Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-03-01, 22:34   #1
AnkiH AnkiH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 178
Hästar och hästtäcken

Hej alla!

Ja kör ofta förbi flera hagar där det står/går underbart vackra hästar med fina hästtäcken på sig, de är ute året om och jag har ofta undrat varför de alltid har täcke på sig. Borde det inte hämma deras naturliga pälsväxt som väl ger ett skyddande fettlager? De borde väl också bli väldigt blöta när det regnar eller snöar om de har täckena på sig hela tiden. Tacksam för svar!

MVH/Anki
AnkiH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 23:26   #2
Kurenai Kurenai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 18
Hästar som tävlas eller tränar hårt även under den kalla årstiden brukar man raka bort en del av pälsen på för att de inte dels ska svettas lika mycket pga vinterpäls och dels för att de torkar fortare utan den.
De brukar ofta ha ordentliga täcken på sig när det är kallt eller flera lager och de är impregnerade för att stå emot väta. Det finns regelrätta regntäcken också som extra skydd.

En del lägger täcken på sina hästar också för att de inte ska få en lika kraftig vinterpäls, man luras helt enkelt att det inte är lika kallt som det är. Då kan man rida ganska hårt ändå, även om hästen inte är rakad.

För hästar med vinterpäls så är de varma och goa. men om man rider hårt med dem så blir de varma och svettas fortare och så torkar de långsammare och riskerar att bli kalla och därmed sjuka om de inte torkar fort (och får ett svettäcke på sig).

Det finns en uppsjö av olika täcken och de har blivit finare med åren också, och de är av bra kvalitet eftersom det krävs mycket av dem i fråga om slitage och vad täcket ska användas till.
Det är bla. efter hur rakad hästen är (vissa täcken täcker nästan hela hästen...), regntäcken, svettäcken, sommartäcken, ridtcken, termotäcken, osv, osv...
Kurenai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 23:41   #3
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Måste passa på att fråga något i samband med denna fråga. Jag såg en häst i en hage för en tid sedan som hade en luva( eller hätta) ner över ögonen, så att den inte såg något. Den stod helt stilla medan alla dom övriga hästarna gick runt. Vi tyckte så synd om den och undrade varför man hade täckt över ögonen. Finns det något särskilt syfte med et egentligen, för det verkar lite plågsamt för hästen att inte kunna se vart den går eller vad som finns omkring den. (hoppas inte det blev förmycket OT)
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-02, 07:33   #4
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Huvan som hästarna har över huvudet är ett väldigt väldigt fin maskigt nät. Dom ser igenom det fast man inte tror det.
Det har dom för att dom irriteras väldigt av tex flugor som sätter sig i ögonvrån.
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-02, 10:36   #5
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Ok tack så mycket. Det känns ju lite lungande. Det ser lite skumt ut bara.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-02, 19:26   #6
AnkiH AnkiH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 178
Tack så mycket Kurenai för ditt uttömmande svar! Då ska jag sluta oroa mig för dem. Så smarta täcken det finns för hästar, precis som för oss (nästan) hårlösa varelser, så finns det kläder för alla säsonger.

MVH
Anki
AnkiH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 23:28   #7
FannyN FannyN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 207
Citat:
chery skrev: Visa inlägg
Måste passa på att fråga något i samband med denna fråga. Jag såg en häst i en hage för en tid sedan som hade en luva( eller hätta) ner över ögonen, så att den inte såg något. Den stod helt stilla medan alla dom övriga hästarna gick runt. Vi tyckte så synd om den och undrade varför man hade täckt över ögonen. Finns det något särskilt syfte med et egentligen, för det verkar lite plågsamt för hästen att inte kunna se vart den går eller vad som finns omkring den. (hoppas inte det blev förmycket OT)
Hästar är roliga! Jag har haft många genom åren och har häst nu med och alla har haft sina kläder.De som inte tränas tex unghästar får ju gå helt utan eftersom de då sätter päls.De ska ju ha lagom att äta också dvs mycket eftersom de får värme genom att äta.Det är bara om det är kring nollan och regn länge som de blir våta som de måste täckas eller ställas in. de som rids är ju rakade under för att inte svetten ska stanna där och bli som en blöt kaka. De behöver ju täcken efter träning så de får kallna långsamt så att säga och är rakning kraftig dvs om det är en häst som svettas mycket får den ju kläder om det är kallt. Jag har alltid fin ull underst och ett thermotäcke på det.Det du sett är en flughuva och den ser de ju igenom. Vissa vill ha och andra inte.Hästar är väldigt duktiga på att klä av sig!Och vill inte en häst ha huvan så ryker den. Jag har en som har rinniga ögon sommartid och tål insekter dåligt så han smörjs ju och skulle bli mycket bekymrad om jag glömde huvan och är mycket behjälplig när den ska på. Dessutom är det väldigt viktigt att smörja dem som har vitt i ansiktet på sommaren med solskyddsfaktor. Nu har jag snöat in på en vit dam så jag får bunkra solkrämer på ullared eller nåt.
FannyN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-04, 01:17   #8
Fröken Fröken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 36
Måste säga att det är en myt att hästar sätter mindre päls för att de har täcke på sig. En del ägare är helt enkelt lite pjoskiga, precis som hundägare och småbarnsföräldrar Jag är glad så länge jag slipper täcke och så länge de inte är klippta eller står stilla långa perioder så går det utmärkt utan.
Fröken är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons