:32   #13
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Ja, det var vi visst, Ulla, men vi kompletterade väl varann rätt bra!?
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-04, 17:36   #14
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Håller med Åsa om att handlarnas kunskap är pinsamt låg de flesta gånger, men Janome har ju andra personer som håller kurser. Folk som själva syr/broderar/stygnsätter. Dom är alltså fristående från handlaren men kan komma till butiken på uppdrag och hålla kurser. Själv har jag Bernina och har aldrig lyckats få några kurser eller goda råd när jag behövt det. Likaså har jag gått på kurs i Husqvarna butik och det var också skrämmande dåligt. Så kolla hur dom ordnar servicen, den kan ju vara viktig.

Ulla
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-04, 17:36   #15
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Ha ha ha jag tycker vi är oslagbara.

Ulla
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons